Onderzoek: ingenieursbureaus profileren zich slecht



AMSTERDAM, 20060824 -- Ingenieursbureaus hebben grote moeite om vacatures te vullen, zoals is gebleken uit het vacatureonderzoek van Engineering 360 in juni. Een belangrijke oorzaak is het onvermogen om naar buiten te treden. De branche zelf onderkent het imagoprobleem. Engineering 360 deed onderzoek naar de profilering van ingenieursbureaus: hoe goed zijn de ONRI-leden in het naar buiten brengen van nieuws?

Meer dan een derde van de ONRI-leden doet niets aan nieuwsvoorziening op hun website. Van de 177 sites hebben er 61 geen nieuwsberichten. Vijftien bureaus hebben zelfs geen website. Van de tien grote ingenieursbureaus valt vooral Witteveen+Bos op: slechts zes nieuwsberichten van 1 januari tot en met 17 juli. Oranjewoud steekt er met tachtig berichten ver boven uit. Fugro volgt als tweede, met 24 berichten.

Uit het onderzoek blijkt verder dat zestien bureaus hun laatste bericht voor 1 januari 2006 hebben geplaatst. Zo staat onder het kopje `Laatste nieuws!' bij Adviesbureau Van Rossum een bericht uit 2004. Willem van den Elzen, communicatiemanager bij ONRI: "Ik doe geen uitspraken over individuele gevallen maar algemeen gesteld: beter geen nieuws dan oud nieuws." Als bureaus kiezen om nieuws te plaatsen moeten ze volgens hem wel actueel zijn.

Volgens de ONRI is nieuws op de site belangrijk vanwege de publieke taak die bureaus hebben: ze moeten burgers informeren over projecten. Verder helpt een goede nieuwsvoorziening ook bij het vervullen van de vacatures en het profileren van de branche. Vooral het laatste heeft prioriteit bij ONRI. "Sommige ingenieursbureaus mogen hun maatschappelijke betrokkenheid wel wat beter tonen", aldus Van den Elzen.

Oranjewoud deelt de mening van de brancheorganisatie. "De man in de straat realiseert zich nog te weinig dat je geen stap kunt zetten zonder dat er een advies- en ingenieursbureau bij betrokken is geweest", zegt Eelco Hellinga, hoofd PR bij Oranjewoud. Eenmansbedrijf Evion wijt het imagoprobleem aan de aard van het beestje: "Het zit niet in de aard van een ingenieur om met ons werk te pronken."

Adviesbureau Huisman & van Muijen (veertig medewerkers) is een bureau zonder nieuws. "Nieuwsvoorziening? Ik zou niet weten wat ik daar onder moet verstaan," zegt directielid Van Amstel. "We hebben nog nooit klachten gehad over gebrek aan nieuws."

Een oplossing voor oud of geen nieuws ligt volgens Van den Elzen voor de hand: "Als bureaus ervoor kiezen om nieuwsberichten te plaatsen is het goed om dat te professionaliseren. De juiste taak moet bij de juiste persoon terecht komen. Neem eventueel iemand in dienst of besteed het desnoods uit."