Gemeente Utrecht

2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
74 Vragen van mevrouw ir. I.G.M. de Bondt
(vragen binnengekomen op 5 juli 2006
en antwoorden verzonden door het college op 24 augustus 2006)

In het vakblad Verkeerskunde van juni 2006 (nr.5) staat een artikel over de nieuwe wegenkaart voor vrachtverkeer. Het grootste deel van het artikel gaat over de plannen die het Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft opgesteld om de toekomst van het vrachtverkeer in de regio Utrecht in goede banen te leiden.

Goederenvervoer - zo staat in het artikel - vormt de belangrijkste levensader van het economische stelsel. Diverse regio's, waaronder Utrecht, werken aan een regionaal kwaliteitsnet. Een dergelijk kwaliteitsnet voor vrachtverkeer biedt een duidelijk inzicht in geselecteerde en vrachtvriendelijke wegen die geschikt zijn voor goederenvervoer. In het kwaliteitsplan is echter ook een aantal knelpunten vastgesteld, waar de huidige en gewenste kwaliteit op een wegvak niet overeen komen. Om de gewenste kwaliteit te realiseren moeten de knelpunten worden opgelost. Dit heeft ook gevolgen voor de verkeersveiligheid, zo wordt vrachtwagenverkeer soms gecombineerd met voetgangers en fietsers.

De VVD acht goede economische centra van groot belang. De VVD vraagt zich af welke rol het College in de totstandkoming van het plan heeft gehad en welke acties het College in de nabije toekomst gaat ondernemen om de knelpunten daadwerkelijk aan te pakken.

Het artikel leidt voor de VVD tot de volgende vragen:


1. Is het College bekend met het bovengenoemde artikel 'Nieuwe wegenkaart voor vrachtverkeer' in het vakblad Verkeerskunde van juni 2006?

Ja, het College is bekend met dit artikel.


2. Is het waar dat er binnen het BRU een kwaliteitsnet is vastgesteld voor vrachtwagens?

Er is inderdaad een Kwaliteitsnet opgesteld voor het BRU-gebied (nog inclusief Driebergen-Rijsenburg). Dit Kwaliteitsnet is een product van een samenwerkingsverband van elf partners op het gebied van goederenvervoer, genaamd Samen Goed Geregeld, zoals vermeld in het bewuste artikel in Verkeerskunde. BRU en gemeente Utrecht zijn twee van de elf partners. Van bestuurlijke vaststelling door het BRU is op dit moment nog geen sprake.


3. Kan het College aangeven wanneer het Kwaliteitsnet is vastgesteld en wat haar rol hierbij is geweest?

Zoals aangegeven, heeft nog geen bestuurlijke besluitvorming over het Kwaliteitsnet plaatsgevonden.


4. Wat vindt het College van wat er in het BRU is besloten omtrent het Kwaliteitsnet Goederenvervoer Utrecht?

Het (concept) Kwaliteitsnet zoals dit nu voorligt sluit vrijwel één op één aan op de Hoofdstructuur goederenvervoer 2020 uit het Utrechtse Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan. De stelling dat goederenvervoer van essentieel belang is voor de economie van Utrecht, is niet alleen de openingszin van het artikel in Verkeerskunde, maar ook van het hoofdstuk Goederenvervoer in het GVVP.


5. Onderschrijft het College de knelpunten zoals aangegeven in het artikel? Zo nee, welke niet?

Het College bespreekt naar verwachting dit najaar het Kwaliteitsnet. Zoals ook in het artikel in Verkeerskunde staat zijn in het project Kwaliteitsnet slechts aandachtspunten geïdentificeerd en is het aan het bevoegd gezag te bepalen of het aandachtspunt daadwerkeljik een knelpunt is dat oplossing / aanpassing behoeft.


6. Kan het College aangeven welke prioriteiten zij heeft bij het oplossen van de knelpunten (onder andere verkeersveiligheid) die voor de gemeente Utrecht zijn geformuleerd? Welke problemen zijn hierbij te verwachten en hoe denkt het College de problemen op te lossen?

Het College bespreekt dit najaar het Kwaliteitsnet. Pas dan worden de knelpunten vastgesteld en prioriteiten bepaald.


7. In hoeverre strookt het Kwaliteitsnet met het Bevoorradingsplan Binnenstad Utrecht en met het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan?

Zie antwoord 4
Het Bevoorradingsplan Binnenstad Utrecht is een belangrijke basis geweest voor de Hoofdstructuur goederenvervoer 2020 in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. Het Kwaliteitsnet strookt daarmee ook één op één met het Bevoorradingsplan.


8. Op welke wijze is de Gemeenteraad op de hoogte gesteld van het vaststellen van het Kwaliteitsnet?

De wethouder Verkeer en Vervoer heeft de Gemeenteraad op 11 april 2006 op de hoogte gebracht van de resultaten van Samen Goed Geregeld tot dan toe, met de brief "Utrecht voorloper in stedelijke distributie" (kenmerk 06.058703). Als bijlage bij deze brief was de rapportage "De eerste etappe van Samen Goed Geregeld" (evenals de eigen Utrechtse brochure "Bewust Bevoorraden in de Binnenstad") toegevoegd.

---- --