Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Uw brief 2050616020 Ons kenmerk W&B/URP/2006/59021 Datum 23 augustus 2006 Onderwerp Kamervragen van het lid De Wit

Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid De Wit (SP) over het oordeel van de Gemeentelijke Ombudsman t.a.v. gedragingen van de Dienst Werk en Inkomen (DWI) tijdens huisbezoeken in de gemeente Amsterdam.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)

2050616020

Vragen van het lid De Wit (SP) aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het oordeel van de Gemeentelijke Ombudsman t.a.v. gedragingen van de Dienst Werk en Inkomen (DWI) tijdens huisbezoeken in de gemeente Amsterdam. (ingezonden 5 juli 2006)

Vraag 1
Wat is uw reactie op het onderzoek van de Gemeentelijke Ombudsman naar huisbezoeken in de gemeente Amsterdam waaruit blijkt, dat in meerdere opzichten niet aan het vereiste van actieve en adequate informatieverstrekking is voldaan, dat de onderzochte werkwijze niet voldoet aan de vereisten van huisrecht en privacy en dat de Dienst Werk en Inkomen niet voldoet aan de behoorlijkheidsvereisten van hoor en wederhoor, deugdelijke motivering en fair play?1

Antwoord 1
Een huisbezoek is in het kader van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) één van de instrumenten om te beoordelen of in het concrete geval terecht een beroep op bijstand wordt gedaan of om de noodzakelijkheid van de bijstandsverlening te verifiëren. Daarbij moeten gemeenten het wettelijk kader en de gevormde jurisprudentie in acht nemen.

Vraag 2
Deelt u de mening dat indien er in een gemeente sprake is van gedragingen die niet behoorlijk zijn, waar bovendien de werkwijze niet voldoet aan de vereisten van huisrecht en privacy, de huisbezoeken opgeschort moeten worden? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 2
Welke consequenties aan eventuele tekortkomingen bij de uitvoering van huisbezoeken in het kader van de WWB in gemeenten verbonden moeten worden, is een verantwoordelijkheid van die gemeenten. In deze casus is het aan de gemeente Amsterdam om te beoordelen tot welke acties het genoemde rapport aanleiding geeft. Zie verder het antwoord op vragen 3 en 4.

Vraag 3
Wat is uw oordeel over de aanbevelingen van de Gemeentelijke Ombudsman wat betreft de informatieverstrekking over het huisbezoek, de werkwijze tijdens het huisbezoek en de besluitvorming op basis van het huisbezoek?

Vraag 4
Deelt u de mening dat de aanbevelingen van de Gemeentelijke Ombudsman in iedere gemeente toegepast zouden moeten worden? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen en denkt


1 Rapport Gemeentelijke Ombudsman, `Onverwacht huisbezoek', 3 juli 2006
---

u daarbij bijvoorbeeld aan een wetswijziging of een modelverordening in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 3 en 4
Het is de verantwoordelijkheid van gemeenten, als uitvoerder van de WWB het bestaande wettelijk kader en de jurisprudentie bij huisbezoeken bij de uitvoering van de WWB in aanmerking te nemen en de verdere uitwerking daarvan in beleidsregels of in een verordening te verankeren. De feitelijke controle op de gemeentelijke toepassing van (onaangekondigde) huisbezoeken is een verantwoordelijkheid voor de gemeenteraad. Uit het feit dat in meer gemeenteraden de discussie over huisbezoeken is/wordt gevoerd en er rapporten zoals dat van Gemeentelijke Ombudsman van Amsterdam worden opgesteld, maak ik op dat met betrekking tot de huisbezoeken de lokale checks and balances functioneren. Daarnaast bestaat uiteraard de mogelijkheid om bezwaar en/of beroep aan te tekenen tegen een besluit van de gemeente of om een klacht in te dienen tegen een gedraging van de gemeente. Op basis van het huidige wettelijk kader en de jurisprudentie is er geen aanleiding op dit moment tot wetswijziging over te gaan.

Vraag 5
Bent u bereid om spoedig te voldoen aan uw toezegging gedaan tijdens het algemeen overleg op 21 juni 2006 dat u nader onderzoekt hoe gemeenten omgaan met huisbezoeken en in welke mate zij informatie (behoren te) verstrekken aan cliënten over huisbezoeken? Zo ja, wanneer is deze informatie beschikbaar? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 5
Bij het genoemde algemeen overleg heb ik toegezegd een aantal gemeentelijke beleidsregels/gedragscodes met betrekking tot huisbezoeken te inventariseren en uw Kamer toe te zenden. Ik hoop u de toegezegde inventarisatie vóór het einde van het zomerreces toe te kunnen zenden.


---