Ingezonden persbericht


Persbericht

Ruim 75 procent van alle Nederlanders kan niet meer zonder internet

'Digitale sociale netwerken steeds belangrijker'

Amsterdam, 24 augustus 2006 - Nederlanders hebben het steeds drukker en spenderen daardoor meer tijd op het internet om vriendschappen te onderhouden. Uit onderzoek van De Telefoongids en Ruigrok|NetPanel* blijkt dat 75% van alle Nederlanders niet meer zonder internet kan en 60% van de Nederlanders gebruik maakt van een digitaal sociaal netwerk zoals Hyves.nl of Schoolbank.nl.

Digitale sociale netwerken zijn plaatsen op internet waar mensen elkaar kunnen vinden en informatie kunnen uitwisselen. Aanvullend onderzoek van Ruigrok|NetPanel wijst uit dat Schoolbank.nl de meest genoemde site is binnen de sociale netwerken op internet. Bijna twee van de vijf Nederlanders maakt hier gebruik van, Hyves.nl volgt met 17%. Van overige sociale netwerken wordt minder gebruik gemaakt zoals Myspace.com (7%), CU2 (6%), Scholieren.com (3%) en LiveJournal (2%).

"De Telefoongids is een multimediale bron waarmee je netwerken kunt onderhouden," zegt Peter Darpö, CEO van De Telefoongids. "Via onze internetservice kan je op elk gewenst moment en met elk gewenst middel elkaar vinden. Ons doel is om mensen bereikbaar te houden. Het onderzoek van Ruigrok|NetPanel wijst uit dat de meeste Nederlanders hier ook behoefte aan hebben en één bron willen waar ze de contactgegevens kunnen vinden over anderen. De Telefoongids voorziet in deze behoefte terwijl sociale sites zich beperken tot gelijkgestemden."

Ontmoeten van gelijkgestemden

De voordelen die gebruikers van digitale netwerken zien, zijn voornamelijk op het gebied van het ontmoeten van gelijkgestemden. Ondervraagden gaven aan dat het gaat om 'contact met mensen met dezelfde interesses en het uitwisselen van ideeën', 'contact houden met mensen die je niet vaak ziet of spreekt' en 'contact met mensen waar je normaal geen contact mee krijgt'. Naast het onderhouden van contacten worden sociale netwerken ook veel gebruikt om informatie te delen, denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitwisselen van foto's.

"Door de toegenomen hoeveelheid technische- en communicatiemiddelen lijkt het makkelijk om gegevens te achterhalen en contacten te leggen. Maar door de hoeveelheid bronnen raakt de informatie versnipperd en kost het verzamelen ervan veel tijd. Wij bieden de oplossing, men kan elkaar gratis blijven vinden zonder lid te worden van sociale netwerken. Particulieren kunnen bij De Telefoongids hun contactgegevens, zoals mobiele telefoonnummers, e-mail- en internetadressen achterlaten waardoor mensen op elk gewenst moment en met elk gewenst middel elkaar kunnen blijven vinden. Wij verwachten dan ook een groei in bijvoorbeeld het aantal vermelde weblogs," zegt Peter Darpö.

Over De Telefoongids BV

Maandelijks wordt De Telefoongids door meer dan 5,2 miljoen unieke bezoekers gebruikt voor het vinden van bedrijfs- en persoonsgegevens, waarmee www.detelefoongids.nl in de top-5 (Multiscope, jaaroverzicht 2005) van de meest bezochte sites in Nederland staat. Dagelijks wordt De Telefoongids door meer dan twee miljoen mensen geraadpleegd. Dit maakt De Telefoongids BV tot marktleider in directory services in Nederland. Naast de jaarlijkse uitgave van 45 regiogidsen die gratis worden verspreid onder ruim zeven miljoen huishoudens en 700.000 bedrijven in Nederland, biedt De Telefoongids de volgende diensten; de CD-foongids, De Telefoongids Professioneel, 0900-1313 nummerinformatiedienst en sms 1313. De Telefoongids BV, gevestigd in Amsterdam, is een zelfstandig opererend bedrijf, er werken ruim 600 mensen.

Meer informatie over De Telefoongids is te vinden op: http://www.detelefoongids.nl

*Ruigrok|NetPanel heeft twee onderzoeken uitgevoerd in april en juni 2006 onder respectievelijk 517 en 568 respondenten.

# # #