Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
20-8-2006; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Tsjechië, circuit Autodromo Brno (5.403 mtr)
TEVREDEN GEVOEL OVERHEERST, MAAR VERINGPROBLEEM HOUDT LITJENS (25E) VAN HOGERE SCORE
ARNAUD VINCENT (14E) LAAT PROBLEMEN ACHTER ZICH EN SCOORT 2 WK-PUNTEN
In de warm up training op zondagmorgen reed Molenaar-Honda coureur Joey Litjens zich al naar een veelbelovende 28e tijd (9 posities beter dan zijn startplaats) en in de race deed hij het na een prachtig gevecht met vriend, leeftijd- en landgenoot Hugo van den Berg met een 25e plaats absoluut verdienstelijk. "Het had nog veel beter gekund als de vering helemaal in orde was geweest. Ik had een goede start, won direct al 6 posities, maar merkte bij het begin van de race al dat de vering niet optimaal stond. Ik kon niet pushen en aanzetten, dan stuiterde de machine van zijn lijn. De motor liep beter als ooit tevoren. Een grote pluim voor Hans Spaan en het team. Het is jammer dat nu voor het eerst in een race de vering niet wilde doen wat wij voor ogen hadden, anders had ik misschien wel richting top 20 kunnen komen", opent de 16-jarige Limburger, die de hele race een strijd uitvocht met maatje Hugo, die een fractie van een seconde voor hem finishte, en Europees Kampioen Michele Conti op de Seedorf-Honda, die hij de baas bleef. Het feit dat zowel Litjens als Van den Berg de EK-winnaar van 2005 achter zich lieten, geeft aan dat beide rood-wit-blauwe jongelingen goed op weg zijn.
"Het was een leuke strijd, maar het frustreerde me wel dat ik niet laat kon remmen, of mijn machine er af en toe tussen kon prikken. De vering werkte niet mee en daardoor kon ik ook Hugo niet verschalken. Maar het was weer een hele leerzame race. Als de training iets beter was geweest had ik nog verder naar voren kunnen komen", weet Joey. Teammanager Jarno Janssen was ook een tevreden man, hoewel hij nog wel groeipunten ziet. "Met de training liep het niet helemaal naar wens. Dat moet beter. Als je een halve seconde per ronde harder rond kan gaan, dan klim je zo de top 20 binnen richting de punten. Die top 20 is dit jaar, net als bij de TT van Assen, ook bij andere GP's haalbaar. Daar gaan we in de komende 5 GP's aan werken. Op 10, 17 en 24 september rijden we respectievelijk in Maleisië, Australië en Japan. Daarna de laatste twee in Estoril (15 okt.) en Valencia (29 okt.). Het wordt niet makkelijk op de vier nieuwe circuits die Joey krijgt voorgeschoteld, maar behoort wel tot de mogelijkheden", aldus Janssen. "Ik laat de komende GP's gewoon over me heen komen. Ik ga ontzettend mijn best doen en zie er absoluut niet tegenop, integendeel", besluit Litjens vol strijdlust.
In de kwartliterrace maakte Arnaud Vincent eenzelfde goede start als zijn 15 jaar jongere teammaat. De Fransman uit het team van Arie Molenaar maakte in de openingsronde eveneens 6 plaatsen goed. "De start was echt perfect. Ik klom van mijn 22e startplaats direct naar positie 16. In de ronden Daarna moest ik weliswaar twee plaatsen inleveren, maar in het verloop van de race wist ik die weer terug te pakken. De hele race lag ik met twee rijders (Tizon en Perren) in gevecht. Ik moest en zou ze voor blijven en dat lukt. Samen klommen we op naar het gevecht om de 14e plaats, en die was voor mijn! Ik liet geen ruimte en gaf ze geen kans. Eindelijk weer 2 WK-punten die ik kan bijschrijven", klonk het opgelucht uit de mond van de ex-125cc wereldkampioen, die 5 GP's 'droog' had gestaan. "Het voltallige Molenaar-Honda team straalde met de behaalde punten. "Met dit resultaat zijn we weer op de goede weg, na een blessure en een kleine dip van Arnaud. Nu kunnen we met een goed gevoel naar de drie overzeese GP's afreizen", stelt manager Janssen terecht.
In de MotoGP-race kon Valentino Rossi ondanks zijn 'pole' de ontketende Loris Capirossi niet de baas, maar pakte met zijn zwaar bevochten 2e plaats voor Dani Pedrosa een fiks aantal WK-punten terug op WK-leider Nicky Hayden. Daar waar het er aanvankelijk op leek dat Hayden's teammaat Pedrosa het nog lastig kon maken voor de 7-voudig wereldkampioen, ontspon zich een prachtig gevecht tussen de nummers 2 en 3 uit de WK-stand. Rossi liet in de slotronden echter zien dat hij niet voor niets de grootste motorcoureur van deze eeuw is en gaf zijn machine de sporen om voor Pedrosa niets anders over te laten dan de 3e plaats. Met zijn 2e plaats liep 'The Doctor' 5 punten in op Pedrosa's tweede positie in de WK-stand, maar belangrijker nog, hij pakte 14 punten op de teleurgestelde Hayden, die niet verder kwam dan plaats 9, zijn slechtste score van dit seizoen. Hayden weet zijn terugval aan te vroeg opverbruikt rubber en staat met nog 5 GP's voor de boeg 25 punten voor op Pedrosa en 38 punten op Rossi, daar waar er tot het seizoenslot eind oktober nog 125 WK-punten te verdelen zijn.
