Nieuwe Opel Corsa: vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtests
(8/25/2006)
Kort na zijn wereldpremière op de âBritish International Motor Showâ
in Londen behoort de nieuwe Opel Corsa op het vlak van veiligheid al
tot de absolute top in zijn klasse. De onafhankelijke organisatie Euro
NCAP (European New Car Assessment Programme) bekroonde de Corsa met de
maximumscore van vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden.
De uitstekende resultaten van de Corsa in de zware crashtests, werden
nog aangevuld met drie sterren voor de bescherming van voetgangers en
kinderen.
Hans Demant, Managing Director, Adam Opel GmbH en Vice President
Engineering, GM Europe: âWij zijn erg trots dat Opels toewijding op
het vlak van veiligheid wordt beloond. Toch zijn de goede
crashtestprestaties slechts een deel van onze uitgebreide
ontwikkelingswerkzaamheden. Ongevallen voorkomen door geavanceerde
chassisconcepten en innovaties zoals Adaptive Forward Lighting, is
minstens even belangrijk voor ons. Ons onderzoek op het gebied van
passieve veiligheid is er hoofdzakelijk op gericht om in alle
ongevalsituaties de best mogelijke bescherming te bieden aan
inzittenden, voetgangers en andere weggebruikers.â
Het integrale veiligheidssysteem in de nieuwe Corsa is gebaseerd op
decennialange onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden door
veiligheidsingenieurs in Rüsselsheim. Alle relevante actieve en
passieve veiligheidssystemen die gevaren helpen te voorkomen, tijdens
het rijden en bij aanrijdingen, worden door Opel onder de
gemeenschappelijke noemer âSAFETECâ ondergebracht.
Passieve veiligheidsvoorzieningen om de bestuurder en passagiers in de
nieuwe Corsa te beschermen bestaan uit: geoptimaliseerde crashzones en
speciaal op die zones afgestemde veiligheidssystemen, tweetraps
airbags voorin die zich aanpassen aan de ernst van de aanrijding,
zijdelingse airbags voor bestuurder en voorpassagier, pyrotechnische
gordelspanners op de in de hoogte verstelbare veiligheidsgordels van
de voorstoelen en het gepatenteerde Pedal Release System (PRS), dat de
pedalen bij ernstige frontale botsingen doet wegklappen om de benen
van de bestuurder tegen letsels te beschermen. Het ISOFIX-systeem
garandeert een optimale verankering van baby- en kinderzitjes en er is
een optisch en akoestisch waarschuwingssignaal om de bestuurder eraan
te herinneren dat hij zijn gordel moet vastgespen. De actieve
veiligheidsuitrusting (om ongevallen te voorkomen) omvat onder meer
een geavanceerd chassis en hoog ontwikkelde rijhulpmiddelen zoals het
standaard ABS-systeem dat beschikt over elektronische
remkrachtverdeling, Cornering Brake Control (CBC) en Straight-Line
Stability control (SLS). Ook het optionele ESP en innovatieve
verlichtingssystemen zoals Adaptive Forward Lighting (AFL) dragen bij
aan de actieve veiligheidsuitrusting.
De adaptieve remlichten, die vijf keer per seconde flitsen wanneer het
ABS-systeem tijdens het remmen in werking treedt, waarschuwen
achterliggers. Wanneer de airbags zich ontplooien, worden de
waarschuwingsknipperlichten geactiveerd om andere weggebruikers te
beschermen. Voetgangers worden dan weer beschermd met speciale
voorzieningen zoals schuim met een lage dichtheid voor de dwarsbalk
van de bumper en een motorkap die is ontwikkeld met het oog op een
efficiënte energieabsorptie.
Om de bescherming van de inzittenden te meten, voert Euro NCAP drie
verschillende tests uit: een gedeeltelijk frontale botsing met 64 km/u
tegen een vaste, vervormbare barrière, een zijdelingse aanrijding met
50 km/u tegen een bewegend vervormbaar voorwerp (beide ter simulatie
van rijdende voertuigen) en een zijdelingse aanrijding met 29 km/u
tegen een paal. Euro NCAP-partners zijn de Europese Commissie, de
Duitse, Britse, en Nederlandse Ministeries voor Transport, en
automobielverenigingen zoals ADAC in Duitsland.
BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai