Gemeente Doesburg
week 33-2006
Nieuws uit het stadhuis, d.d. 16 augustus 2006, week 33.
BESTUURSVERGADERINGEN
Vergaderingen raadscommissies
Op dinsdag 15 augustus a.s. vergadert de raadscommissie
Onderwijs/Welzijn te 19.30 uur in de raadzaal van het stadhuis. Op de
agenda staan de volgende punten:
* jaarrekening en jaarverslag 2005 van Presikhaaf Bedrijven
* jaarverslag 2005 van de wet Kinderopvang
* beleidsverslag over 2005 van de Wet Werk en Bijstand en
* verslag van het college over de uitvoering van de Wet Werk en
Bijstand en het Besluit Zelfstandigen.
Op woensdag 16 augustus a.s. vergadert de raadscommissie
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu te 19.30 uur in de
raadzaal van het stadhuis. De agenda vermeldt de volgende punten:
* stand van zaken planontwikkeling Hessengracht
* rapportage over de voorbereiding van het uitbesteden
groenonderhoud 2007
* aanleg plateau Ooipoort-Mauritsveld.
Op donderdag 17 augustus a.s. vergadert de raadscommissie Bestuurs- en
Organisatiezaken te 16.00 uur in de raadzaal van het stadhuis. De
agenda vermeldt de volgende punten:
* rapport "risicoanalyse brandweerzorg" opgesteld door de Inspectie
Openbare Orde en Veiligheid
* stand van zaken gebruiksvergunningen
* wijziging legestabel in verband met invoering van een nieuw
reisdocument en rijbewijs
* het voorstel bij de a.s. Tweede Kamerverkiezingen te stemmen in
een willekeurig stemlokaal
* rapportage over de verdere ontwikkeling van de website van de
gemeente tot een volwaardig digitaal loket.
De vergaderingen zijn openbaar. Voor nadere inlichtingen: W. Stoppels,
tel. 481320.
Besluiten van burgemeester en wethouders
In zijn vergadering van 8 augustus jl. heeft het college van
burgemeester en wethouders o.m. de volgende besluiten genomen of
standpunten bepaald:
* Over het plan tot realisatie van 24 zorgwoningen op de locatie
Hessengracht is onlangs een werkbijeenkomst gehouden met diverse
betrokken instanties. Daarbij is geïnventariseerd welke eisen en
wensen die instanties zoal hebben. Met de daarbij gemaakte
opmerkingen zal rekening worden gehouden bij het maken van een
voorlopig ontwerp voor de invulling van deze locatie.
* Van Presikhaaf bedrijven (sociale werkvoorziening) is de
jaarrekening 2005 en het bijbehorende jaarverslag ontvangen. Het
college zal aan de gemeenteraad voorstellen om akkoord te gaan met
deze jaarrekening.
* Het college heeft een aantal verslagen besproken over de
uitvoering in 2005 van de Wet Werk en Bijstand. Deze verslagen
zullen aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
BOUWEN EN WONEN
Aanvraag bouwvergunningen
De volgende aanvragen om een bouwvergunning zijn ontvangen op:
8-8-2006, Herenstraat 10: geheel vernieuwen, veranderen van kozijnen
in de woning.
Aanvraag sloopvergunningen
De volgende aanvragen om een sloopvergunning zijn ontvangen op:
7-8-2006, Eekstraat 15 slopen van 2 opslagruimtes
9-8-2006, Kloosterstraat 15 slopen van onderdelen uit het pand Het
Arsenaal.
Aanvraag gebruiksvergunningen
De volgende aanvragen om een gebruiksvergunning zijn ontvangen op:
13-07-2006, Oranjesingel 22: het in gebruik houden van een gebouw voor
een sportfunctie.
Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen
dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de
uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden
gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.
Alle genoemde aanvragen en verleende vergunningen kunnen tijdens de
openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur worden
ingezien bij Bouw- en Woningtoezicht, cluster Ruimtelijke en
Economische Ontwikkeling.
