IGZ: Toezicht op geneesmiddelenreclame door CGR te passief

Inspectie gezondheidszorg

Woensdag 25 augustus 2006

TOEZICHT OP GENEESMIDDELENRECLAME DOOR CGR TE PASSIEF

De Stichting Code Geneesmiddelerenreclame (CGR) is niet actief genoeg in haar toezicht op de naleving van regels rond geneesmiddelenreclame. De CGR gaat nauwelijks zelf op zoek naar situaties die strijdig zijn met de reclameregels, maar reageert slechts op ingediende klachten en adviesaanvragen. Bovendien controleert de CGR niet of haar uitspraken worden nageleefd. De CGR doet haar klachtafhandeling, advisering en educatie wel zorgvuldig.

Dit concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg in het evaluatierapport over CGR en zelfregulering geneesmiddelenreclame, dat vandaag door minister Hoogervorst naar de Tweede Kamer is gestuurd. De inspectie vindt dat de CGR deze zaken moet verbeteren en actiever en vaker moet optreden.

De inspectie vindt dat de CGR de afgelopen twee jaar ook vooruitgang heeft geboekt. Zo is de kwaliteit van de adviezen er op vooruit gegaan. Ook zijn de griffiegelden voor natuurlijke personen afgeschaft, wat drempelverlagend werkt voor het indienen van klachten.

Doel van het toezicht op reclameregels is het voorkomen van ongewenste beïnvloeding van voorschrijfgedrag van artsen. De patiënt moet erop kunnen vertrouwen dat het juiste medicijn voor de juiste situatie wordt voorgeschreven door de behandelend arts. De arts moet professioneel onafhankelijk tot een keuze voor een geneesmiddel komen.

De inspectie constateert dat er nog geen sprake is van volwassen toezicht op geneesmiddelenreclame door zelfregulering. In 2002 verschoof het primaat van het toezicht op geneesmiddelenreclame van de inspectie naar zelfreguleringsinstantie CGR. De inspectie handhaaft sindsdien op een andere manier de reclameregels: de inspectie houdt toezicht op zelfregulering en ziet daarnaast zelfstandig toe op de naleving van de reclameregels en opsporing van overtredingen.

Bij de inspectie stond het reclametoezicht tijdelijk op een laag pitje door een beperkte personele bezetting. Inmiddels is de sectie reclametoezicht bij de inspectie weer op sterkte. Voor de komende tijd staan de volgende activiteiten gepland:
- De inspectie doet toezichtbezoeken bij andere zelfreguleringsorganisaties zoals de KOAG en de SRC. De Stichting Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) houdt toezicht op publieksreclame voor geneesmiddelen. De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de Reclame Code Commissie ingesteld om te oordelen over eventuele strijdigheid met de Nederlandse Reclame Code.

- De inspectie onderzoekt de invloed van de farmaceutische industrie op de totstandkoming van behandelrichtlijnen.

- De inspectie doet onderzoek naar het in de markt zetten van dure cholesterolverlagers door de farmaceutische industrie.
Eind 2006 start het ministerie van VWS een breed evaluatieonderzoek naar de handhaving van het Reclamebesluit geneesmiddelen.


-0-0-0-