Meditatie - het ontbrekende element in het onderwijs

Dr. John Hagelin spreekt op onderwijsseminar in de RAI

AMSTERDAM, 20060817 -- Lelystad, 17 augustus 2006 - Leerlingen moeten veel kennis leren. Maar hoe ontwikkel je de persoon die het allemaal moet opnemen, het bewustzijn waar al die kennis in moet, de hersenen die het allemaal maar moeten aankunnen? Vedisch onderwijs, waarin Transcendente Meditatie een belangrijke rol speelt, biedt hier uitkomst. Tijdens het onderwijsseminar 'Vedisch Onderwijs in Nederland' op dinsdag 22 augustus in Amsterdam RAI spreken internationaal vermaarde deskundigen waaronder de wereldberoemde wetenschapper dr. John Hagelin over de voordelen van Vedisch onderwijs voor leerling, student en maatschappij.


Er is geen twijfel: Vedisch onderwijs komt er in Nederland. In september komen er middelbare scholen in Amsterdam, Rotterdam, Leeuwarden en Lelystad en overal waar een groep van vijftien ouders zo'n school voor hun kinderen wensen.

Vraag naar beter onderwijs
Er komt steeds meer vraag naar een betere vorm van onderwijs, die de leerlingen in staat stelt om zijn of haar creativiteit en talenten optimaal te ontplooien.Als je niet zorgt dat het vat waar de kennis in moet groter wordt, leidt dat alleen maar tot stress. En stress leidt tot een ongelukkige scholier, tot spijbelen en agressie, voortijdige schoolverlating en tal van andere problemen in het onderwijs en in de maatschappij: tot drugsgebruik en criminaliteit toe.

Dat is eenvoudig te voorkomen door een simpele methode toe te passen: een meditatietechniek waarvan is bewezen dat het de niet-actieve hersendelen activeert. Door beoefening van Transcendente Meditatie nemen de leerlingen met plezier alle kennis in zich op en vragen de leraren om meer kennis. Vedisch onderwijs is een spreekwoordelijke hemel op aarde voor de leraar en een interessante optie voor de leerling of de student.

Deskundigen op onderwijsseminar
Om uit te leggen wat Vedisch onderwijs precies inhoudt en wat voor belangrijke bijdrage dit levert aan de toekomst van ons land, spreken op 22 augustus tijdens een onderwijsseminar 'Vedisch Onderwijs in Nederland' in Amsterdam RAI vier vermaarde deskundigen en kenners van de Vedische wetenschap:

- prof. dr. John Hagelin, wereldvermaard kernfysicus, hoogleraar natuurkunde en pionier in het onderzoek naar de verenigd-veldtheorie (de supersnaartheorie). Hij werkte mee aan de film What the bleep do we know en kan als geen ander uitleggen waarom transcendente meditatie toegang geeft tot fundamentele velden in het universum waardoor de eenheid van het heelal een ervaarbare werkelijkheid wordt.

- dr. Paul Gelderloos, voorzitter van het schoolbestuur van de nieuwe vedische middelbare scholen in Nederland.

- dr. Bevan Morris, al dertig jaar president van de Maharishi University of Management in de Verenigde Staten

- prof. dr. Michael Dillbeck, deed onderzoek naar Transcendente Meditatie waaruit blijkt dat door TM de leerlingen opbloeien tot wijze en ontwikkelde jonge mensen. Hij gaat in op onderzoek waaruit blijkt dat studenten door TM beter presteren, een grote creativiteit en een hoger IQ krijgen, beter moreel redeneren terwijl hun veldonafhankelijkheid (ze zijn niet zo gemakkelijk door anderen te beïnvloeden). Voorts blijkt dat er TM sprake is van minder drugsgebruik, minder stress en angst, de zelfachting toeneemt en de gezondheid verbetert.

Het voordeel voor de leerlingen en studenten zal hieruit duidelijk zijn.
Maar wat is het voordeel voor de maatschappij?
Door gezamenlijke beoefening op school of universiteit van een geavanceerd meditatieprogramma - het TM-Sidhiprogramma - verbreiden de leerlingen de rust die zij in zichzelf ervaren uit naar de samenleving als geheel, mits hun aantal groot genoeg is. Voor Nederland is een aantal van 400 studenten of scholieren voldoende. Zo groeien zij pijlsnel uit tot wijze, ontwikkelde gelukkige mensen, steunpilaren van de maatschappij, terwijl zij tijdens hun studie al hun land onoverwinlijk maken. Daarom worden deze scholen ook wel onoverwinlijkheidsscholen genoemd.

Onderwijsseminar Vedisch Onderwijs in Nederland
dinsdag 22 augustus 15.30-18 uur
RAI Europaplein 8 - zaal M
Amsterdam