NMBS

Start van de GEN-werken op lijn 161 Ottignies - Brussel

23/08/2006

Vandaag 23 augustus 2006 start Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, de eerste werven van de GEN op spoorlijn 161 Brussel -Namen in het Waalse en Vlaamse gewest. Deze werkzaamheden, die een belangrijk onderdeel van het GEN-project vormen, zullen de komende maanden vooral in Ottignies en Hoeilaart plaatsvinden.

Een eerste aanzet ten zuiden van Ottignies en in Hoeilaart

Na enkele voorafgaandewerkzaamheden (ontginning, werfaanleg, ) begin augustus, zijn de GEN-werken op de lijn 161 begonnen met een werf van ongeveer 2 km tussen het station van Ottignies en de vertakking Louvain-la-Neuve. In Hoeilaart zullen de werken zich over een lengte van 1,5 km tot aan het Zoniënwoud uitstrekken. Het doel van deze werken is de uitbreiding van de lijn van twee naar vier sporen.

Heel concreet zullen twee nieuwe sporen, één aan weerszijden van de huidige spoorlijn worden aangelegd. Hierrdoor zullen alle bruggen op het traject moeten worden verbreed. Bovendien zal een overweg worden vervangen door een overdekte sleuf, waardoor eigenlijk twee doelstellingen worden bereikt: de uitbreiding van de spoorlijn en de verhoging van de veiligheid. Uiteindelijk zullen ook twee bruggen voor fietsers en voetgangers worden aangelegd.

In Ottignies zullendeze werken plaatsvinden tot begin 2009 aan:
* de brug over de Strijderslaan

* de brug over de Koningin Astridlaan

* de (nieuwe) brug in de Franqueniesstraat
* en de overdekte sleuf die de overweg zal vervangen in de Reniveauxstraat.

In Hoeilaart zullen de werken plaatsvinden tot juni 2008 aan:
* de brug over de Vlaanderenveldlaan

* de brug over de Karel Coppensstraat

* de brug over de Engelselaan

* en de aanleg van voetgangersbruggen.

De werkzaamheden op de zuidelijke werf van de spoorlijn 161 vertegenwoordigen een investering van 35 miljoen euro. Het budget voor de werken in Hoeilaart bedraagt 12 miljoen euro. Het totale bedrag voor de GEN-werken verwezenlijkt door Infrabel op lijn 161 Brussel
-Ottignies bedraagt 524 miljoen euro.
Fasering van de GEN-werken op lijn 161

Tegen 2012 zal de spoorlijn tussen Ottignies en Brussel over 4 sporen beschikken (in plaats van de huidige 2 sporen) en die over een lengte van 22,5 km de 3 regios van het land doorkruisen.

In het Waalse Gewest zullen de werkzaamheden begin 2007 starten met een werf van 13,6 km in het Noorden van Ottignies tot in Brussel via Waver (werken te realiseren tussen 2007 en 2011) en Rixensart (werken te realiseren tussen eind 2007 en 2011). De werken in La Hulpe zullen van eind 2008 tot 2012 plaatsvinden.

De startsein voor GEN-werken in het Vlaamse Gewest voor de 4,6 km in Hoeilaart wordt op 28 augustus 2006 gegeven. De aanvraag voor een bouwvergunning voor de 4,2 km van de lijn 161 in het Brusselse Gewest zal voor eind 2006 worden ingediend. Hierdoor zouden de GEN-werken op het laatste gedeelte van het traject op de lijn 161 in 2008 kunnen aanvatten.
Verbintenissen van Infrabel met de buurtbewoners en de reizigers

Om de mobiliteit van morgen niet alleen ten koste van de buurtbewoners uit te bouwen, heeft Infrabel vrijwillig een begeleidingsprogramma opgesteld. De infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet heeft verschillende maatregelen uitgewerkt om de impact van de nieuwe spoorinfrastructuur voor de buurtbewoners te beperken. Deze maatregelen bestaan vooral uit de bouw van geluidschermen en het aanleggen van diepe funderingen om de geluid- en trilhinder van de treinen te beperken.

Het behoud van "groene schermen" en de beperkte invloed van de aanpassingen op de natuur maken eveneens deel uit van de doelstellingen van de aanleg van het GEN-project. In de meeste gevallen zal het comfort van de bewoners beter zijn na de werkzaamheden dan ervoor.

Specifieke maatregelen zullen eveneens
getroffen worden om het effect van de werken zelf te beperken. De werktijd in de omgeving van de woningen zal zo kort mogelijk worden gehouden en de verschillende aannemers hebben een strikte werkomschrijving gekregen met betrekking tot de werkuren, de te gebruiken wegen, ...
De communicatie naar de buurtbewoners over de praktische organisatie van de werven en hun eventuele impact op het dagelijkse leven wordt verzekerd door huis aan huisberichten en eventueel infosessies die door Infrabel worden georganiseerd.

Verscheidene maatregelen zullen eveneens worden genomen om het treinverkeer tijdens de duur van de werken zo weinig mogelijk te verstoren. Het gaat hier om een echte uitdaging voor Infrabel omdat deze spoorlijn, één van de drukst bereden in België, in dienst zal moeten blijven voor de hele duur van de werken. Een verbeterde mobiliteit tegen 2012 Vanaf 2012 zal het Gewestelijk ExpresNet niet minder dan 8 nieuwe lijnen naar Brussel aanbieden, waardoor de mobiliteit in en in een straal van 30 km rond Brussel aanzienlijk zal verbeteren. De nieuwe treinen met frequente haltes zullen de pendelaars een alternatief bieden voor de auto, gunstig qua dienstregeling (tot vier treinen per uur en per verbinding tijdens de spitsuren), tarief en toegankelijkheid.

Het GEN zal er eveneens voor zorgen dat de verbinding met de andere transportmiddelen harmonieus verloopt, onder andere door het invoeren van specifieke buslijnen om de treinloze zones te bedienen, alsook door de aanleg van parkeerplaatsen voor fietsen en auto's.

Deze GEN-werken, in de eerste plaats bestemd om de capaciteit van de spoorlijnen te verhogen, zullen eveneens aanleiding geven voor de volledige modernisering van meer dan 120 stations en stopplaatsen.

Voor Infrabel, verantwoordelijk van de bouw van deze nieuwe spoorweginfrastructuur, vertegenwoordigt het GEN-project een investering van in totaal 1.72 miljard euro.

""