Dienstenbond CNV

CNV Dienstenbond sluit verbeterd principe-akkoord CAO Inkasso Unie! 18-08-2006

Op 17 augustus 2006 hebben CNV Dienstenbond en uw werkgever een nieuw principe akkoord bereikt over uw CAO. Dit akkoord leggen wij bij deze positief aan u voor. Het is op een aantal punten duidelijk verbeterd. Tot 30 augustus 2006 kunt u stemmen.

Wat was er ook alweer mis met het eerste principe akkoord?

Het vorige principe-akkoord kreeg op een aantal punten kritiek.
* Alleen de medewerkers die op 31 december 2003 al in dienst waren, hadden recht op een loonstijging van 40 euro bruto per maand. Met name de collegas die werken op het call center vielen daar helemaal buiten.

* De afspraak over een verplichting voor werknemers om voortaan 20 vakantiedagen in plaats van 10 vakantiedagen per jaar op te moeten nemen, werd door veel mensen niet geaccepteerd.
* Het aantal middagpauzes in het call center leek minder te worden.
* Er was onduidelijkheid over de vraag op welke manier werkgever had beloofd om structureel wat te doen aan het loon van call center medewerkers.

Met deze punten is CNV Dienstenbond in de afgelopen periode teruggegaan naar uw werkgever. Wij hebben erg ons best moeten doen om de CAO op een aantal punten te wijzigen. Het was niet makkelijk om overeenstemming te bereiken maar uiteindelijk is dit toch gelukt. Graag leggen wij het nieuwe principe-akkoord opnieuw aan u voor.

Wat zijn de verbeteringen ten opzichte van het oude akkoord?
1. Loonsverhoging


* Alle medewerkers, dus nu óók de call center medewerkers, die op 1 januari 2006 nog niet het einde van hun loonschaal hebben bereikt én nog geen individuele loonsverhoging hebben ontvangen, krijgen vanaf 1 januari 2006 een compensatie van 40 euro bruto op basis van een fulltime dienstverband. Hierbij wordt de loonschaal 2003, afgezet tegen de salarissen op 31 december 2005 waarin de verhogingen van 2004 en 2005 zijn opgenomen, als uitgangspunt genomen. Deze loonsverhoging zal met terugwerkende kracht plaatsvinden.


* Alle medewerkers krijgen:

- per 1 januari 2006 een loonsverhoging van 1%
- per 1 juli 2006 een loonsverhoging van 0,25%
- per 1 januari 2007 een loonsverhoging van 1,75%
- per 1 januari 2008 een loonsverhoging van 0,5%
* Uw werkgever is bezig met de invoering van een nieuw beoordelingssysteem. Dit betekent dat er ook nieuwe functieomschrijvingen gemaakt worden en dat de functies opnieuw gewaardeerd zullen worden. Hierdoor kan uw loon aangepast worden, als blijkt dat dit te laag is. Maar dat hangt af van de uitkomst van het onderzoek naar de functiewaardering bij CO-OR. Dit project moet vóór 1 januari 2007 afgerond zijn. Als uw werkgever dit niet op tijd lukt, dan hebben wij als CNV Dienstenbond de volgende afspraak gemaakt. Alle medewerkers, dus ook call center medewerkers, die op 1 januari 2007 nog niet aan het einde van hun loonschaal zitten, krijgen er dan opnieuw 40 euro bruto per maand op fulltime basis bij.


1. Opname vakantiedagen

De nieuwe regeling over de vakantiedagen houdt in:
- De werknemer moet per kalenderjaar verplicht 15 dagen verlofdagen opnemen;

- Van deze 15 verlofdagen moeten er 10 aaneengesloten worden opgenomen;

- Het restant van de verlofdagen moet in het volgende kalender jaar worden opgenomen;

- Als dit niet lukt dan kunt u deze verlofdagen laten uitbetalen of storten in uw levensloopregeling.

* U raakt uw niet opgenomen verlofdagen niet kwijt, de wettelijke verjaringstermijn van vakantiedagen bedraagt namelijk 5 jaar.


1. Pauzes in het call center
Uw werkgever heeft ons toegezegd dat de bestaande praktijk van de middagpauzes ook op het call center gehandhaafd zal blijven. Dit zal ook op deze manier in artikel 7b lid 5 van de CAO worden opgenomen. We hebben dus niet afgesproken dat het aantal pauzes omlaag gaat.

Tot zover de verbeteringen ten opzichte van het vorige principe akkoord. Voor een overzicht van alle afspraken, wordt verwezen naar de bijlage bij deze info.

Stemprocedure.
Als lid van CNV Dienstenbond kunt u nu gaan stemmen over het akkoord. Mail uw stem naar s.hendriks@cnvdibo.nl. Dit kan tot 31 augustus 2006.

Meer weten?
Neem voor vragen over dit principe akkoord contact op met de bestuurders van CNV Dienstenbond, Maurice Limmen en Sandra Hendriks via email s.hendriks@cnvdibo.nl of bel 023-5651052.

Bijlage: afspraken (pdf)