Consument klaar voor selfservice

Marketresponse b.v.

Leusden, 21 augustus 2006

Consument klaar voor selfservice

Steeds meer bedrijven zetten selfservice in om de klantgerichtheid te vergroten en tegelijkertijd omzet te genereren. MarketResponse ondervroeg een representatieve groep van 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder over hun ervaringen met selfservice.

Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt dat de consument klaar is voor meer variëteit en mogelijkheden op het gebied van selfservice. Niet alleen is men ruimschoots tevreden met het huidige aanbod, men ziet ook ruimte voor uitbreiding van deze functionaliteiten. Beperkingen zijn er vooralsnog weinig. Selfservice kan dan ook in de ogen van de consument voor alle typen klanten ingezet worden.

Meer gedetailleerde resultaten
52% van de Nederlanders heeft wel eens gebruik gemaakt van selfservice functionaliteiten. Selfservice functionaliteiten zijn diensten die door bedrijven worden aangeboden zodat consumenten zelf via internet of telefoon klantgegevens kunnen veranderen zonder direct contact met een medewerker van het bedrijf te hebben. Men is het meest bekend met selfservice bij banken (26%), telecombedrijven (21%) en energiebedrijven (17%). Nederlanders zien ook nieuwe kansen voor selfservice zoals het telefonisch of via internet beëindigen van een lidmaatschap en uitbreiding van het telefonisch keuzemenu.

De meest gebruikte selfservice diensten zijn het opvragen van (saldo) informatie of brochures (81%), het gebruik van zoekfuncties op internet (79%) en het overmaken van geld via internet of telefoon (76%). Ruim tweederde (74%)is tevreden met de ervaringen op het gebied van selfservice. Tijdwinst (27%) en gemak (23%), maar ook het sneller in contact komen met het desbetreffende bedrijf (22%)leidt tot deze gunstige houding. Meest gewaardeerd wordt het telefonisch of via internet overmaken van geld (94%) en het opvragen van (saldo) informatie of brochures (92%). Minst gewaardeerd wordt het doorgeven van informatie waarop een organisatie actie moet ondernemen (66%), het raadplegen van een overzicht met veel gestelde vragen (67%) en het ontvangen van een standaard brief of mailing (69%).

62% van de Nederlanders denkt dat de inzet van selfservice door bedrijven ook voordelen oplevert voor de consument. Eerder onderzoek in opdracht van VODW Marketing naar de inzet van selfservice in het bedrijfsleven bevestigt dit beeld. Zo zet het merendeel van de bedrijven (58%) selfservice in om de klantgerichtheid te vergroten.

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 5 tot en met 12 juli 2006, onder een representatieve steekproef van personen van 18 jaar en ouder.

Contact:
Simone Mutsaers (s.mutsaers@marketresponse.nl), tel: 033-3303333 Caspar Overgaauw (C.Overgaauw@marketresponse.nl), tel: 033-3303333 Beate van Dongen (bvandongen-crombags@vodw.com), tel: 033-4326432 Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV