Rechten gehandicapte luchtreizigers enorm verbeterd

Landelijke clientenraad

Rechten gehandicapte luchtreizigers enorm verbeterd

Reizigers met een handicap hebben voortaan precies dezelfde rechten als alle andere luchtreizigers. Dit betekent dat een luchtvaartmaatschappij op vluchten binnen Europa niemand mag weigeren vanwege een handicap of beperkte mobiliteit. De luchthavens worden verantwoordelijk voor eventuele assistentie van deze passagiers. Niet alleen vanaf de incheckbalie tot aan de gate, maar ook al bij aankomst op het vliegveld.

Deze Europese verordening maakt definitief een einde aan de willekeur bij de begeleiding van mensen met een handicap die een luchtreis maken. Voorheen kon het nog gebeuren dat er geen assistentie aanwezig was of dat deze veel te laat kwam. Met als gevolg dat iemand niet mee kon op een al geboekte vlucht. Of dat mensen extra kosten kregen doorberekend voor de begeleiding.
Dit alles kan niet meer voorkomen. De luchthavens moeten iedereen met een handicap die zich meldt begeleiden. Kwalitatief onderscheid in de afhandeling verdwijnt ook, omdat volgens strakke standaardregels de service moet worden geleverd. Om goede begeleiding te kunnen garanderen moet 48 uur voor vertrektijd een verzoek tot assistentie worden ingediend. In de toekomst zou via internettoegang deze aanvraag uitermate soepel moeten kunnen verlopen. De kosten van deze assistentie worden op basis van het solidariteitsprincipe omgeslagen over alle luchtreizigers. Dit betekent in de praktijk een verhoging van ongeveer 0,40 euro per ticket voor iedereen.

Hoewel deze nieuwe regeling nu officieel is ingegaan, hebben luchthavens twee jaar de tijd om de uitvoering goed vorm te geven. Luchtvaart-maatschappijen en luchthavens zullen in deze overgangsfase afspraken maken over de assistentie. De Europese verordening levert behalve voor mensen met een handicap een enorme kwaliteitsverbetering ook voor luchtvaartmaatschappijen enorme besparingen op.