LEI

Smalle marges in de aardappelkolom (persbericht)

23 aug 2006
Onderdeel: LEI

Van iedere euro frites die de supermarkt verkoopt komt 20 eurocent terecht bij de boer en van een euro tafelaardappelen is dat ongeveer 23 cent. Maar van een euro besteed aan frites in de snackbar gaat maar 3 tot 7 eurocent naar de boer. De variatie wordt veroorzaakt doordat de prijs per portie frites nogal verschilt. Door inbakverlies en veel handwerk kan de snackbar niet zonder een groter aandeel in de eindopbrengst. Het lijkt misschien alsof er veel geld in de keten tussen boer en consument blijft hangen, maar toch zijn in de meeste schakels van de aardappelketen de winstmarges smal. Meer samenwerking zou kunnen bijdragen aan een beter rendement. Dat blijkt uit een Wagenings onderzoek in opdracht van de Werkgroep Landbouw & Inkomen en het Ministerie van LNV. Het onderzoek is uitgevoerd door het LEI en gepubliceerd door de Wetenschapswinkel Wageningen UR.

Â

De aardappelmarkt is internationaal, en in West-Europa is sprake van overproductie. Daardoor staan de winsten in de afzetketens onder druk. Een betere organisatie van de ketens met meer samenwerking tussen de verschillende schakels zou moeten bijdragen aan een beter rendement. Maar de bereidheid daartoe lijkt nog niet groot. Door gebrek aan vertrouwen vindt er onvoldoende uitwisseling van informatie plaats en is de organisatie en productie van de keten te weinig vraaggestuurd. Een organisatie die de samenwerking in de keten zou kunnen versterken ontbreekt tot nu toe. Een belangrijke aanbeveling uit het onderzoek is dat de boeren en hun organisaties (de primaire sector) het initiatief voor een dergelijke organisatie zouden moeten nemen.

Â

De aardappel bereikt de Nederlandse consument in allerlei vormen: als tafelaardappel, als versgekoeld product (zoals krielaardappeltjes), als diepvriesproduct (vooral frites) of als chips. Van de 1,8 miljoen ton aardappels en aardappelproducten en die de consument jaarlijks inslaat, bestaat 1 miljoen ton uit diepgevroren producten. Zij worden vooral via de supermarkt afgezet, maar ook via cafetaria's en restaurants en voor een klein deel via speciaalzaken.

Â

Het rapport VISIE OP DE AARDAPPELKOLOM is uitgegeven door de Wetenschapswinkel Wageningen UR.

Contact
Bas Janssens
bas.janssens@wur.nl
0320-293529

Albert Netjes
albert.netjes@wur.nl
0320-293531