Pers Telecomberichten KPN viert 125 jaar bellen
Den Haag, 24-08-2006
KPN viert 125 jaar bellen
Landelijke campagnetoer speelt in op nieuwsgierigheid naar nieuwe
communicatiemiddelen
Nederland belt dit jaar precies 125 jaar. KPN gaat dit jubileum vieren
met de `KPN Experience', met als thema Nederland belt 125 jaar! Hoe
communiceren we vandaag en morgen? Met deze landelijke tour speelt KPN
in op de nieuwsgierigheid van Nederlanders naar nieuwe
communicatiemogelijkheden op het gebied van telefonie, internet en
televisie. Deze nieuwsgierigheid bleek uit een recent onderzoek van
Motivaction. De KPN Experience bezoekt in 8 weken alle provincies,
maar de feestelijke start is vandaag in Amstelveen.
Sinds de eerste telefoonaansluiting in 1881 is er heel wat veranderd
in communicatieland. Vroeger belde je met grote telefoons via
telefoondraden van koper. Tegenwoordig kun je ook communiceren met
handzame draadloze telefoons via bijvoorbeeld glasvezelkabels of
UMTS-masten. Het 125-jarige jubileum is een mooi moment om Nederland
te laten zien wat er nu en in de toekomst mogelijk is en welke
voordelen dat biedt.
KPN Experience
De KPN Experience bestaat uit een spectaculaire truck met vier ruimtes
die door professionele stylisten zijn ingericht: een huiskamer, een
werkplek, een kinderkamer en een `on the road'-plek. In elke kamer is
te zien hoe de allernieuwste communicatiemogelijkheden, zoals
beeldbellen, digitale televisie en snel draadloos internetten, kunnen
worden toegepast. Voorbijgangers krijgen een rondleiding en ervaren zo
wat er allemaal mogelijk is. Speciaal voor de directie, docenten en
ICT-coördinatoren van scholen uit de buurt worden meerdere
informatieve bijeenkomsten georganiseerd. Daarin staat centraal hoe
men jongeren kan leren bewust met online communicatie om te gaan.
Onderzoek mediagebruik per provincie
Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van KPN in februari 2006,
blijkt dat de Nederlanders geïnteresseerd zijn in nieuwe
ontwikkelingen op het gebied van telefonie, internet en televisie. Een
vervolgonderzoek uit juli 2006 toont aan dat er per provincie wel
verschillen zijn. Zo staan vooral de inwoners van Zuid-Holland open
tegenover de nieuwe mogelijkheden: 62% is er blij mee en vindt het een
uitdaging om uit te zoeken wat het best bij ze past. Ook in Groningen,
Limburg en Utrecht zijn relatief meer geïnteresseerden dan in de
overige provincies. In Zeeland en Drenthe is men het minst
geïnteresseerd in de `technologische nieuwigheden'. In Utrecht blijken
de meeste mensen te wonen die het leuk vinden om producten uit te
proberen op het gebied van telefonie, internet en tv: 47%. Zeeland
behaalt op dit punt de laagste score, met 34%. In beeldtelefonie
hebben mensen uit alle provincies wel interesse. In Utrecht en
Groningen is de interesse het grootst: 43% is erg geïnteresseerd in
deze nieuwe vorm van bellen.
Toer door Nederland
Uit onderzoek bleek ook dat Nederlanders het moeilijk vinden een keuze
te maken uit alle nieuwe technologische communicatiemogelijkheden. KPN
voelt zich verantwoordelijk om meer duidelijkheid te scheppen. Daarom
bezoekt KPN met de KPN Experience-truck alle provincies in Nederland.
De kick-off vindt plaats op 24 augustus in Amstelveen. Daarna komen de
andere provincies aan de beurt. De toerplanning staat op
www.kpn.com/125jaar.
Download hier achtergrondinformatie
KPN NV