Oad reizen
Economisch klimaat laat Nederlandse vakantieganger koud | Woensdag 23
Augustus
Of het economisch gezien nou goed of slecht gaat, de Nederlander laat
zich zijn welverdiende vakantie niet ontnemen. Dat is de conclusie van
een intern onderzoek van de Oad Groep, het op één na grootste
reisconcern van ons land. Oad analyseerde het boekingsgedrag van
Nederlandse vakantiegangers in de afgelopen 6 jaar en kwam tot de
conclusie dat vakantie vieren voor Nederlanders langzamerhand een
primaire levensbehoefte is. "Net zo als we blijven eten en drinken als
't economisch wat tegenzit, gaan we als 't maar even kan ook gewoon op
vakantie", aldus Oad-topman Louis Frankenhuis tijdens de presentatie
van de winterprogramma's van de Oad Groep.
Oad vergeleek economische groei en het consumentenvertrouwen met
kengetallen uit verschillende in- en externe bronnen binnen de
toeristische sector en concludeerde dat er nauwelijks een relatie
bestaat tussen de economische situatie en het vakantiegedrag van de
Nederlander. "In de afgelopen jaren, waarin er sprake was van
economische stagnatie en teruglopend consumentenvertrouwen bleef het
percentage van de Nederlandse bevolking dat elk jaar op vakantie ging
vrijwel gelijk. Ook het totale aantal geboekte vakanties en de
vakantiebestedingen leden niet onder de recessie."
Wel werd uit het onderzoek duidelijk dat de consument de afgelopen
paar jaar een groter prijsbewustzijn aan de dag legde als het om zijn
vakantie ging. "Er werd massaal gegrepen naar middelen waarvan de
consument, terecht of onterecht, dacht dat hij er goedkoper mee uit
zou zijn. Dus werd er direct geboekt via het internet, werd er
gevlogen met goedkope buitenlandse airlines, werden
last-minuteaanbiedingen afgewacht en goedkope bestemmingen als Turkije
populair en kwam de all-inclusive vakantie steeds meer in zwang, omdat
daarmee de vakantie-uitgaven niet uit de hand konden lopen."
Frankenhuis stelde dat deze ontwikkelingen werden versterkt door de
laagconjunctuur waarin de economie zich de afgelopen jaren bevond: "De
vakantiebeleving is de afgelopen jaren vaak ondergeschikt geweest aan
de prijs."
Frankenhuis voorspelde dat die laatste trend de komende jaren zal
worden omgebogen, nu de economische situatie weer rooskleuriger is.
"De eerste signalen zijn er al. Het kan geen toeval zijn dat juist nu
een terugloop in het aantal Turkije-boekingen valt te constateren. Een
groeiend aantal mensen wendt zich weer tot een reisbureau voor advies,
omdat er hogere eisen worden gesteld aan de vakantiebeleving. Reizen
naar alternatieve landen en steden en themavakanties worden steeds
populairder. De consument is bereid te betalen voor extra's, luxe en
wellness. Genieten is voorop komen te staan. Prijs blijft belangrijk,
maar is niet langer het enige doorslaggevende argument."
Op grond van die ontwikkelingen veronderstelt Oad dat er langzamerhand
een einde gaat komen aan de sanering van het aantal reisbureaus. "De
afgelopen jaren is ongeveer 1/3 van het aantal reisbureaus verdwenen.
Nu de economie aantrekt, zien we gelukkig ook weer signalen waarvan
reisbureaus optimaal kunnen profiteren. Het is ook om die redenen dat
wij geloof houden in het reisbureau als belangrijke schakel in de
verkoop van reizen en zelf ook in dat kanaal blijven investeren.