Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
18-8-2006; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Tsjechië, circuit Autodromo Brno
Joey litjens (41e
) op zoek naar ideale lijn op (te) breed brno
er zit meer in voor arnaud vincent (19e)
Na een welkome maand pauze is het GP-circus neergestreken nabij de Tsjechische stad Brno, waar op het 5,4 km lange Autodromo Brno de 11e uit de serie van 16 GP's wordt afgewerkt. Onder hen de Nederlandse jonge talenten Joey Litjens en Hugo van den Berg (wildcard), die beiden tijdens de eerste trainingsdag hebben ervaren dat het een heel moeilijk stuurcircuit is waar ze dit weekeinde op uitkomen. "De maand rust heeft me goed gedaan. Mijn lichamelijke probleempjes na de val in Donington zijn helemaal over. Maar hier heb ik er wat kopzorgen bij gekregen. Dit circuit is verdomde moeilijk om onder de knie te krijgen. De baan is enorm breed, en daardoor is het moeilijk om de goede ideale lijn te vinden. Het zijn heel vaak combinaties van bochten, een paar achter elkaar, als het ware hele grote chicanes. Als je er te hard in gaat, val je in de bocht stil en kom je met uitaccelereren niet goed weg. En daar valt juist de winst te behalen. Ik hoop dat het morgen, ondanks de regenachtige voorspellingen, droog blijft. Dan kan ik de baan beter leren 'ronden'. Dat is nog wel nodig om hier verder naar voren te komen", realiseert Litjens zich. Teammanager Jarno Janssen ziet het zo somber niet in. "De baan is moeilijk. Je vergist je snel in de ideale lijn. Ik weet nog uit mijn eigen GP-tijd dat het hier niet makkelijk is. Dat heeft zijn tijd nodig en dat heeft Joey in dit leerjaar. Hij moet zich goed concentreren op het uitkomen van de bochten. Morgen is er weer een dag en we zitten niet bij de pakken neer. Ik snap de teleurstelling bij Joey wel. Als je er een paar keer aan geroken hebt om met een snellere groep mee te kunnen, dan wil je dat iedere GP proberen te doen. Maar de ene baan leent zich daar beter voor dan de andere. Ook dit is weer de primeur voor hem op een nieuwe GP-baan, dit keer een hele moeilijke", weet Janssen. Het feit dat Hugo van den berg vier plaatsen voor hem staat prikt misschien nog het meest. "Maar wat me sterkt in het vertrouwen van Joey is dat hij in beide trainingen in zijn laatste ronde de snelste tijd neerzette. Hij verbeterde zich vanmiddag 1,5 seconden. Dat is goed. Ieder rondje dat hij hier maakt kan hij eer sneller. Dat is de opbouw die we voor ogen hebben voor dit weekeinde", aldus Janssen
Fransman Arnaud Vincent maakte in de 1e vrije training een voortvarende start. Met een 12e tijd liet hij zin op en top fit en weer volop gedreven te zijn. Maar in de 1e tijdtraining op vrijdagmiddag was hij iets te gretig. "Ik wilde simpelweg te veel en te snel. In de 3e ronde van de kwalificatietraining gleed mijn voorwiel onderuit en mijn Honda raakte bijna helemaal 'gepeld'. De schade was groot en mijn monteurs en het hele team krijgen een pluim van me dat ze mijn motor weer snel in orde kregen. Ik dacht dat ik niet meer in actie kon komen, maar 12 minuten voor het verstrijken van de trainingsperiode kon ik de baan weer op. Ik wist toen mijn tijd van vanmiddag nog wel te verbeteren, maar bleef 1 seconde achter mijn tijd van vanmorgen. Ik weet dat er meer in zit, dat bleek in de eerste vrije training al. Dat moet morgen lukken, als het droog blijft...", hoopt Vincent.
MotoGP - Valentino Rossi leidt na de eerste dag (bron: www.racesport.nl)
Na twee vrije trainingen zien we regerend wereldkampioen Valentino Rossi bovenaan de ranglijst van de MotoGP klasse. De Camel Yamaha rijder is nog helemaal niet van plan zich neer te leggen bij het verliezen van zijn titel en toonde dat vandaag ondubbelzinnig aan. Rossi dus de snelste na de eerste dag gevolgd door een bijzonder verrassende Randy de Puniet. Alles wijst er echter op dat de beide heren al gebruik gemaakt hebben van een qualifiër omdat de snelste tijden door beiden werden gereden in een run met maar één snelle ronde. Rossi kondigde gisteren al aan dat het zaak zal worden om de komende wedstrijden wat verder van voren te staan op de startgrid zodat hij in de race zich niet elke keer door het halve veld moet worstelen om bij de kop te komen. Het testen van de qualifiër is in dat licht bezien een logische stap. De nummers 3 en 4 van de ranglijst van vandaag, Loris Capirossi en Colin Edwards hebben eveneens de qualifiër al getest en dat plaatst de 5e tijd van Kenny Roberts, die geen gebruik heeft gemaakt van de superzachte achterband, in een iets ander daglicht. De 1'59.119 van de Amerikaan werd op racebanden alleen door Rossi (1'59.050) verbeterd terwijl de rest daar aardig bij achter blijft. Datzelfde geldt voor de 1'59.240 van de achter Roberts op de 6e plaats staande Shinya Nakano. Carlos Checa reed zich, ook met een qualifiër, naar de 7e tijd voor Dani Pedrosa, Marco Melandri, John Hopkins en Nicky Hayden die allen enkel de racebanden hebben gebruikt.