Welstand (subcommissie) te Doesburg
De eerstvolgende zitting van de rayonarchitect van de
welstandscommissie is gepland op dinsdag 22 augustus 2006 vanaf 9.00
uur in het stadhuis van Doesburg. Tijdens deze openbare zitting zullen
de nieuw ontvangen bouwplannen en andere verzoeken aan de
rayonarchitect van de welstandscommissie worden voorgelegd.
De agenda hiervoor kan de vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden
opgevraagd bij Bouw- en Woningtoezicht (0313 481362).
Vrijstellingsprocedure artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en wethouders van Doesburg zijn voornemens om met
toepassing van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het bestemmingsplan
Binnenstad. De vrijstelling wordt aangevraagd om het bouwen van een
bedrijfsruimte op het achterperceel mogelijk te maken aan de
Zandbergstraat 36a te Doesburg, kadastraal bekend gemeente Doesburg,
sectie C nummer 2273/3563. Het bouwplan ligt met ingang van donderdag
17 augustus 2006 gedurende zes weken voor iedereen ter inzage bij het
Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2. Gedurende deze termijn kan een
ieder zijn/haar zienswijze schriftelijk naar voren brengen bij
burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC Doesburg.
BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van
bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het
bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur,
Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan
(u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u
telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer D.J. Lokhorst (tel. 0313 481 324).
OVERIGE MEDEDELINGEN
Oproep leden gemeentelijke Monumentencommissie Doesburg
Burgemeester en wethouders van Doesburg roepen hiermee kandidaten op
voor het lidmaatschap van de gemeentelijke Monumentencommissie. De
Monumentencommissie heeft tot taak burgemeester en wethouders op
verzoek en uit eigen beweging te adviseren over de toepassing van de
Monumentenwet en de Monumentenverordening evenals te adviseren over
aanverwante zaken die door burgemeester en wethouders ter advisering
aan de Monumentencommissie worden voorgelegd.
Kandidaten dienen te beschikken over aantoonbare architectonische
en/of (cultuur)historische en/of archeologische kennis. Enige
verbondenheid met de historische binnenstad van Doesburg is een pré.
Reacties zien wij graag binnen 2 weken na verschijning van deze
publicatie, doch uiterlijk voor 1 september 2006, tegemoet. Deze kunt
u richten aan burgemeester en wethouders van Doesburg, Postbus 100,
6980 AC te Doesburg. Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen
met de heer M. Lenselink, secretaris van de Monumentencommissie
(tel.nr. 0313-481362).
Vanaf 28 augustus een nieuw reisdocument aanvragen, let op de pasfoto!
Over anderhalve week (vanaf 26 augustus 2006) wordt landelijk het
nieuwe model paspoort en identiteitskaart (NIK) ingevoerd. Nederland
doet dit om aan Europese richtlijnen te voldoen. In het paspoort wordt
in een chip een aantal unieke, persoonlijke kenmerken van de houder
opgeslagen. Vooralsnog zijn dit gelaatskenmerken, in de toekomst komt
hier als eerste ook nog een vingerafdruk bij.
Om de biometrische kenmerken van het gelaat in de chip op te kunnen
slaan zijn er strenge normen vastgesteld voor de foto op het document.
De fotohandel en de basisscholen in Doesburg zijn op de hoogte
gebracht van deze eisen. De fotos worden op een tiental kenmerken
beoordeeld (o.a. kleur, afmeting, houding, resolutie). Het volledige
pakket aan eisen staat te lezen op onze website www.doesburg.nl of
www.paspoortinformatie.nl.
Het nieuwe paspoort wordt ook duurder, te weten 47,45. De prijs van
een identiteitskaart (NIK) blijft vooralsnog onveranderd.
De eisen voor de pasfotos gaan ook gelden voor het nieuwe rijbewijs
per 1 oktober a.s. en vreemdelingendocumenten.
Uiteraard blijven eerder uitgegeven documenten geldig tot de op het
document aangegeven datum van einde geldigheid. Bij vragen kunt u
contact opnemen met het Publieksbureau : 0313-481390.