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
41'00.673
150,2 kmu gem
2
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP 125
41'00.701
0.028
3
Gabor TALMACSI
HUN
HONDA Humangest Racing Team
41'12.082
11.409
4
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
41'12.516
11.843
5
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit - Caffe Latte
41'12.828
12.155
6
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
41'12.936
12.263
7
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Derbi Racing
41'15.423
14.750
8
Joan OLIVE
SPA
APRILIA SSM Racing
41'15.465
14.792
9
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Multimedia Racing
41'16.395
15.722
10
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
41'35.843
35.170
11
Sandro CORTESE
GER
HONDA Elit - Caffe Latte
41'41.167
40.494
12
Stefan BRADL
GER
KTM Red Bull KTM Junior Team
41'41.217
40.544
13
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA FFM Honda Grand Prix 125
41'42.138
41.465
14
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Nocable Angaia Racing
41'50.202
49.529
15
Simone CORSI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
41'52.075
51.402
16
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
41'52.376
51.703
17
Angel RODRIGUEZ
SPA
APRILIA 3C Racing
41'53.268
52.595
18
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
41'58.748
58.075
19
Michele PIRRO
ITA
APRILIA WTR Blauer USA
41'58.782
58.109
20
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Toth
42'08.812
1'08.139
21
Mateo TUNEZ
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
42'12.014
1'11.341
22
Roberto TAMBURINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
42'12.082
1'11.409
23
Alexis MASBOU
FRA
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
42'12.105
1'11.432
24
Hugo VAN DEN BERG
NED
APRILIA Varenhof Racing Team
42'17.336
1'16.663
25
Joey LITJENS
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
42'17.725
1'17.052
26
Michele CONTI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
42'19.469
1'18.796
27
Robert MURESAN
ROU
APRILIA Team Toth
42'34.231
1'33.558
28
Dino LOMBARDI
ITA
APRILIA 3C Racing
42'34.774
1'34.101
29
Simone GROTZKYJ
ITA
APRILIA Campetella Racing Junior
42'37.798
1'37.125
30
Thomas MAYER
GER
APRILIA Mayer-Racing Passau
42'43.398
1'42.725
31
Michal SEMBERA
CZE
HONDA Kuja Racing
42'45.010
1'44.337
32
Michal PRASEK
CZE
HONDA Roha'c & Fejta
43'11.164
2'10.491
33
Stefano MUSCO
ITA
HONDA Humangest Racing Team
41'21.519
1 lap
125cc WK-stand na 11 van de 16 GP's:
1. Bautista, 230; 2. Kallio, 161; 3. Pasini, 147; 4. Gadea, 133; 5. Faubel, 123; 6. Pesek, 102; 7. Lüthi, 91; 8. Talmacsi, 81;
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Jorge LORENZO
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
41'29.204
156,3 kmu gem
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Humangest Racing Team
41'31.711
2.507
3
Hiroshi AOYAMA
JPN
KTM Red Bull KTM GP 250
41'31.728
2.524
4
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Team Toth
41'44.498
15.294
5
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
41'59.302
30.098
6
Shuhei AOYAMA
JPN
HONDA Repsol Honda
41'59.427
30.223
7
Martin CARDENAS
COL
HONDA Repsol Honda
42'08.609
39.405
8
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP De France - Scrab
42'13.004
43.800
9
Marco SIMONCELLI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
42'20.960
51.756
10
Jakub SMRZ
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
42'21.019
51.815
11
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
42'23.176
53.972
12
Alex DEBON
SPA
APRILIA Aprilia Racing
42'30.788
1'01.584
13
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
42'32.897
1'03.693
14
Arnaud VINCENT
FRA
HONDA Arie Molenaar Racing
42'45.445
1'16.241
15
Arturo TIZON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
42'45.576
1'16.372
16
Fabricio PERREN
ARG
HONDA Stop And Go Racing Team
42'48.896
1'19.692
17
Taro SEKIGUCHI
JPN
APRILIA Campetella Racing
43'21.349
1'52.145
18
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA WTR Blauer USA
43'21.589
1'52.385
19
Kenni AGGERHOLM
DEN
YAMAHA Danish Road Racing Team
42'12.651
1 lap
250cc WK-stand na 11 van de 16 GP's:
1. Lorenzo, 199; 2. Dovizioso, 192; 3. Takahashi, 133; 4. H. Aoyama, 132; 5. De Angelis, 131; 6. Locatelli, 127; 7. Barbera, 111; 21. Arnaud Vincent, F, Molenaar Honda, 9.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
43'40.145
163,3 kmu gem
2
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Camel Yamaha Team
43'45.047
4.902
3
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
43'48.157
8.012
4
Kenny ROBERTS JR
USA
KR211V Team Roberts
43'54.945
14.800
5
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Fortuna Honda
43'55.170
15.025
6
Casey STONER
AUS
HONDA Honda LCR
43'55.844
15.699
7
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
43'56.920
16.775
8
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
43'57.087
16.942
9
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
43'57.206
17.061
10
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Camel Yamaha Team
43'59.580
19.435
11
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
44'02.360
22.215
12
Chris VERMEULEN
AUS
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
44'04.123
23.978
13
Makoto TAMADA
JPN
HONDA Konica Minolta Honda
44'05.112
24.967
14
Randy DE PUNIET
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
44'09.106
28.961
15
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA Tech 3 Yamaha
44'09.441
29.296
16
Alex HOFMANN
GER
DUCATI Ducati Marlboro Team
44'09.946
29.801
17
James ELLISON
GBR
YAMAHA Tech 3 Yamaha
44'43.127
1'02.982
18
Ivan SILVA
SPA
DUCATI Pramac d'Antín MotoGP
45'24.920
1'44.775
MotoGP WK-stand na 12 van de 17 GP's:
1. Hayden, 201; 2. Pedrosa, 176; Rossi, 163; 4. Melandri, 161; 5. Capirossi, 151; 6. Stoner, 101; 7. Roberts, 92; 8. Edwards, 90.
************