Oad reizen
Oad Groep stevent af op recordomzet | Woensdag 23 Augustus
De Oad Groep, het op één na grootste reisconcern van ons land, zet in
2006 naar verwachting EUR 100 miljoen meer om dan in 2005. Dat maakte
Oad-topman Louis Frankenhuis vandaag bekend tijdens de perspresentatie
van de winterprogramma's. De omzet van de Oad Groep groeit dit jaar
naar verwachting met 12,5% tot een bedrag van EUR 882 miljoen. Het
aantal passagiers dat Oad vervoert stijgt licht tot 728.000.
De omzetgroei komt voor een belangrijk deel voort uit de recentelijke
overnames van reisbureaus; de autonome groei van de Oad Groep bedraagt
circa 1%. Hoewel die autonome groei wat lager uitvalt dan de Oad Groep
de laatste jaren gewend was, toonde Frankenhuis zich tevreden over de
resultaten. "We hebben de onverwacht grote terugloop van de markt voor
Turkije-vakanties, waarin Oad in Nederland marktleider is, gelukkig
tijdig onderkend en kunnen compenseren met uitstekende resultaten op
andere bestemmingen. Bovendien gaat 2006 de boeken in als het jaar
waarin we enkele belangrijke fundamenten hebben gelegd voor de
toekomst van de Oad Groep. We zijn zeer voortvarend van start gegaan
met de bouw van een compleet nieuwe e-world, de grootste investering
uit de Oad-geschiedenis. En daarnaast hebben we Hotelplan overgenomen
en daarmee onze positie in de touroperatingmarkt verder versterkt."
Uitstekende boekingsresultaten
De terugloop van het aantal Turkije-boekingen werd door tijdig
ingrijpen gecompenseerd met uitstekende boekingsresultaten.
Commercieel directeur Julius ter Haar analyseerde het lopende
boekingsseizoen als volgt:
- Binnen Europa lopen vooral de vliegvakanties naar Griekenland,
Portugal, Egypte en de Canarische Eilanden uitstekend, terwijl
Frankrijk en Italië uitschieters zijn voor autovakanties.
- In het segment verre vakanties weet Oad de heftige prijsconcurrentie
goed te weerstaan. Vooral Amerika en Canada zijn snel groeiende verre
Oad-bestemmingen, terwijl Maleisië en Thailand een sterke come back
maken.
- Stedenreizen blijven populair, maar bij Oad winnen alternatieve
steden steeds meer terrein ten opzichte van traditionele
stedenbestemmingen als Londen en Parijs.
- De Oad excursiereizen per bus handhaven zich op het niveau van het
afgelopen jaar, terwijl het aantal busrondreizen flink steeg.
- Opvallend is de groei van het aantal boekingen naar Disneyland
Resort Paris. Na een aantal jaren met teruglopende boekingsaantallen
is er nu sprake van een krachtig herstel. Kennelijk heeft de opleving
van de economie een positief effect op het aantal geboekte tweede en
derde vakanties, waarvan tripjes naar bestemmingen als Disneyland een
typisch voorbeeld zijn.
Geen relatie tussen vakantieboekingen en conjunctuur
Overigens wordt die voor Disneyland getrokken conclusie niet
ondersteund door de uitkomsten van een door Oad uitgevoerd onderzoek
over de relatie tussen vakantieboekingen en de conjunctuur. Oad
analyseerde de ontwikkeling van het totale aantal vakantieboekingen in
de periode 2000 - 2006 met de economische groei en het
consumentenvertrouwen in dezelfde periode. Daaruit bleek dat de
economische ontwikkelingen niet of nauwelijks van invloed zijn op het
vakantiegedrag van de Nederlander. "Of het nou goed of slecht gaat, de
vakantieganger laat zich zijn welverdiende vakantie niet zomaar
ontnemen. Maar door de economische situatie leek het wel of veel
consumenten een lage prijs belangrijker vonden dan een fijne
vakantie", zo vatte Louis Frankenhuis de onderzoeksresultaten kort
samen. Het onderzoek sterkt Oad in de gedachte dat er langzamerhand
een einde gaat komen aan de sanering van het aantal reisbureaus. "De
afgelopen jaren is ongeveer 1/3 van het aantal reisbureaus verdwenen.
Nu de economie aantrekt, zien we ook signalen dat de vakantiebeleving
weer belangrijker wordt dan de prijs. Reisbureaus zullen daarvan
profiteren, omdat hun adviezen weer een rol in het beslissingsproces
van de consument zullen gaan spelen."
