Randstad
wereldkampioen
in roze wolken

KNMI, NASA en ESA publiceren online satellietmetingen van luchtverontreiniging op kaarten, die - voor iedereen - op Internet te zien zijn: www.knmi.nl/omi.
Rood is: 'ontoelaatbaar hoog', Roze is 'nog erger': de grens van wat Nederlandse en Finse technici en wetenschappers in 2004 meenden dat de satteliet óóit zou meten:..
www.planet.nl/planet/show/id=434397/contentid=481227/sc=e8dca0
Op de dag (16 augustus) dat de milieuwoordvoerder van een grote regeringspartij mij vroeg: "waarom auto's in Duitsland schoner zouden zijn dan in Nederland" bereikte de driehoek Amsterdam-Den Haag-Utrecht de status van 'smerigste regio ter wereld':
Op die dag mat die OMI-satelliet dáár -en in Chicago, Pretoria en Beijing- méér dan 20 Biljard (20x1015) moleculen NO2/cm2, hoogste luchtvervuiling van de héle wereld.
Waarom nou net de Randstad, "Groene Hart van Holland"? zal voor Nederlandse politici wel duister zijn. Milieubewuste burgers, Ecologen, technici, milieukundigen: zij weten wel beter. Luchtverontreiniging heeft ook in Nederland al lang een náám.

Op 16-08-06 kreeg ik deze naïeve vraag van de milieuwoordvoerder van een grote Regeringspartij:
ik begrijp niet hoe u bij de conclusie komt dat het Duitse wagenpark schoner kan zijn dan het Nederlandse. We rijden toch in dezelfde auto's?

Mijn antwoord aan dit 2e Kamer-commissielid VROM, milieu-woordvoerder van 'n Regeringspartij was helaas eenvoudig: de meetresultaten van de KNMI-OMI satelliet van die dag, zie volgende blz.

Voor burgers om moedeloos van te worden; voor Politici een aansporing om nu eindelijk eens 'de nek uit te steken' en pijnlijke beslissingen te nemen, zoals ons grote buurland al járen geleden deed:

o koppel brandstofaccijns aan de mate van vervuiling: dus nul voor Puur Plantaardige Olie en 2e generatie ethanol; maar voor het huidige 'fossiel': (tot 50 p.p.m. zwavel!!) fórs verhógen!
o Stel meting van alle vervuilende stoffen (incl. fijnstof) in uitlaatgas nu al verplicht bij iedere APK: het resultaat van 'eisen zonder controleren' is nu alom te zien, te ruiken en... te condoleren
o breng APK onder bij gecertificeerd, onafhankelijk bureau (in plaats van - zoals nu - bij iedere belanghebbende garage) en harmoniseer de keuringseisen in EU-verband niet alleen een 4-gas-meting met stationaire, hete motor, maar óók een PM10 emissie bij nullast, deellast én vollast.
o kenteken invorderen bij niet-voldoen aan milieueisen of afwijking van typegoedkeuring: verlaagde banden, ( = hoger toerental/meer vervuiling) illegale uitlaten, 'tuning'sets, opgevoerde motor etc.

ONS WAGENPARK IS NU EEN SODOM EN GOMORRA, MIJNHEER DE VOLKSVERTEGENWOORDIGER!

Ik daag u uit om - binnenkort - voor uw eigen (dienst-)auto in de dichtstbijzijnde TüV-Prüfstelle twéé afspraken te maken. Rij met uw (APK-goedgekeurde) auto -en onbezwaard gemoed- naar de 1e keuring met vrijwel lege "Kokkelsap"-tank. Als u daar dóórkomt tankt u - in Duitsland - 'Bio' en laat die standaard TüV-keuring voor de 2e keer uitvoeren. Met schone Duitse brandstof....

als 'Bio' niet naar de Nederlandse burger mag,
moet de Nederlandse burger maar naar 'Bio'...

Zet u wél een duikbrilletje op? Uw ogen vallen mogelijk uit de kassen.

ir. Paul Cohn,
Hoger VeiligheidsKundige
Clematishof 38
7621 CW Borne.

cohnpaul@hotmail.com
U wordt in de 2e Kamer toch niet boos om gemeten feiten hè?

http://www.temis.nl/airpollution/no2col/data/omi/2006/08/no2trop20060816_r1.gif

http://www.temis.nl/airpollution/no2col/data/omi/2006/08/no2trop20060816_r9.gif

16-8-2006: Den Haag-Utrecht-Amsterdam ( 20 x 1015 moleculen NO2/cm2!

Onze Randstad was bij deze KNMI-meting op 16 augustus 2006:'t méést roze driehoekje tussen Chicago, Pretoria en Beijing!

Terwijl de Randstad Eurazië's NO2-kampioen was:...

Stickstoffdioxid: Deutschlandkarte

Top of Form

Datentyp Datum Messnetzdaten

Bottom of Form

méénde de overheidsadviseur "RIVM" wellicht nog steeds:...

Geachte heer P. Cohn,
Dank voor uw reactie op de berichtgeving van het RIVM rond fijn stof. Voor informatie rond fijn stof metingen verwijs ik u graag naar de website van het landelijk meetnet luchtkwaliteit (www.lml.rivm.nl). Hier vindt u ook een informatie over metingen van andere stoffen. De problematiek rond fijn stof is een bijzonder lastige. Niet alleen vanwege de scherpe normstelling maar ook vanwege de marges voor wat betreft de huidige kennis der zaken.
Wat wel vast staat is dat een groot deel (ca. 65%) van fijn stof dat door menselijk handelen wordt veroorzaakt uit het buitenland komt. Duitsland is van onze buur-landen degene die het meest bijdraagt.

Dit laat overigens onverlet dat Nederland zelf ook weer bijdraagt aan fijn stof concentraties in Duitsland en andere naburige landen. De fijn stof problematiek is dan ook grensoverschrijdend en de oplossing is via Europese weg ingezet. Op de site van het RIVM www.rivm.nl/milieuennatuurcompendium vindt u geïntegreerde informatie (obv. metingen èn modelberekeningen).

De bewering dat Duitsland geen problemen heeft met het halen van de EU-normen is overigens onjuist. De fijn stof problematiek heeft in Duitsland zelfs nog meer publieksaandacht dan in Nederland. In Duitsland zijn de problemen in stedelijke gebieden zelfs nog enigszins hardnekkiger:
http://www.bmu.de/files/pdfs/allgemein/application/pdf/magazin_feinstaub.pdf

Er is wel een verschil tussen Nederland en Duitsland voor wat betreft fijn stof: de normen in landelijke gebieden in Duitsland worden niet of nauwelijks meer overschreden in tegenstelling tot Nederland waar nog grote delen van het land boven de strengste norm blijven voor fijn stof. Dit komt door
1. het verstedelijkte karakter van midden en zuid Nederland
2. de ligging van midden en zuid Nederland ten opzichte van buitenlandse industrie gebieden gegeven de meteorologische omstandigheden.

Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten: was getekend: K.W.

---- --