Ferrari Panamerican 20.000 op 24 augustus van start
(8/22/2006)
Ferrariâs nieuwste uitdaging, de Panamerican 20.000, start op
donderdag 24 augustus. De expeditie begint in de Braziliaanse stad
Belo Horizonte in de provincie Minas Gerais. Tijdens de reis zullen
twee Ferrariâs 599 Fiorano een afstand van 32.000 km (20.000 mijl)
afleggen, met journalisten uit de hele wereld aan het stuurwiel
tijdens de diverse etappes.
Dankzij deze tocht kan Italië rekenen op grote wereldwijde aandacht:
Ferrari staat bekend als een symbool voor Italië en daarom zullen de
autoâs in 16 landen waar het konvooi doorheen trekt de ambassades van
Italië bezoeken. Daar zullen ze leden van de Italiaanse gemeenschap
en de locale media ontmoeten.
Vanuit Brazilië reist het konvooi door Argentinië, Chili, Bolivia,
Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, El
Salvador, Guatemala, Mexico, de VS en Canada, om uiteindelijk begin
oktober in Amerika te eindigen. Vervolgens zal de expeditie diverse
Amerikaanse staten doorkruisen, alvorens via Canada op 17 november te
arriveren in New York.
De Panamerican 20.000 speelt tevens een rol in het benadrukken van de
slogan âMade in Italyâ en Ferrariâs internationale
samenwerkingsverbanden. In Brazilië begeeft de expeditie zich in het
hart van de locale activiteiten van Fiat Auto (Fiat Automóveis viert
haar 30-jarige jubileum in het land en de productie van negen miljoen
autoâs). Bovendien wordt de startceremonie gehouden bij Fiatâs fabriek
in Betim, nabij Belo Horizonte, waarbij 4.000 werknemers aanwezig
zullen zijn.
Vervolgens volgt een evenement dat in het teken van Iveco staat, omdat
Iveco drie autoâs voor ondersteuning en reserveonderdelen beschikbaar
stelt: twee Dailyâs en een City Class bus. Iveco ontwikkelt zich
nadrukkelijk in Brazilië met een productreeks die continu evolueert.
Al net zo belangrijk is de rol van de andere Italiaanse partners:
* Pirelli, dat drie soorten banden beschikbaar stelt om de diverse
soorten ondergrond het hoofd te kunnen bieden, waaronder een
nieuwe, speciaal voor Ferrari ontwikkelde band;
* Saima Avandero, coördinator van de expeditie en verantwoordelijk
voor de complexe douaneprocedures tijdens de reis die over 17
landsgrenzen voert.
* En, tot slot, Buonitalia dat de Italiaanse culinaire kunst tijdens
deze reis zal promoten.
Bovendien staat ook Shell achter de 599 GTB Fioranoâs en belichaamt op
zeer duidelijke wijze de nauwe technologische samenwerking tussen
Shell en Ferrari. Shell voorziet in een voorraad Shell V-Power
performance brandstof en Shell Helix en Q smeermiddelen voor de
Ferrariâs. Bovendien begeleidt een toegewijd technisch
ondersteuningsteam van Shell de autoâs van de start in Brazilië tot
aan de finish in New York.
In de 32.000 km lange route zijn diverse evenementen opgenomen die
gelieerd zijn aan activiteiten met de partners. Twee daarvan vinden
plaats tijdens de etappes in de Verenigde Staten, waar de expeditie de
Alcoa aluminiumerts smelterij in Texas en een smederij in Ohio zal
aandoen. Alcoa produceert de spaceframes voor de 599 GTB Fiorano.
Tevens zullen bezoeken worden gebracht aan de Iveco-fabriek in Sete
Lagoas en aan de fabrieken van Case IH (een wereldwijd toonaangevend
merk dat de landbouwmachines voor de Fiat Groep produceert) in
Curitiba (Brazilië) en in Racine en New Holland (VS).
De expeditie heeft ook een toeristisch-commerciële achtergrond
vanwege de T-shirts die speciaal door Puma zijn ontworpen. Puma is
sponsor van de Scuderia Ferrari Marlboro en licentiehouder van Ferrari
en zorgt voor de teamoutfit voor de Panamerican 20.000. Die wordt
opgedragen aan de landen die worden aangedaan middels een logo op de
twee Ferrariâs, waarbij het aantal logoâs toeneemt naarmate de tocht
vordert. Het eerste logo wordt de âChrist of Corcovadoâ in Brazilië,
het laatste het Vrijheidsbeeld in Amerika, met tijdens de route tevens
de beeldmerken van onder andere de Mayaâs, de Incaâs en het Canadese
esdoornblad.
In Zuid en Midden Amerika zet Ferrari Fiat volgautoâs in, geproduceerd
in Brazilië, maar waneer het konvooi San Diego in Amerika eenmaal
bereikt heeft, worden ze vervangen door Alfa Romeo 159 Sportwagons.
Deze wijziging wordt gemaakt om Amerikaâs passie voor het merk Alfa
Romeo te onderstrepen.
De route en de belangrijkste etappes
De route van de Panamerican 20.000 is verdeeld in 15 etappes,
overeenkomstig het aantal wisselpunten voor de diverse teams van
journalisten die zullen deelnemen. De tocht start op 24 augustus
vanuit Belo Horizonte en zes dagen later arriveren de autoâs 2.000
kilometer verder in Foz do Iguazu. Van daaruit zetten ze koers naar
het westen richting Argentinië en door naar San Pedro de Atacama in
Chili, waar ze na vijf dagen en 1.800 km door de pampaâs en over de
eerste zoutvlakten aankomen. Hier begint het zwaarste deel van de
route en zullen de autoâs in de Andes naar hoogten boven de 4.000
meter klimmen. Vervolgens voert de route noordwaarts naar La Paz in
Bolivia, waar ze na vier dagen en 1.100 km op de klok op 7 september
arriveren. Na 1.700 km en zes dagen doen de autoâs Lima aan, in het
spoor van de historische Inca beschaving. De volgende vier etappes
richting Mexico voeren de deelnemers gedurende 18 dagen door een scala
aan spectaculaire landschappen naar Quito, Pasto, Cartagena, Panama en
Managua via een tocht van 8.000 km.
De twee Mexicaanse etappes, die op 13 oktober starten vanuit Palenque,
doorkruisen het land van de Azteken en de Mayaâs evenals Baja
California. Het zal de deelnemers tien dagen vergen om deze 4.500 km
te volbrengen.
Vanuit Las Vegas koerst de expeditie oostwaarts richting Houston,
waarbij de route door Monument Valley en Dallas voert, alvorens de
deelnemers op 3 november in Miami arriveren. Dit traject van 6.000 km
neemt in totaal negen dagen in beslag.
Vanaf hier vervolgt de Panamerican 20.000 haar expeditie richting het
noorden naar Washington, Chicago en Toronto, alvorens op 19 november
in New York aan te komen. Voor dit laatste stuk van 5.000 km staat in
totaal elf dagen.
BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai