Start van de GEN-werken op lijn 161 Ottignies - Brussel
23/08/2006
Vandaag 23 augustus 2006 start Infrabel, de infrastructuurbeheerder
van het Belgische spoorwegnet, de eerste werven van de GEN op
spoorlijn 161 Brussel -Namen in het Waalse en Vlaamse gewest. Deze
werkzaamheden, die een belangrijk onderdeel van het GEN-project
vormen, zullen de komende maanden vooral in Ottignies en Hoeilaart
plaatsvinden.
Een eerste aanzet ten zuiden van Ottignies en in Hoeilaart
Na enkele voorafgaandewerkzaamheden (ontginning, werfaanleg, ) begin
augustus, zijn de GEN-werken op de lijn 161 begonnen met een werf van
ongeveer 2 km tussen het station van Ottignies en de vertakking
Louvain-la-Neuve. In Hoeilaart zullen de werken zich over een lengte
van 1,5 km tot aan het Zoniënwoud uitstrekken. Het doel van deze
werken is de uitbreiding van de lijn van twee naar vier sporen.
Heel concreet zullen twee nieuwe sporen, één aan weerszijden van de
huidige spoorlijn worden aangelegd. Hierrdoor zullen alle bruggen op
het traject moeten worden verbreed. Bovendien zal een overweg worden
vervangen door een overdekte sleuf, waardoor eigenlijk twee
doelstellingen worden bereikt: de uitbreiding van de spoorlijn en de
verhoging van de veiligheid. Uiteindelijk zullen ook twee bruggen voor
fietsers en voetgangers worden aangelegd.
In Ottignies zullendeze werken plaatsvinden tot begin 2009 aan:
* de brug over de Strijderslaan
* de brug over de Koningin Astridlaan
* de (nieuwe) brug in de Franqueniesstraat
* en de overdekte sleuf die de overweg zal vervangen in de
Reniveauxstraat.
In Hoeilaart zullen de werken plaatsvinden tot juni 2008 aan:
* de brug over de Vlaanderenveldlaan
* de brug over de Karel Coppensstraat
* de brug over de Engelselaan
* en de aanleg van voetgangersbruggen.
De werkzaamheden op de zuidelijke werf van de spoorlijn 161
vertegenwoordigen een investering van 35 miljoen euro. Het budget voor
de werken in Hoeilaart bedraagt 12 miljoen euro. Het totale bedrag
voor de GEN-werken verwezenlijkt door Infrabel op lijn 161 Brussel
-Ottignies bedraagt 524 miljoen euro.
Fasering van de GEN-werken op lijn 161
Tegen 2012 zal de spoorlijn tussen Ottignies en Brussel over 4 sporen
beschikken (in plaats van de huidige 2 sporen) en die over een lengte
van 22,5 km de 3 regios van het land doorkruisen.
In het Waalse Gewest zullen de werkzaamheden begin 2007 starten met
een werf van 13,6 km in het Noorden van Ottignies tot in Brussel via
Waver (werken te realiseren tussen 2007 en 2011) en Rixensart (werken
te realiseren tussen eind 2007 en 2011). De werken in La Hulpe zullen
van eind 2008 tot 2012 plaatsvinden.
De startsein voor GEN-werken in het Vlaamse Gewest voor de 4,6 km in
Hoeilaart wordt op 28 augustus 2006 gegeven. De aanvraag voor een
bouwvergunning voor de 4,2 km van de lijn 161 in het Brusselse Gewest
zal voor eind 2006 worden ingediend. Hierdoor zouden de GEN-werken op
het laatste gedeelte van het traject op de lijn 161 in 2008 kunnen
aanvatten.
Verbintenissen van Infrabel met de buurtbewoners en de reizigers
Om de mobiliteit van morgen niet alleen ten koste van de buurtbewoners
uit te bouwen, heeft Infrabel vrijwillig een begeleidingsprogramma
opgesteld. De infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet
heeft verschillende maatregelen uitgewerkt om de impact van de nieuwe
spoorinfrastructuur voor de buurtbewoners te beperken. Deze
maatregelen bestaan vooral uit de bouw van geluidschermen en het
aanleggen van diepe funderingen om de geluid- en trilhinder van de
treinen te beperken.
Het behoud van "groene schermen" en de beperkte invloed van de
aanpassingen op de natuur maken eveneens deel uit van de
doelstellingen van de aanleg van het GEN-project. In de meeste
gevallen zal het comfort van de bewoners beter zijn na de
werkzaamheden dan ervoor.
Specifieke maatregelen zullen eveneens
getroffen worden om het effect van de werken zelf te beperken. De
werktijd in de omgeving van de woningen zal zo kort mogelijk worden
gehouden en de verschillende aannemers hebben een strikte
werkomschrijving gekregen met betrekking tot de werkuren, de te
gebruiken wegen, ...
De communicatie naar de buurtbewoners over de praktische organisatie
van de werven en hun eventuele impact op het dagelijkse leven wordt
verzekerd door huis aan huisberichten en eventueel infosessies die
door Infrabel worden georganiseerd.
Verscheidene maatregelen zullen eveneens worden genomen om het
treinverkeer tijdens de duur van de werken zo weinig mogelijk te
verstoren. Het gaat hier om een echte uitdaging voor Infrabel omdat
deze spoorlijn, één van de drukst bereden in België, in dienst zal
moeten blijven voor de hele duur van de werken.
Een verbeterde mobiliteit tegen 2012 Vanaf 2012 zal het Gewestelijk
ExpresNet niet minder dan 8 nieuwe lijnen naar Brussel aanbieden,
waardoor de mobiliteit in en in een straal van 30 km rond Brussel
aanzienlijk zal verbeteren. De nieuwe treinen met frequente haltes
zullen de pendelaars een alternatief bieden voor de auto, gunstig qua
dienstregeling (tot vier treinen per uur en per verbinding tijdens de
spitsuren), tarief en toegankelijkheid.
Het GEN zal er eveneens voor zorgen dat de verbinding met de andere
transportmiddelen harmonieus verloopt, onder andere door het invoeren
van specifieke buslijnen om de treinloze zones te bedienen, alsook
door de aanleg van parkeerplaatsen voor fietsen en auto's.
Deze GEN-werken, in de eerste plaats bestemd om de capaciteit van de
spoorlijnen te verhogen, zullen eveneens aanleiding geven voor de
volledige modernisering van meer dan 120 stations en stopplaatsen.
Voor Infrabel, verantwoordelijk van de bouw van deze nieuwe
spoorweginfrastructuur, vertegenwoordigt het GEN-project een
investering van in totaal 1.72 miljard euro.
""
NMBS