Training op afstand


Nieuwe virtuele toepassing bijscholing bij Thuiszorg Friese Land

DOKKUM, 20060825 -- DOKKUM - Deze week beleefden Kabel Noord en Thuiszorg Het Friese Land een nieuwe primeur: deskundigheidsbevordering via de televisie. Acht medewerkers van Thuiszorg Het Friese Land kregen een bijscholing op afstand. De medewerkers waren op Schiermonnikoog, de trainer in Dokkum. Het was een test, maar voor reumaconsulent Jinne Woudwijk is het zeker voor herhaling vatbaar.

Sinds twee jaar werken Kabel Noord en Thuiszorg Het Friese Land samen om innovatieve toepassingen in de zorg tot stand te brengen. Na de zorg en het spreekuur op afstand realiseren de organisaties onder de naam Nijfinster nu ook deskundigheidstraining via de televisie.

Jinne Woudwijk is één van de specialistisch verpleegkundigen van Het Friese Land. Hij geeft wel vaker dit soort deskundigheidstrainingen aan collega's. Deze keer was echter bijzonder door de locatie en de vorm. De trainer zat in het technische centrum van Kabel Noord in Dokkum. Zijn collega's zaten twintig kilometer verderop achter een videocamera, in het zorgcentrum op Schiermonnikoog.

Woudwijk heeft als vakgebied reumatologie. De studenten komen soms naar zijn thuisbasis in Leeuwarden om bijgepraat te worden over zijn ontwikkelingen binnen zijn specialisme. Even vaak reist hij om zijn doelgroep te bereiken. Dat kost veel tijd en gaat ten koste van de effectiviteit in zijn werk.

De ontwikkelingen binnen het jonge bedrijf `Nijfinster' op het gebied van videoverbindingen maken steeds meer mogelijk binnen de zorg en ook kunnen vaak efficiëntievoordelen worden behaald. Woudwijk: "Men had me gevraagd nog één keer instructie te geven en wel aan medewerkers van de thuiszorg op Schiermonnikoog. Eigenlijk ontbrak mij daarvoor de tijd, maar met de expertise van Nijfinster bleek ik deze training heel eenvoudig in korte tijd te kunnen geven".

De training van een uur verliep volgens Woudwijk heel bevredigend: "Ik moest er eerst wel aan wennen om via een televisiescherm met de anderen te spreken. Je gaat bijvoorbeeld vanzelf harder spreken, al is dat helemaal niet nodig. Het is een veel bruikbaarder medium dan de telefoon. Door het oogcontact kun je zien wie er aan het woord is, zie je de non-verbale communicatie en kun je zelf ook demonstreren. Nog mooier zou het zijn geweest als ik de scholing aan de hand van een Powerpointpresentatie had kunnen geven, dat praat wat makkelijker". Bart Verburg, projectleider van Nijfinster, reageert direct en vertelt dat ook dat geregeld had kunnen worden. "Het was nu voor ons ook een beetje een test, maar er is veel meer mogelijk. Op deze apparatuur kan bijvoorbeeld een laptop worden aangesloten die het videobeeld op de televisiemonitor kan afwisselen met dat van de laptop".






Nijfinster bereidt ook thuiszorgcursussen via videoverbindingen naar de eilanden voor. Op deze wijze kunnen de eilanders in de toekomst van meer uitgebreide dienstverlening gebruik maken, net als thuiszorgcliënten aan de wal.

Het werk van Nijfinster is gebaseerd op de succesvolle pilot "Virtuele Zorg", die vorig jaar door thuiszorg en Kabel Noord is uitgevoerd met subsidie van de Provincie Fryslân. Men zal de komende tijd nog meer projecten als deze gaan uitvoeren.





Gijs van Hesteren