AutoRai

Ferrari Panamerican 20.000 op 24 augustus van start

(8/22/2006)
Ferrariâs nieuwste uitdaging, de Panamerican 20.000, start op donderdag 24 augustus. De expeditie begint in de Braziliaanse stad Belo Horizonte in de provincie Minas Gerais. Tijdens de reis zullen twee Ferrariâs 599 Fiorano een afstand van 32.000 km (20.000 mijl) afleggen, met journalisten uit de hele wereld aan het stuurwiel tijdens de diverse etappes.
Dankzij deze tocht kan Italië rekenen op grote wereldwijde aandacht: Ferrari staat bekend als een symbool voor Italië en daarom zullen de autoâs in 16 landen waar het konvooi doorheen trekt de ambassades van Italië bezoeken. Daar zullen ze leden van de Italiaanse gemeenschap en de locale media ontmoeten.

Vanuit Brazilië reist het konvooi door Argentinië, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, El Salvador, Guatemala, Mexico, de VS en Canada, om uiteindelijk begin oktober in Amerika te eindigen. Vervolgens zal de expeditie diverse Amerikaanse staten doorkruisen, alvorens via Canada op 17 november te arriveren in New York.

De Panamerican 20.000 speelt tevens een rol in het benadrukken van de slogan âMade in Italyâ en Ferrariâs internationale samenwerkingsverbanden. In Brazilië begeeft de expeditie zich in het hart van de locale activiteiten van Fiat Auto (Fiat Automóveis viert haar 30-jarige jubileum in het land en de productie van negen miljoen autoâs). Bovendien wordt de startceremonie gehouden bij Fiatâs fabriek in Betim, nabij Belo Horizonte, waarbij 4.000 werknemers aanwezig zullen zijn.

Vervolgens volgt een evenement dat in het teken van Iveco staat, omdat Iveco drie autoâs voor ondersteuning en reserveonderdelen beschikbaar stelt: twee Dailyâs en een City Class bus. Iveco ontwikkelt zich nadrukkelijk in Brazilië met een productreeks die continu evolueert.

Al net zo belangrijk is de rol van de andere Italiaanse partners:
* Pirelli, dat drie soorten banden beschikbaar stelt om de diverse soorten ondergrond het hoofd te kunnen bieden, waaronder een nieuwe, speciaal voor Ferrari ontwikkelde band;
* Saima Avandero, coördinator van de expeditie en verantwoordelijk voor de complexe douaneprocedures tijdens de reis die over 17 landsgrenzen voert.

* En, tot slot, Buonitalia dat de Italiaanse culinaire kunst tijdens deze reis zal promoten.

Bovendien staat ook Shell achter de 599 GTB Fioranoâs en belichaamt op zeer duidelijke wijze de nauwe technologische samenwerking tussen Shell en Ferrari. Shell voorziet in een voorraad Shell V-Power performance brandstof en Shell Helix en Q smeermiddelen voor de Ferrariâs. Bovendien begeleidt een toegewijd technisch ondersteuningsteam van Shell de autoâs van de start in Brazilië tot aan de finish in New York.

In de 32.000 km lange route zijn diverse evenementen opgenomen die gelieerd zijn aan activiteiten met de partners. Twee daarvan vinden plaats tijdens de etappes in de Verenigde Staten, waar de expeditie de Alcoa aluminiumerts smelterij in Texas en een smederij in Ohio zal aandoen. Alcoa produceert de spaceframes voor de 599 GTB Fiorano. Tevens zullen bezoeken worden gebracht aan de Iveco-fabriek in Sete Lagoas en aan de fabrieken van Case IH (een wereldwijd toonaangevend merk dat de landbouwmachines voor de Fiat Groep produceert) in Curitiba (Brazilië) en in Racine en New Holland (VS).

De expeditie heeft ook een toeristisch-commerciële achtergrond vanwege de T-shirts die speciaal door Puma zijn ontworpen. Puma is sponsor van de Scuderia Ferrari Marlboro en licentiehouder van Ferrari en zorgt voor de teamoutfit voor de Panamerican 20.000. Die wordt opgedragen aan de landen die worden aangedaan middels een logo op de twee Ferrariâs, waarbij het aantal logoâs toeneemt naarmate de tocht vordert. Het eerste logo wordt de âChrist of Corcovadoâ in Brazilië, het laatste het Vrijheidsbeeld in Amerika, met tijdens de route tevens de beeldmerken van onder andere de Mayaâs, de Incaâs en het Canadese esdoornblad.

In Zuid en Midden Amerika zet Ferrari Fiat volgautoâs in, geproduceerd in Brazilië, maar waneer het konvooi San Diego in Amerika eenmaal bereikt heeft, worden ze vervangen door Alfa Romeo 159 Sportwagons. Deze wijziging wordt gemaakt om Amerikaâs passie voor het merk Alfa Romeo te onderstrepen.

De route en de belangrijkste etappes
De route van de Panamerican 20.000 is verdeeld in 15 etappes, overeenkomstig het aantal wisselpunten voor de diverse teams van journalisten die zullen deelnemen. De tocht start op 24 augustus vanuit Belo Horizonte en zes dagen later arriveren de autoâs 2.000 kilometer verder in Foz do Iguazu. Van daaruit zetten ze koers naar het westen richting Argentinië en door naar San Pedro de Atacama in Chili, waar ze na vijf dagen en 1.800 km door de pampaâs en over de eerste zoutvlakten aankomen. Hier begint het zwaarste deel van de route en zullen de autoâs in de Andes naar hoogten boven de 4.000 meter klimmen. Vervolgens voert de route noordwaarts naar La Paz in Bolivia, waar ze na vier dagen en 1.100 km op de klok op 7 september arriveren. Na 1.700 km en zes dagen doen de autoâs Lima aan, in het spoor van de historische Inca beschaving. De volgende vier etappes richting Mexico voeren de deelnemers gedurende 18 dagen door een scala aan spectaculaire landschappen naar Quito, Pasto, Cartagena, Panama en Managua via een tocht van 8.000 km.

De twee Mexicaanse etappes, die op 13 oktober starten vanuit Palenque, doorkruisen het land van de Azteken en de Mayaâs evenals Baja California. Het zal de deelnemers tien dagen vergen om deze 4.500 km te volbrengen.

Vanuit Las Vegas koerst de expeditie oostwaarts richting Houston, waarbij de route door Monument Valley en Dallas voert, alvorens de deelnemers op 3 november in Miami arriveren. Dit traject van 6.000 km neemt in totaal negen dagen in beslag.

Vanaf hier vervolgt de Panamerican 20.000 haar expeditie richting het noorden naar Washington, Chicago en Toronto, alvorens op 19 november in New York aan te komen. Voor dit laatste stuk van 5.000 km staat in totaal elf dagen.

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster