Ministerie van Justitie
Persbericht ministerraad
25 augustus 2006
KABINET: MEER BESCHERMING VOOR CONSUMENT
Consumenten krijgen betere bescherming tegen misleidende en agressieve
handelspraktijken van ondernemingen. Dit blijkt uit een wetsvoorstel van
minister Donner van Justitie en staatssecretaris Van Gennip van Economische
Zaken waarmee de ministerraad heeft ingestemd. Oneerlijke handelspraktijken
ondermijnen het vertrouwen van de consument en ontregelen de markt, met als
gevolg dat consumenten geen goede keuzes kunnen maken bij de aanschaf van
een product. Het kabinet wil die praktijken tegengaan door de bescherming
van consumenten op een hoger niveau te brengen. Dit gebeurt ook in de
andere Europese lidstaten, waardoor de verschillen in nationale wetgeving
en daarmee de belemmeringen voor de interne markt worden weggenomen. De
nieuwe wetgeving is een gevolg van een richtlijn van het Europees Parlement
en de Raad van de Europese Unie van mei 2005 gericht op maatregelen tegen
oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen uit binnen- en buitenland.
Niet alleen consumentenorganisaties, maar ook de Consumentenautoriteit en
de AFM (bij overtredingen in de financiële sector) krijgen de mogelijkheid
makkelijker op te treden tegen dergelijke praktijken omdat in de
voorgestelde regeling voor bepaalde handelspraktijken precies staat
aangegeven wanneer deze als misleidend of agressief worden aangemerkt. Als
bijvoorbeeld een producent een vertrouwens-, kwaliteits- of ander
soortgelijk label aanbrengt zonder daarvoor de vereiste toestemming te
hebben gekregen, is dat volgens het wetsvoorstel onder alle omstandigheden
misleidend. Hetzelfde geldt voor de bewering dat een handelaar of een
product door een openbare of particuliere instelling is aanbevolen, erkend
of goedgekeurd terwijl dat niet het geval is. Ook wordt aangegeven in welke
gevallen onder alle omstandigheden sprake is van agressieve praktijken. Dit
gebeurt bijvoorbeeld als op bedrieglijke wijze de indruk wordt gewekt dat
de consument al een prijs heeft gewonnen of zal winnen als er in feite geen
sprake is van een prijs of een ander soortgelijk voordeel.
Indien er sprake is van een overtreding van het verbod op oneerlijke
praktijken kan de consument een (civielrechtelijke) procedure aanhangig
maken bij de rechter. Daarnaast kunnen de Consumentenautoriteit en de AFM
(daar waar het gaat om overtredingen in de financiële sector) tegen
overtredingen optreden. Deels via het bestuursrecht (door het opleggen van
een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete) en deels via het
privaatrecht (door een bijzondere procedure bij het gerechtshof te Den Haag
te starten). Uitgangspunt blijft dat zij pas optreden als de marktpartijen
zelf niet in staat zijn overtredingen effectief aan te pakken. Handelaren
hebben (vanzelfsprekend) de mogelijkheid zich te verweren tegen optreden
van de Consumentenautoriteit en de AFM. Mocht een overtreding tevens een
strafbaar feit opleveren dan legt de Consumentenautoriteit dit voor aan het
Openbaar Ministerie.
De ministerraad heeft ermee ingestemd de Raad van State om een spoedadvies
te vragen in verband met de implementatietermijnen van het voorstel. De
tekst van het advies van de Raad en van het wetsvoorstel worden openbaar
bij indiening bij de Tweede Kamer.
RVD, 25.08.2006
Ministerie van Algemene Zaken