De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Uw brief 2050616020
Ons kenmerk W&B/URP/2006/59021
Datum 23 augustus 2006
Onderwerp Kamervragen van het lid De Wit
Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid De Wit (SP) over het oordeel
van de Gemeentelijke Ombudsman t.a.v. gedragingen van de Dienst Werk en Inkomen (DWI)
tijdens huisbezoeken in de gemeente Amsterdam.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
2050616020
Vragen van het lid De Wit (SP) aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over het oordeel van de Gemeentelijke Ombudsman t.a.v. gedragingen van de Dienst Werk en
Inkomen (DWI) tijdens huisbezoeken in de gemeente Amsterdam. (ingezonden 5 juli 2006)
Vraag 1
Wat is uw reactie op het onderzoek van de Gemeentelijke Ombudsman naar huisbezoeken in
de gemeente Amsterdam waaruit blijkt, dat in meerdere opzichten niet aan het vereiste van
actieve en adequate informatieverstrekking is voldaan, dat de onderzochte werkwijze niet
voldoet aan de vereisten van huisrecht en privacy en dat de Dienst Werk en Inkomen niet
voldoet aan de behoorlijkheidsvereisten van hoor en wederhoor, deugdelijke motivering en fair
play?1
Antwoord 1
Een huisbezoek is in het kader van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) één van
de instrumenten om te beoordelen of in het concrete geval terecht een beroep op bijstand wordt
gedaan of om de noodzakelijkheid van de bijstandsverlening te verifiëren. Daarbij moeten
gemeenten het wettelijk kader en de gevormde jurisprudentie in acht nemen.
Vraag 2
Deelt u de mening dat indien er in een gemeente sprake is van gedragingen die niet behoorlijk
zijn, waar bovendien de werkwijze niet voldoet aan de vereisten van huisrecht en privacy, de
huisbezoeken opgeschort moeten worden? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen? Zo neen,
waarom niet?
Antwoord 2
Welke consequenties aan eventuele tekortkomingen bij de uitvoering van huisbezoeken in het
kader van de WWB in gemeenten verbonden moeten worden, is een verantwoordelijkheid van
die gemeenten. In deze casus is het aan de gemeente Amsterdam om te beoordelen tot welke
acties het genoemde rapport aanleiding geeft. Zie verder het antwoord op vragen 3 en 4.
Vraag 3
Wat is uw oordeel over de aanbevelingen van de Gemeentelijke Ombudsman wat betreft de
informatieverstrekking over het huisbezoek, de werkwijze tijdens het huisbezoek en de
besluitvorming op basis van het huisbezoek?
Vraag 4
Deelt u de mening dat de aanbevelingen van de Gemeentelijke Ombudsman in iedere
gemeente toegepast zouden moeten worden? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen en denkt
1 Rapport Gemeentelijke Ombudsman, `Onverwacht huisbezoek', 3 juli 2006
---
u daarbij bijvoorbeeld aan een wetswijziging of een modelverordening in samenwerking met
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 3 en 4
Het is de verantwoordelijkheid van gemeenten, als uitvoerder van de WWB het bestaande
wettelijk kader en de jurisprudentie bij huisbezoeken bij de uitvoering van de WWB in
aanmerking te nemen en de verdere uitwerking daarvan in beleidsregels of in een verordening
te verankeren. De feitelijke controle op de gemeentelijke toepassing van (onaangekondigde)
huisbezoeken is een verantwoordelijkheid voor de gemeenteraad. Uit het feit dat in meer
gemeenteraden de discussie over huisbezoeken is/wordt gevoerd en er rapporten zoals dat van
Gemeentelijke Ombudsman van Amsterdam worden opgesteld, maak ik op dat met betrekking
tot de huisbezoeken de lokale checks and balances functioneren. Daarnaast bestaat uiteraard de
mogelijkheid om bezwaar en/of beroep aan te tekenen tegen een besluit van de gemeente of
om een klacht in te dienen tegen een gedraging van de gemeente. Op basis van het huidige
wettelijk kader en de jurisprudentie is er geen aanleiding op dit moment tot wetswijziging over
te gaan.
Vraag 5
Bent u bereid om spoedig te voldoen aan uw toezegging gedaan tijdens het algemeen overleg
op 21 juni 2006 dat u nader onderzoekt hoe gemeenten omgaan met huisbezoeken en in welke
mate zij informatie (behoren te) verstrekken aan cliënten over huisbezoeken? Zo ja, wanneer is
deze informatie beschikbaar? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 5
Bij het genoemde algemeen overleg heb ik toegezegd een aantal gemeentelijke
beleidsregels/gedragscodes met betrekking tot huisbezoeken te inventariseren en uw Kamer
toe te zenden. Ik hoop u de toegezegde inventarisatie vóór het einde van het zomerreces toe te
kunnen zenden.
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid