KPN NV

Pers Telecomberichten KPN viert 125 jaar bellen

Den Haag, 24-08-2006

KPN viert 125 jaar bellen

Landelijke campagnetoer speelt in op nieuwsgierigheid naar nieuwe communicatiemiddelen

Nederland belt dit jaar precies 125 jaar. KPN gaat dit jubileum vieren met de `KPN Experience', met als thema Nederland belt 125 jaar! Hoe communiceren we vandaag en morgen? Met deze landelijke tour speelt KPN in op de nieuwsgierigheid van Nederlanders naar nieuwe communicatiemogelijkheden op het gebied van telefonie, internet en televisie. Deze nieuwsgierigheid bleek uit een recent onderzoek van Motivaction. De KPN Experience bezoekt in 8 weken alle provincies, maar de feestelijke start is vandaag in Amstelveen.

Sinds de eerste telefoonaansluiting in 1881 is er heel wat veranderd in communicatieland. Vroeger belde je met grote telefoons via telefoondraden van koper. Tegenwoordig kun je ook communiceren met handzame draadloze telefoons via bijvoorbeeld glasvezelkabels of UMTS-masten. Het 125-jarige jubileum is een mooi moment om Nederland te laten zien wat er nu en in de toekomst mogelijk is en welke voordelen dat biedt.

KPN Experience

De KPN Experience bestaat uit een spectaculaire truck met vier ruimtes die door professionele stylisten zijn ingericht: een huiskamer, een werkplek, een kinderkamer en een `on the road'-plek. In elke kamer is te zien hoe de allernieuwste communicatiemogelijkheden, zoals beeldbellen, digitale televisie en snel draadloos internetten, kunnen worden toegepast. Voorbijgangers krijgen een rondleiding en ervaren zo wat er allemaal mogelijk is. Speciaal voor de directie, docenten en ICT-coördinatoren van scholen uit de buurt worden meerdere informatieve bijeenkomsten georganiseerd. Daarin staat centraal hoe men jongeren kan leren bewust met online communicatie om te gaan.

Onderzoek mediagebruik per provincie

Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van KPN in februari 2006, blijkt dat de Nederlanders geïnteresseerd zijn in nieuwe ontwikkelingen op het gebied van telefonie, internet en televisie. Een vervolgonderzoek uit juli 2006 toont aan dat er per provincie wel verschillen zijn. Zo staan vooral de inwoners van Zuid-Holland open tegenover de nieuwe mogelijkheden: 62% is er blij mee en vindt het een uitdaging om uit te zoeken wat het best bij ze past. Ook in Groningen, Limburg en Utrecht zijn relatief meer geïnteresseerden dan in de overige provincies. In Zeeland en Drenthe is men het minst geïnteresseerd in de `technologische nieuwigheden'. In Utrecht blijken de meeste mensen te wonen die het leuk vinden om producten uit te proberen op het gebied van telefonie, internet en tv: 47%. Zeeland behaalt op dit punt de laagste score, met 34%. In beeldtelefonie hebben mensen uit alle provincies wel interesse. In Utrecht en Groningen is de interesse het grootst: 43% is erg geïnteresseerd in deze nieuwe vorm van bellen.

Toer door Nederland

Uit onderzoek bleek ook dat Nederlanders het moeilijk vinden een keuze te maken uit alle nieuwe technologische communicatiemogelijkheden. KPN voelt zich verantwoordelijk om meer duidelijkheid te scheppen. Daarom bezoekt KPN met de KPN Experience-truck alle provincies in Nederland. De kick-off vindt plaats op 24 augustus in Amstelveen. Daarna komen de andere provincies aan de beurt. De toerplanning staat op www.kpn.com/125jaar.

Download hier achtergrondinformatie