Gemeente Spijkenisse


Stichting OPOS zoekt 5 bestuursleden!

20 augustus 2006

Draagt u het openbaar primair onderwijs een warm hart toe? Wilt u in het belang van de leerlingen de kaders voor het onderwijs in Spijkenisse bepalen?
Wordt dan bestuurslid van de Stichting OPOS!

In vrijwel iedere wijk in Spijkenisse is een openbare basisschool te vinden. Om de kwaliteit van het openbaar primair onderwijs in Spijkenisse te waarborgen werken deze basisscholen nauw samen in één organisatie.

Tot nu toe werd deze organisatie bestuurd door het gemeentebestuur. Vanaf 1 januari 2007 zal dit echter veranderen. In februari van dit jaar heeft de gemeenteraad van Spijkenisse namelijk besloten het openbaar primair onderwijs in Spijkenisse (OPOS) te verzelfstandigen.

Voorafgaand aan dit besluit heeft een brede delegatie vanuit de betrokken partijen, zijnde de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR), de schooldirecteuren, het bovenschools management van het OPOS en de gemeente Spijkenisse, de toekomstige stichting ontworpen en ontwikkeld. Op dit moment wordt het OPOS daadwerkelijk losgemaakt van de gemeente en ingericht.

De vorming van het bestuur is één van de stappen die nog dit jaar gezet moet worden. Dit bestuur zal de organisatie op hoofdlijnen gaan besturen.
Dit houdt in de praktijk onder andere in dat het nieuwe bestuur het meerjaren strategisch beleid, en daarmee de kaders, vaststelt en de organisatie vanuit een meerjaren perspectief aanstuurt. Het bovenschools management, dat ondersteund wordt door een klein stafbureau, is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelstellingen die het bestuur voor de nieuwe stichting formuleert en heeft de dagelijkse leiding in handen.

Van belang is dat de kandidaten de wezenskenmerken van het openbaar primair onderwijs respecteren en onderschrijven, alsmede het OPOS een warm hart toedragen. De gewenste kandidaten beschikken over een breed maatschappelijk overzicht, relevante maatschappelijke contacten en bestuurlijke deskundigheid en ervaring op terreinen die relevant zijn voor de stichting.
Het nieuwe bestuur bestaat idealiter uit generalisten die tóch de nodige deskundigheid meebrengen op, bijvoorbeeld, financieel-economisch, personeel, juridisch en organisatiekundig vlak. Bovendien wordt van de toekomstige bestuursleden verwacht dat zij hoofdlijnen en bijzaken kunnen onderscheiden en inhoud kunnen geven aan de code `Goed onderwijsbestuur'.

Een kleine commissie maakt een selectie uit de ontvangen sollicitaties, voert de gesprekken met de sollicitanten en formuleert een voordracht. De bestuursleden van de nieuwe organisatie worden benoemd door de gemeenteraad. Twee bestuursleden zullen worden benoemd op voordracht van de oudergeleding van de medezeggenschapsraad.

De bestuurders zijn onbezoldigd en een vacatieregeling is van toepassing.

Belangstellenden dienen hun sollicitatie vóór vrijdag 8 september 2006, via de e-mail, toe te sturen aan de heer M.Tap (Martin). U kunt bij hem ook een informatiepakket en andere informatie over het uitgebreide opvragen.
Zijn emailadres is m.tap@spijkenisse.nl en zijn telefoonnummer is 0181-696 820.

De selectiegesprekken zullen medio september plaatsvinden.