Multiscope
© Multiscope 1996-2006
Persberichten
Nederlandse Wikipedia groeit als kool
's-Hertogenbosch - 23-08-2006. De Nederlandse versie van de vrije
online encyclopedie Wikipedia is een groot succes. De website is
inmiddels een vaste waarde in de Visiscan top 10 van online
onderzoeksbureau Multiscope. Eén op de drie Nederlandse
internetgebruikers brengt minimaal 1 keer per maand een bezoek aan
Wikipedia.
Nummer 6 website van Nederland
Met een bereik van 32% scoorde nl.wikipedia.org in juli 2006 een zesde
positie in de Multiscope Visiscan top 250 van best bezochte
Nederlandse websites. Het bereik verviervoudigde daarmee in de
afgelopen twee jaar (juli 2004 = 7%).
De sterke groei die Wikipedia doormaakt is te vergelijken met de
ontwikkeling die bewezen internet concepten als Startpagina en
Marktplaats in hun historie meemaakten.
Succesfactoren
Het Nederlandse publiek waardeert Wikipedia met het rapportcijfer 8,1.
Binnen de categorie 'Portalen - Gidsen en Naslagwerken' scoort
Wikipedia daarmee de hoogste tevredenheid. Naast de hoge waardering is
een mogelijke verklaring van het succes de grote hoeveelheid artikelen
(220.000+) en het grote aantal links naar de Nederlandse homepage
(44.000+). Wikipedia is daardoor diep geworteld in het Nederlandse
web.
Het succes van Wikipedia staat niet op zichzelf. De website maakt deel
uit van een internationale stroming van websites met 'user generated
content' zoals Youtube, Myspace en Flickr die ook in Nederland
populair zijn.
Toekomstbeeld
Wikipedia heeft in Nederland duidelijk nog meer potentie. De geholpen
naamsbekendheid van de website (37%) zit nog niet aan het maximum.
Sterk punt van Wikipedia is dat een ruime meerderheid van degenen die
bekend zijn met de website deze ook bezoeken. Binnen haar categorie is
Wikipedia de enige website waarvan bezoekers aangeven deze in de
komende 3 maanden meer te gaan bezoeken.
Bedreigingen
De groei van Wikipedia lijkt in de afgelopen maanden enigszins af te
vlakken. Dit geldt echter voor de gehele categorie waartoe de website
behoort en kan te maken hebben met een seizoenstrend. De
bezoekintensiteit van Wikipedia is met een gemiddelde van 2 bezoeken
per gebruiker per maand vooralsnog duidelijk lager dan die van andere
grote Nederlandse websites. Mede hierdoor scoort de website slecht een
42e positie als gekeken wordt naar de totale tijd die Nederlanders op
websites doorbrengen.
Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse
websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en
waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten
kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een
onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een
landelijk representatief panel en registreert van deze groep
doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens
naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000
respondenten uit haar online panel.