www.utrecht.nl
ONDERZOEKSVRAGEN ONGEVAL KADETRAP UTRECHTSE STADHUISBRUG VASTGESTELD
Burgemeester en wethouders hebben de definitieve versie vastgesteld van de onderzoeksvragen voor het onafhankelijk onderzoek naar het ongeval met de kadetrap aan de stadhuisbrug (zondag 6 augustus 2006). Het onderzoek wordt uitgevoerd door een commissie onder leiding van Gert Schutte, ondervoorzitter van de Kiesraad en oud-fractievoorzitter in de Tweede Kamer voor het GPV. De onderzoekscommissie kan de onderzoeksvragen op eigen gezag aanvullen. De onderzoeksrapportage moet uiterlijk eind oktober klaar zijn.
Het college besloot snel na het ongeval een onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar de gang van zaken voor, tijdens en na het ongeval. Het college is opdrachtgever voor het onderzoek. De door het college vastgestelde onderzoeksvragen gaan over de vergunningverlening, toezicht bij het evenement, het eigendom en onderhoud van de trap, en de organisatie na het ongeval.
De gemeenteraad heeft de gelegenheid gehad op de onderzoeksvragen te reageren en ze aan te vullen. Reacties uit de raad hebben geleid tot aanpassingen en aanvullingen in de vragen over:
- draagkracht/constructie van de trappen aan de werven (Eigendom en onderhoud van de trap, vraag 2)
- inspecties van de trappen aan de werven (Eigendom en onderhoud van de trap, vraag 4)
- toezicht door en instructies aan beveiligingsmedewerkers (Toezicht bij het evenement, vraag 1)
- oproepen Mobiel Medisch Team van UMCU (Organisatie na het ongeval, vraag 2)
- informatieverstrekking aan bevolking, media en (familie van) slachtoffers (Organisatie na het ongeval, vraag 4).
Onderzoekscommissie
De onderzoekscommissie staat onder leiding van Gert Schutte, ondervoorzitter van de Kiesraad en oud-fractievoorzitter in de Tweede Kamer voor het GPV. De commissie bestaat verder uit:
- Jaap Pop, oud-burgemeester van Haarlem
- Robert Mul, directeur Rekenkamer Rotterdam
- Lex Michiels, hoogleraar bestuursrecht Universiteit van Tilburg De commissie krijgt de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde onderzoeksvragen mee, maar kan deze op eigen gezag aanvullen.
Bijlage:
Definitieve onderzoeksvragen trapongeval
Noot voor de media:
Meer info via Bestuurscommunicatie, Sari Klatter, 030.286.1409
---- --
Onderzoeksvragen trapongeval (aangepaste versie - 22 augustus 2006)
Vergunningverlening
1. Op welke wijze beoordeelt de gemeente Utrecht veiligheidsaspecten bij de vergunningverlening voor evenementen?
2. Hoe is de beoordeling van veiligheidsaspecten bij de vergunningverlening voor dit evenement verlopen? Wijkt de vergunning voor dit evenement wat betreft veiligheidsaspecten op enige manier af van het staande Utrechtse evenementenbeleid? Zo ja, op welke wijze?
3. Hoe specifiek/smart moeten vergunningen voor evenementen zijn en hoe ver moet de gemeente gaan met het benoemen van veiligheidsaspecten? Wat is de reikwijdte van vergunningverlening? Wat is juridisch en beleidsmatig wenselijk (gezien landelijke regelgeving en onderzoek naar eerdere rampen)? Hoe verhoudt zich dit tot de verantwoordelijkheid van organiserende partijen en de eigen verantwoordelijkheid van bezoekers?
4. Is de vergunning voor dit evenement wat betreft veiligheidsaspecten specifiek en uitgebreid genoeg volgens bestaande maatstaven (zie vraag 3)?
5. Is er bij de gemeente Utrecht (en bij haar partners) expertise beschikbaar waar het gaat om crowd-control?
6. Hoe gaan andere gemeenten met veiligheidsaspecten bij vergunningverlening voor evenementen om?
Eigendom en onderhoud van de trap
1. Wie was de eigenaar van de trap?
2. Wie was verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van de trap?
3. Was bij betrokken partijen duidelijk hoe eigendom, beheer en onderhoud geregeld waren? Zo nee, waarom niet?
4. Vonden inspecties plaats van de trap? Zo ja, op welke wijze vond dit onderzoek plaats (werden er bijvoorbeeld meetinstrumenten gebruikt), welke onderdelen werden geïnspecteerd en welke criteria werden daarbij gehanteerd, en met welke frequentie vond dit onderzoek plaats? Wanneer vond de laatste inspectie van deze trap en de andere trappen op de werven plaats? Met welke frequentie en met welk karakter worden de andere trappen op de werven geïnspecteerd?
5. Wat is de draagkracht van de standaardtrappen zoals deze op meerdere plaatsen op de werven aanwezig zijn en aan welke technische specificaties moest de constructie van de ingestorte trap bij de stadhuisbrug volgens het destijds vergunde ontwerp voldoen
Toezicht bij het evenement
1. Hoe functioneerde het toezicht tijdens het evenement en zijn aan beveiligingsme-dewerkers specifieke instructies gegeven omtrent het gebruik en de toegang tot de trap?
2. Welke organisaties hielden toezicht op de veiligheid en openbare orde tijdens het evenement?
7. Was het toezicht tijdens het evenement geregeld overeenkomstig de vergunning?
8. Week het toezicht tijdens het evenement af van eerdere evenementen in Utrecht?
Organisatie na het ongeval
1. Hoe heeft het crisisbeheersingsplan gefunctioneerd?
2. Is door de Meldkamer Ambulancezorg een Mobiel Medisch Team van het Traumacentrum Utrecht (UMCU) opgeroepen en zo nee, waarom niet? Zo ja, is dat team uitgerukt?
3. Hoe is de nazorg verlopen, zowel richting slachtoffers als bevolking?
4. Op welke wijze vond de informatieverstrekking plaats aan de bevolking, de media en (de familie van) de slachtoffers? Hoe wordt achteraf de kwaliteit van deze informatieverstrekking beoordeeld?
5. Hoe is de verzekering van de organiserende partijen van het evenement en gemeente geregeld?
|Postbus 16200 |
| |3500 CE UTRECHT | | |Telefoon: (030) 286 11 32 | | |Fax: (030) 286 11 43 |