GP 250 - Lorenzo wederom de te kloppen man (bron: www.racesport.nl)
Jorge Lorenzo wordt aanstaande zondag tijdens de Gauloises Grand Prix Czeské republiky, opnieuw de te kloppen man in de 250 cc klasse. De rest van het veld heeft wel erg veel kans om enkel de achterkant van zijn Aprilia te zien te krijgen. De Aprilia rijder domineerde vandaag beide trainingen en staat dientengevolge ook op de voorlopige pole positie. Zijn grootste concurrent om de titel, de Italiaanse Honda rijder Andrea Dovizioso, komt motorisch gewoon zoveel tekort dat Lorenzo eenvoudigweg niet is bij te benen. Dovi reed vanmiddag nog wel naar de 2e plaats in de eerste kwalificatietraining maar het verschil met Jorge Lorenzo is gewoon ruim een halve seconde. De 3e plaats op de voorlopig eerste rij wordt ingenomen door Hector Barbera voor Alex de Angelis. De laatstgenoemden geven echter al bijna 1'5 seconde toe op de van Mallorca afkomstige "lollyzuiger".
GP 125cc -Pesek pakt voorlopige thuis-pole (bron: www.racesport.nl)
De Tsjechische rijder Lukas Pesek pakte vanmiddag in Brno, met een tijd van 2'08.810, de voorlopige pole voor zijn 125cc thuisrace. De Derbi rijder was minder dan een tiende van een seconde sneller dan de leider in het kampioenschap, Alvaro Bautista, terwijl de snelste rijder van vanochtend, Mika Kallio, en Mattia Pasini de voorlopige voorste rij vol maakten. Julian Simon vervolgde zijn goede vorm met een vijfde plaats en wordt op de voorlopige tweede rij vergezeld door Gabor Talmacsi, Fabrizio Lai en Nico Terol.
Van de beide Nederlanders was Hugo van den Berg de snelste. Hugo reed een redelijke training die hem op de 37ste plaats deed belanden. Daarmee was de Hulshorstenaar maar matig tevreden. "Ik heb 5 weken niet gereden waardoor ik toch wat ritme mis en Brno is ook nog eens een nieuwe en technisch moeilijke baan. Ik heb het gevoel dat ik de baan ook nog niet voldoende onder de knie heb. Het zit er wel in voor mijn gevoel maar het kwam er vandaag nog niet helemaal uit. Daarnaast is de motor nog lang niet optimaal. Hij verzuipt steeds op de kerbstones waardoor ik die niet mee kan nemen en in het laatste bergop deel verlies ik gewoon veel te veel. We hebben nog het nodige werk te doen en dan hoop ik morgen beter uit de verf te kunnen komen. Die 5 seconden achterstand op Pesek is gewoon te veel."
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Lukas PESEK
CZE
DERBI Derbi Racing
2'08.810
210.8
2
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'08.853
208.6
3
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP 125
2'09.176
209.2
4
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'09.276
207.6
5
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP 125
2'10.035
210.5
6
Gabor TALMACSI
HUN
HONDA Humangest Racing Team
2'10.058
208.9
7
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
2'10.183
209.3
8
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Derbi Racing
2'10.258
210.3
9
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Multimedia Racing
2'10.660
212.5
10
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'10.696
206.8
11
Joan OLIVE
SPA
APRILIA SSM Racing
2'10.870
209.2
12
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team
2'10.870
210.6
13
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit - Caffe Latte
2'10.883
206.6
14
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'10.970
207.9
15
Pol ESPARGARO
SPA
DERBI Campetella Racing Junior
2'11.018
202.8
16
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
2'11.126
207.4
17
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
2'11.141
207.5
18
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Multimedia Racing
2'11.260
211.0
19
Bradley SMITH
GBR
HONDA Repsol Honda
2'11.408
208.4
20
Simone CORSI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
2'11.574
208.6
21
Stefan BRADL
GER
KTM Red Bull KTM Junior Team
2'11.626
207.8
22
Sandro CORTESE
GER
HONDA Elit - Caffe Latte
2'11.635
206.5
23
Angel RODRIGUEZ
SPA
APRILIA 3C Racing
2'11.740
204.1
24
Alexis MASBOU
FRA
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
2'11.797
204.1
25
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Toth
2'11.885
209.0
26
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
2'11.999
205.0
27
Federico SANDI
ITA
APRILIA SSM Racing
2'12.040
207.5
28
Michele PIRRO
ITA
APRILIA WTR Blauer USA
2'12.057
206.9
29
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Nocable Angaia Racing
2'12.179
203.5
30
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA FFM Honda Grand Prix 125