Groei Bex Reizen spectaculair
De groei van de tot de Oad Groep behorende direct seller Bex Reizen
noemde Frankenhuis spectaculair. "Bex sluit het seizoen af met een
groei van 55% in aantal passagiers. We zitten daarmee op koers in de
ontwikkeling van het merk Bex. Frankenhuis verwacht dat Bex ook het
komende jaar weer enkele tientallen procenten zal groeien: "We hebben
de processen op orde, de goede producten op de schappen liggen en
scherp concurrende prijzen. De boekingen van de andere
dochterbedrijven van de Oad Groep, SRC-Cultuurvakanties,
fietsreizenspecialist Cycletours en wandelspecialist Sindbad, liggen
gemiddeld op het niveau van vorig jaar. In het afgelopen boekjaar werd
de tot de Oad Groep behorende Globe Reisburogroep uitgebreid met 36
reisbureaus, waardoor Globe nu met 220 reisbureaus de grootste
reisbureauketen van ons land is. De omzet van Globe stijgt dit jaar
tot EUR 427 miljoen.
Hotelplan klaar voor nieuwe toekomst
Met ingang van het komende winterseizoen mag de Oad Groep zich formeel
eigenaar noemen van Hotelplan. Volgens Frankenhuis is Hotelplan
helemaal klaar voor een nieuwe toekomst: "In een tijdsbestek van
slechts enkele maanden hebben we een nieuw management onder leiding
van Hans de Wilde aangesteld, de gehele organisatie gesaneerd, zowel
het product management als de inkoop en alle backoffice-systemen en
automatiseringsprocessen onder Oad-beheer geplaatst, het merk
Hotelplan opnieuw geladen en een nieuwe website gebouwd. Ondanks al
die ingrijpende wijzigingen liggen nog deze maand alle nieuwe
Hotelplan-gidsen op de schappen van de reisbureaus. Dat is een
prestatie van formaat." De verhuizing van Hotelplan naar een nieuwe
locatie in Den Haag in september vormt het sluitstuk van de gehele
operatie.
Consolidatie in Nederlandse reiswereld zet zich voort
De aankoop van Hotelplan moet volgens Frankenhuis vooral worden gezien
in het licht van de zich in steeds hoger tempo voortzettende
consolidatie binnen de Nederlandse reiswereld. "Oad wil uiteindelijk
een multi-leisurebedrijf worden met sterke merken, een sterke
inkooppositie, volledige grip op alle distributiekanalen en een sterke
eigen retailketen. Met de overname van Hotelplan, onze investeringen
in e-business en de Globe Reisburogroep zijn we op de goede weg.
Daarnaast kijken we met onze nieuwe aankoop Mobs ook naar
mogelijkheden om onze positie in het inkomend toerisme te versterken.
Er zijn daartoe ook eerste contacten in China gelegd."
Optimisme over toekomst
Oad kijkt dan ook met veel vertrouwen vooruit naar het komende
winterseizoen. Frankenhuis: "We hebben nu twee sterke reismerken voor
de retail in huis. Met name het aanbod van Hotelplan hebben we stevig
onder handen genomen. Hoewel de inkoop daarvan grotendeels in Holten
heeft plaatsgevonden, hebben we als norm gesteld dat niet meer dan 20%
van het Oad en Hotelplan-aanbod elkaar mag overlappen. Oad en
Hotelplan worden dus complementaire merken met beide sterke posities
in bijvoorbeeld de wintersport, steden en op diverse Europese en verre
zonbestemmingen." Het optimisme van Oad wordt versterkt door de eerste
boekingsresultaten, waaruit blijkt dat zowel het aantal winterzon- als
het aantal wintersportboekingen ruim boven het niveau van vorig jaar
ligt.
Noviteiten
Oad Reizen zelf concentreert zich op het aanscherpen en uitbreiden van
zijn aanbod in de reeds bestaande gidsen. Oad introduceert Marokko en
Tunesië als nieuwe winterzonbestemmingen en brengt Canada na enkele
jaren afwezigheid weer onder de aandacht als wintersportbestemming.
Daarnaast biedt Oad zijn gasten een aantal aantrekkelijke opties en
noviteiten, zoals 50% korting op een tweede geboekte
wintersportvakantie, een Oad Kidsclub in Gerlos, 1 dag gratis autohuur
op de Canarische Eilanden en een gratis duikexcursie of jeepsafari bij
boeking van een Egypte-reis. Bovendien geldt voor alle boekers van een
verre Oad-vakantie of een Oad stedenreis dat zij vanaf ieder station
in Nederland voor maar 10 Euro een treinretourtje naar Schiphol kunnen
bijboeken.
WK voor Oad zeer succesvol verlopen
Als official supplier van de KNVB kijkt Oad met grote tevredenheid
terug op het WK Voetbal in Duitsland. Rondom het WK was Oad
verantwoordelijk voor de reizen en het verblijf van het Oranje-elftal
inclusief de gehele technische staf, de officials en alle sponsoren
van de KNVB, een groot deel van de Nederlandse sportpers en de
spelersvrouwen. Commercieel directeur Julius ter Haar spreekt van een
zeer goed verlopen operatie. Daarnaast regelde Oad in samenwerking met
de Supportersclub Oranje ook nog de reizen van ca. 10.000 supporters
naar de wedstrijden in Leipzig, Stuttgart, Frankfurt en Neurenberg.
Meer dan 100 Oad-medewerkers waren bij dit megaproject betrokken.
Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de eerste
EK-kwalificatiewedstrijden alweer in volle gang.