Ernst & Young: verzendkosten ergeren consument
Ernst and young
Online-winkels negeren consumenten-
ergernis over verzendkosten
Explosieve groei ICT budgetten verwacht
ROTTERDAM, 18 augustus 2006 - Forse verzendkosten blijken nog steeds de grootste ergernis
bij het online winkelen. Zes op de tien ondervraagden geeft aan zich te storen aan de
extra uitgaven. Ook het tijdstip van aflevering zorgt voor ergernis. Dit blijkt uit de
vandaag gepubliceerde ICT Barometer van Ernst & Young. Het onderzoek toont eveneens
aan dat de groei in de ICT-sector doorzet. Naar verwachting stijgen met name de hard- en
softwarebudgetten explosief.
Zes op de tien ondervraagden geeft aan zich te storen aan de vaak hoge verzendkosten bij
internetwinkelen. Zo betaalt een kooplustige soms tien tot twintig euro extra aan
bezorgkosten. Ook vorig jaar gaven consumenten bij de ICT Barometer de hoogte van de
verzendkosten als probleem aan. Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT
Leadership, is verbaasd dat de grote e-commerce bedrijven de consumenten nog niet
tegemoet zijn gekomen. 'Klanten geven wederom een duidelijk signaal af, maar hier wordt
blijkbaar nog geen gehoor aan gegeven. Waarom bezorgt men niet alleen 's avonds, zodat
tweede en derde afleverpogingen voorkomen kunnen worden? Bovendien kan een bestelling
vaak best een dag wachten, waardoor de kosten binnen de perken blijven.'
Wisselende betrouwbaarheid internetbetalingen
Zes van de tien ondervraagden vindt dat de betrouwbaarheid van betaling afhangt van de
internetwinkel of van de betalingsmogelijkheid. Veertig procent van de consumenten heeft
-nog steeds - geen vertrouwen in creditcards als betaalmiddel bij e-commerce. Pay-pall en
iDeal worden gezien als meest betrouwbare betaalmogelijkheid. Daarnaast heeft zestig
procent van de respondenten moeite met het afgeven van privacygevoelige informatie via
internet. Vrouwen zijn daarbij iets voorzichtiger dan mannen.
Slechte websites belemmeren groei e-commerce
Hoewel het gebruik van internet als inkoop- en verkoopkanaal verder toeneemt, blijken
gebrekkige websites een remmende factor. De meest voorkomende gebreken zijn geringe
gebruiksvriendelijkheid en onvolledige of verouderde informatie. Andere veelvoorkomende
belemmeringen voor de groei van de e-commerce markt zijn de slechte afstemming van
interne bedrijfsprocessen, onvoldoende veiligheid en te hoge kosten.
Groei ICT-sector zet door
Uit de ICT Barometer blijkt tevens dat de markt voor ICT-dienstverleners gestaag groeit.
In juni 2006 zag een kwart van de Nederlandse bedrijven het aantal externe ICT'ers
groeien, terwijl acht procent een daling constateerde. In november vorig jaar was de
groei van het aantal externe ICT'ers nog vier procent. Sinds april 2005 is er sprake van
een groeiende markt, zowel bij het MKB als bij het grootbedrijf. Ook het aantal interne
ICT'ers stijgt. Afgelopen juni groeide dit aantal bij zeventien procent van de bedrijven,
terwijl er bij negen procent sprake was van een daling. De groei is voornamelijk
waarneembaar onder middelgrote en grote bedrijven. Volgens Jacob Verschuur zijn deze
substantiële groeicijfers beter van kwaliteit dan in de groeiperiode 1998-2001. 'Nu
moeten ICT-bedrijven ook knokken tegen de lage ICT-tarieven van bijvoorbeeld India en
zien wij in onze onderzoeken dat de concurrentie binnen de ICT- dienstverlening in
Nederland veel scherper is dan vijf jaar geleden.'
Vooral budgetten hardware en software stijgen
Ook de ICT-budgetten laten een duidelijke stijging zien. Ten opzichte van vorig jaar nam
bij 55 procent van de ondervraagden het ICT-budget toe en zag acht procent het budget
afnemen. De stijging is zichtbaar in alle sectoren en zowel bij het MKB als bij grote
ondernemingen. Naar verwachting zet deze groei de komende twaalf maanden door. Een groot
deel van de budgetten wordt besteed aan hardware en software. Per saldo verwacht bijna
één op de drie respondenten de komende twaalf maanden een toename van het
hardwarebudget. Voor het softwarebudget verwacht zelfs vier op de tien ondervraagden een
stijging. Volgens Verschuur lijkt het er sterk op dat organisaties anticiperen op de
verwachte komst van Windows Vista. 'Veel bedrijven hebben hun investeringen uitgesteld
totdat de markt weer aantrekt. De introductie van een nieuw softwareprogramma is dan een
logische eerste stap.'
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde
'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001
tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en
professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel
&
distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de
not-for-profit-sector en de overheid. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het
marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen
en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt
gegeven, het functietype en de functietaken, betrokkenheid bij ICT en
beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De ondervraagde groep wordt online
geënquêteerd. Het onderzoek is representatief voor directeuren, managers,
professionals en/of hoger opgeleide werknemers die beschikken over een
internetaansluiting uit het bedrijfsleven, de not-for-profitsector en overheid. De ICT
Barometer biedt naast het jaarlijkse 'Trends in ICT-onderzoek een belangrijk deel
up-to-date informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met
actuele vragen.
Downloaden rapport
Het rapport met de onderzoeksresultaten van 18 augustus 2006 kunt u downloaden via
www.trends-in-ict.nl
Noot voor redactie,