2'12.880
200.8
31
Esteve RABAT
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'12.906
208.1
32
Dino LOMBARDI
ITA
APRILIA 3C Racing
2'13.112
200.2
33
Mateo TUNEZ
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'13.295
203.7
34
Robert MURESAN
ROU
APRILIA Team Toth
2'13.522
207.7
35
Roberto TAMBURINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'13.646
205.7
36
Michele CONTI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
2'13.652
207.3
37
Hugo VAN DEN BERG
NED
APRILIA Varenhof Racing Team
2'14.004
201.7
38
Simone GROTZKYJ
ITA
APRILIA Campetella Racing Junior
2'14.282
205.6
39
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Multimedia Racing
2'14.326
208.5
40
Michal SEMBERA
CZE
HONDA Kuja Racing
2'14.332
198.6
41
Joey LITJENS
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
2'14.585
206.0
42
Thomas MAYER
GER
APRILIA Mayer-Racing Passau
2'15.084
195.6
43
Michal PRASEK
CZE
HONDA Roha'c & Fejta
2'16.870
190.3
Not
qualified (Out 107%)
2'17.826
Stefano MUSCO
ITA
HONDA Humangest Racing Team
2'19.331
204.6
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Jorge LORENZO
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
2'03.238
246.7
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Humangest Racing Team
2'03.800
242.0
3
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
2'04.653
247.4
4
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'04.670
245.4
5
Alex DEBON
SPA
APRILIA Aprilia Racing
2'04.754
246.4
6
Hiroshi AOYAMA
JPN
KTM Red Bull KTM GP 250
2'04.826
247.5
7
Marco SIMONCELLI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
2'04.964
244.6
8
Shuhei AOYAMA
JPN
HONDA Repsol Honda
2'05.095
243.5
9
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Team Toth
2'05.126
244.2
10
Martin CARDENAS
COL
HONDA Repsol Honda
2'05.165
242.3
11
Manuel POGGIALI
RSM
KTM Red Bull KTM GP 250
2'05.540
247.5
12
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
2'05.616
238.4
13
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'05.694
242.8
14
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
2'05.896
241.2
15
Jakub SMRZ
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
2'05.981
241.3
16
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP De France - Scrab
2'06.214
241.7
17
Anthony WEST
AUS
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
2'06.328
236.5
18
Arturo TIZON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'06.870
235.2
19
Arnaud VINCENT
FRA
HONDA Arie Molenaar Racing
2'07.580
234.8
20
Luca MORELLI
ITA
APRILIA Nocable Angaia Racing
2'07.997
229.0
21
Fabricio PERREN
ARG
HONDA Stop And Go Racing Team
2'08.329
231.6
22
Jules CLUZEL
FRA
APRILIA Equipe GP De France - Scrab
2'08.602
240.6
23
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA WTR Blauer USA
2'08.731
239.4
24
Michal FILLA
CZE
YAMAHA Sramek Racing Promotion
2'08.993
223.2
25
Taro SEKIGUCHI
JPN
APRILIA Campetella Racing
2'09.386
234.6
26
Dan LINFOOT
GBR
HONDA Teng Tools Winona Racing
2'10.723
220.0
Not
qualified (Out 107%)
2'11.864
Kenni AGGERHOLM
DEN
YAMAHA Danish Road Racing Team
2'11.938
220.3
Luke LAWRENCE
GBR
YAMAHA BM GroundWorks
2'12.815
225.2
Alessio PALUMBO
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'14.340
234.0
Jiri MAYER
CZE
HONDA Klub Racing Team Mayer
2'15.316
216.4
MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
V.ROSSI
ITA
Camel Yamaha Team YAMAHA
1'57.871
293.1
2
R.DE PUNIET
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
1'58.028
290.3
3
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team DUCATI
1'58.470
294.0
4
C.EDWARDS
USA
Camel Yamaha Team YAMAHA
1'58.851
291.9
5
K.ROBERTS JR
USA
Team Roberts KR211V
1'59.119
306.6
6
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
1'59.240
294.0
7
C.CHECA
SPA
Tech 3 Yamaha YAMAHA
1'59.254
290.8
8
D.PEDROSA
SPA
Repsol Honda Team HONDA
1'59.258
297.7
9
M.MELANDRI
ITA
Fortuna Honda HONDA
1'59.313
292.7
10
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team HONDA
1'59.387
292.0
11
J.HOPKINS
USA
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
1'59.406
295.2
12
C.STONER
AUS
Honda LCR HONDA
1'59.607
297.9
13
T.ELIAS
SPA
Fortuna Honda HONDA
1'59.893
294.9
14
M.TAMADA
JPN
Konica Minolta Honda HONDA
1'59.919
296.4
15
A.HOFMANN
GER
Ducati Marlboro Team DUCATI
2'00.507
291.7
16
C.VERMEULEN
AUS
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
2'01.074
288.7
17
J.ELLISON
GBR
Tech 3 Yamaha YAMAHA
2'02.426
288.2
18
J.CARDOSO
SPA
Pramac d'Antín MotoGP DUCATI
2'02.730
281.6
19
I.SILVA
SPA
Pramac d'Antín MotoGP DUCATI
2'04.244
286.2
************