Gemeente Spijkenisse
Stichting OPOS zoekt 5 bestuursleden!
20 augustus 2006
Draagt u het openbaar primair onderwijs een warm hart toe?
Wilt u in het belang van de leerlingen de kaders voor het onderwijs in
Spijkenisse bepalen?
Wordt dan bestuurslid van de Stichting OPOS!
In vrijwel iedere wijk in Spijkenisse is een openbare basisschool te
vinden. Om de kwaliteit van het openbaar primair onderwijs in
Spijkenisse te waarborgen werken deze basisscholen nauw samen in één
organisatie.
Tot nu toe werd deze organisatie bestuurd door het gemeentebestuur.
Vanaf 1 januari 2007 zal dit echter veranderen. In februari van dit
jaar heeft de gemeenteraad van Spijkenisse namelijk besloten het
openbaar primair onderwijs in Spijkenisse (OPOS) te verzelfstandigen.
Voorafgaand aan dit besluit heeft een brede delegatie vanuit de
betrokken partijen, zijnde de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad
(GMR), de schooldirecteuren, het bovenschools management van het OPOS
en de gemeente Spijkenisse, de toekomstige stichting ontworpen en
ontwikkeld. Op dit moment wordt het OPOS daadwerkelijk losgemaakt van
de gemeente en ingericht.
De vorming van het bestuur is één van de stappen die nog dit jaar
gezet moet worden. Dit bestuur zal de organisatie op hoofdlijnen gaan
besturen.
Dit houdt in de praktijk onder andere in dat het nieuwe bestuur het
meerjaren strategisch beleid, en daarmee de kaders, vaststelt en de
organisatie vanuit een meerjaren perspectief aanstuurt. Het
bovenschools management, dat ondersteund wordt door een klein
stafbureau, is verantwoordelijk voor het realiseren van de
doelstellingen die het bestuur voor de nieuwe stichting formuleert en
heeft de dagelijkse leiding in handen.
Van belang is dat de kandidaten de wezenskenmerken van het openbaar
primair onderwijs respecteren en onderschrijven, alsmede het OPOS een
warm hart toedragen. De gewenste kandidaten beschikken over een breed
maatschappelijk overzicht, relevante maatschappelijke contacten en
bestuurlijke deskundigheid en ervaring op terreinen die relevant zijn
voor de stichting.
Het nieuwe bestuur bestaat idealiter uit generalisten die tóch de
nodige deskundigheid meebrengen op, bijvoorbeeld,
financieel-economisch, personeel, juridisch en organisatiekundig vlak.
Bovendien wordt van de toekomstige bestuursleden verwacht dat zij
hoofdlijnen en bijzaken kunnen onderscheiden en inhoud kunnen geven
aan de code `Goed onderwijsbestuur'.
Een kleine commissie maakt een selectie uit de ontvangen
sollicitaties, voert de gesprekken met de sollicitanten en formuleert
een voordracht. De bestuursleden van de nieuwe organisatie worden
benoemd door de gemeenteraad. Twee bestuursleden zullen worden benoemd
op voordracht van de oudergeleding van de medezeggenschapsraad.
De bestuurders zijn onbezoldigd en een vacatieregeling is van
toepassing.
Belangstellenden dienen hun sollicitatie vóór vrijdag 8 september
2006, via de e-mail, toe te sturen aan de heer M.Tap (Martin). U kunt
bij hem ook een informatiepakket en andere informatie over het
uitgebreide opvragen.
Zijn emailadres is m.tap@spijkenisse.nl en zijn telefoonnummer is
0181-696 820.
De selectiegesprekken zullen medio september plaatsvinden.