Rechten gehandicapte luchtreizigers enorm verbeterd
Landelijke clientenraad
Rechten gehandicapte luchtreizigers enorm verbeterd
Reizigers met een handicap hebben voortaan precies dezelfde rechten als alle andere
luchtreizigers. Dit betekent dat een luchtvaartmaatschappij op vluchten binnen Europa
niemand mag weigeren vanwege een handicap of beperkte mobiliteit. De luchthavens worden
verantwoordelijk voor eventuele assistentie van deze passagiers. Niet alleen vanaf de
incheckbalie tot aan de gate, maar ook al bij aankomst op het vliegveld.
Deze Europese verordening maakt definitief een einde aan de willekeur bij de begeleiding
van mensen met een handicap die een luchtreis maken. Voorheen kon het nog gebeuren dat er
geen assistentie aanwezig was of dat deze veel te laat kwam. Met als gevolg dat iemand
niet mee kon op een al geboekte vlucht. Of dat mensen extra kosten kregen doorberekend
voor de begeleiding.
Dit alles kan niet meer voorkomen. De luchthavens moeten iedereen met een handicap die
zich meldt begeleiden. Kwalitatief onderscheid in de afhandeling verdwijnt ook, omdat
volgens strakke standaardregels de service moet worden geleverd.
Om goede begeleiding te kunnen garanderen moet 48 uur voor vertrektijd een verzoek tot
assistentie worden ingediend. In de toekomst zou via internettoegang deze aanvraag
uitermate soepel moeten kunnen verlopen. De kosten van deze assistentie worden op basis
van het solidariteitsprincipe omgeslagen over alle luchtreizigers. Dit betekent in de
praktijk een verhoging van ongeveer 0,40 euro per ticket voor iedereen.
Hoewel deze nieuwe regeling nu officieel is ingegaan, hebben luchthavens twee jaar de tijd
om de uitvoering goed vorm te geven. Luchtvaart-maatschappijen en luchthavens zullen in
deze overgangsfase afspraken maken over de assistentie.
De Europese verordening levert behalve voor mensen met een handicap een enorme
kwaliteitsverbetering ook voor luchtvaartmaatschappijen enorme besparingen op.