Smalle marges in de aardappelkolom
(persbericht)
23 aug 2006
Onderdeel: LEI
Van iedere euro frites die de supermarkt verkoopt komt 20 eurocent
terecht bij de boer en van een euro tafelaardappelen is dat ongeveer
23 cent. Maar van een euro besteed aan frites in de snackbar gaat maar
3 tot 7 eurocent naar de boer. De variatie wordt veroorzaakt doordat
de prijs per portie frites nogal verschilt. Door inbakverlies en veel
handwerk kan de snackbar niet zonder een groter aandeel in de
eindopbrengst. Het lijkt misschien alsof er veel geld in de keten
tussen boer en consument blijft hangen, maar toch zijn in de meeste
schakels van de aardappelketen de winstmarges smal. Meer samenwerking
zou kunnen bijdragen aan een beter rendement. Dat blijkt uit een
Wagenings onderzoek in opdracht van de Werkgroep Landbouw & Inkomen en
het Ministerie van LNV. Het onderzoek is uitgevoerd door het LEI en
gepubliceerd door de Wetenschapswinkel Wageningen UR.
Â
De aardappelmarkt is internationaal, en in West-Europa is sprake van
overproductie. Daardoor staan de winsten in de afzetketens onder druk.
Een betere organisatie van de ketens met meer samenwerking tussen de
verschillende schakels zou moeten bijdragen aan een beter rendement.
Maar de bereidheid daartoe lijkt nog niet groot. Door gebrek aan
vertrouwen vindt er onvoldoende uitwisseling van informatie plaats en
is de organisatie en productie van de keten te weinig vraaggestuurd.
Een organisatie die de samenwerking in de keten zou kunnen versterken
ontbreekt tot nu toe. Een belangrijke aanbeveling uit het onderzoek is
dat de boeren en hun organisaties (de primaire sector) het initiatief
voor een dergelijke organisatie zouden moeten nemen.
Â
De aardappel bereikt de Nederlandse consument in allerlei vormen: als
tafelaardappel, als versgekoeld product (zoals krielaardappeltjes),
als diepvriesproduct (vooral frites) of als chips. Van de 1,8 miljoen
ton aardappels en aardappelproducten en die de consument jaarlijks
inslaat, bestaat 1 miljoen ton uit diepgevroren producten. Zij worden
vooral via de supermarkt afgezet, maar ook via cafetaria's en
restaurants en voor een klein deel via speciaalzaken.
Â
Het rapport VISIE OP DE AARDAPPELKOLOM is uitgegeven door de
Wetenschapswinkel Wageningen UR.
Contact
Bas Janssens
bas.janssens@wur.nl
0320-293529
Albert Netjes
albert.netjes@wur.nl
0320-293531
LEI