IGZ: Toezicht op geneesmiddelenreclame door CGR te passief
Inspectie gezondheidszorg
Woensdag 25 augustus 2006
TOEZICHT OP GENEESMIDDELENRECLAME DOOR CGR TE PASSIEF
De Stichting Code Geneesmiddelerenreclame (CGR) is niet actief genoeg in haar toezicht op
de naleving van regels rond geneesmiddelenreclame. De CGR gaat nauwelijks zelf op zoek
naar situaties die strijdig zijn met de reclameregels, maar reageert slechts op
ingediende klachten en adviesaanvragen. Bovendien controleert de CGR niet of haar
uitspraken worden nageleefd. De CGR doet haar klachtafhandeling, advisering en educatie
wel zorgvuldig.
Dit concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg in het evaluatierapport over CGR en
zelfregulering geneesmiddelenreclame, dat vandaag door minister Hoogervorst naar de
Tweede Kamer is gestuurd. De inspectie vindt dat de CGR deze zaken moet verbeteren en
actiever en vaker moet optreden.
De inspectie vindt dat de CGR de afgelopen twee jaar ook vooruitgang heeft geboekt. Zo is
de kwaliteit van de adviezen er op vooruit gegaan. Ook zijn de griffiegelden voor
natuurlijke personen afgeschaft, wat drempelverlagend werkt voor het indienen van
klachten.
Doel van het toezicht op reclameregels is het voorkomen van ongewenste beïnvloeding
van voorschrijfgedrag van artsen. De patiënt moet erop kunnen vertrouwen dat het
juiste medicijn voor de juiste situatie wordt voorgeschreven door de behandelend arts. De
arts moet professioneel onafhankelijk tot een keuze voor een geneesmiddel komen.
De inspectie constateert dat er nog geen sprake is van volwassen toezicht op
geneesmiddelenreclame door zelfregulering. In 2002 verschoof het primaat van het toezicht
op geneesmiddelenreclame van de inspectie naar zelfreguleringsinstantie CGR. De inspectie
handhaaft sindsdien op een andere manier de reclameregels: de inspectie houdt toezicht op
zelfregulering en ziet daarnaast zelfstandig toe op de naleving van de reclameregels en
opsporing van overtredingen.
Bij de inspectie stond het reclametoezicht tijdelijk op een laag pitje door een beperkte
personele bezetting. Inmiddels is de sectie reclametoezicht bij de inspectie weer op
sterkte. Voor de komende tijd staan de volgende activiteiten gepland:
- De inspectie doet toezichtbezoeken bij andere zelfreguleringsorganisaties zoals de KOAG
en de SRC. De Stichting Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) houdt
toezicht op publieksreclame voor geneesmiddelen. De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de
Reclame Code Commissie ingesteld om te oordelen over eventuele strijdigheid met de
Nederlandse Reclame Code.
- De inspectie onderzoekt de invloed van de farmaceutische industrie op de totstandkoming
van behandelrichtlijnen.
- De inspectie doet onderzoek naar het in de markt zetten van dure cholesterolverlagers
door de farmaceutische industrie.
Eind 2006 start het ministerie van VWS een breed evaluatieonderzoek naar de handhaving van
het Reclamebesluit geneesmiddelen.
-0-0-0-