Gemeente Doesburg bezig met nieuwe site
De website van de gemeente Doesburg vormt hét digitale gezicht van
Doesburg en is een belangrijk middel om de kwaliteit van de
dienstverlening te bevorderen. De gemeente Doesburg streeft in dit
kader in harmonie met de financiële mogelijkheden van de gemeente naar
een optimale benutting van de mogelijkheden tot verdere digitalisering
van de gemeentelijke dienstverlening. Ook ziet Doesburg in de website
een belangrijk middel om de interactieve beleidsontwikkeling te
bevorderen. In dit kader wil Doesburg de (website)technische
mogelijkheden hiertoe zoveel mogelijk benutten.
Vanuit deze gedachte heeft het college van de gemeente Doesburg op 1
augustus 2006 besloten om flink te investeren in verbetering van de
website van de gemeente Doesburg.
Momenteel worden voorbereidingen getroffen voor een totaal vernieuwde
website. De planning is om deze website in het eerste kwartaal van
2007 actief van start te laten gaan, de burgers kunnen dan o.a. een
verbeterde dienstverlening verwachten.
Momenteel kan de burger voor een bepaalde aanvraag een pdf. formulier
downloaden en dit vervolgens printen en per post versturen naar de
gemeente. Op de nieuwe website zal men gebruik kunnen maken van een
zogenaamd e-formulier, een digitaal aanvraagformulier voor
gemeentelijke producten, men vult deze online in en verstuurt deze dan
digitaal zonder daarvoor een bezoek te moeten brengen aan het
stadhuis. Ook is het mogelijk om de status van deze aanvraag online te
bekijken.
Met de nieuwe website zullen ook de mogelijkheden voor de burgers om
meer betrokken te geraken bij de plaatselijke politiek worden
vergroot. Zo zullen bijvoorbeeld openbare raadsvergaderingen live via
de website worden uitgezonden.
Ook bestaat het plan om live-uitzendingen van trouwerijen mogelijk te
maken. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld familieleden, vrienden en
kennissen die niet lijfelijk bij de trouwerij aanwezig kunnen zijn,
toch op afstand meekijken. De gemeente is van mening dat door deze
optie het trouwen in Doesburg nog aantrekkelijker kan worden gemaakt.
De vernieuwde vormgeving moet ervoor zorgen dat de site overzichtelijk
is voor de burger.
De Wijkenlijn
Inwoners van de gemeente Doesburg kunnen sinds november 2005 gebruik
maken van de Wijkenlijn, 0313 481390. Via deze lijn kan men meldingen
doorgeven die betrekking hebben op de openbare ruimte. Hierbij valt te
denken aan een losliggende stoeptegel, een niet werkende lantaarnpaal,
illegale stort van afval e.d.
Sinds de lijn in werking is wordt er goed gebruik van gemaakt. Met
deze korte rapportage willen wij u nader informeren over de gemaakte
meldingen. Waar komen ze vandaan, waar gaan ze over, wat is de
voortgang, etc.
De rapportage heeft als peildatum 27 juli 2006. In totaal zijn er
vanaf november 2005 663 meldingen gemaakt. Deze zijn veelal (70%)
telefonisch door burgers gemeld. Maar men geeft ook meldingen door aan
de publieksbalie in het stadhuis of men schrijft een mail.
Het aantal meldingen per wijk ziet er schematisch als volgt uit:
De meldingen komen grotendeels uit de wijken Beinum I en de Binnenstad
& Singels, gevolgd door de Ooi. De meldingen gaan met name over het
groenafval en de openbare verlichting. De meldingen afkomstig van de
wijk Beinum I en de Ooi gaan merendeels over het groen en de meldingen
afkomstig vanuit de Binnenstad & Singels gaan merendeels over de
openbare verlichting en verkeersvoorzieningen (denk hierbij aan de
parkeerplaatsen in de binnenstad).
De gemeente streeft ernaar om een melding zo spoedig als mogelijk te
behandelen, op dit moment is er 86% van de meldingen afgehandeld, de
overige 14% staat nog open. In onderstaande grafiek kunt u het aantal
meldingen per maand aflezen.
Heeft u een melding door te geven? Bel dan de Wijkenlijn, 0313-481390.