Ingezonden persbericht
Particulier laat ZZP'er vrij in keuzeproces
Uit onderzoek van USP Marketing Consultancy en Bouwkennis is gebleken dat de Nederlandse ZZP'er (in dit geval de kleine aannemers en de klus- en timmerbedrijven, oftewel de generalisten) veel vrijheid krijgen van de particulieren als het gaat om het soort materiaal, het merk en de aankoopplaats. Dit feit, in combinatie met een aantrekkende economie, een lage rente en een stijgend consumentenvertrouwen, waardoor particulieren meer zullen renoveren/ uitbouwen, maakt deze groep een interessante doelgroep voor de marketingactiviteiten van vele organisaties uit de bouwkolom. Deze en andere resultaten zijn terug te vinden in de ZZP & Klusmonitor 2006 van USP en Bouwkennis, welke in de maanden mei en juni van dit jaar is uitgevoerd.
In het tweejaarlijks onderzoek van USP en Bouwkennis over de Nederlandse ZZP- en klusmarkt is onder andere gevraagd naar de opdrachtgevers en de rol in het keuzeproces van de ZZP'ers. Uit dit onderzoek blijkt dat de generalistische ZZP'ers (kleine aannemers, klusbedrijven en timmerbedrijven) veel voor particulieren (91%), bedrijven (62%) en aannemers (53%) werken. Van hun omzet halen de generalisten bijna tweederde bij de particulieren, waarvoor zij in 85% van de gevallen als hoofdaannemer werken. Hieruit komt duidelijk naar voren dat de particulieren de belangrijkste opdrachtgever zijn voor de generalisten.
De generalist werkt gemiddeld voor bijna 50 verschillende particulieren per jaar. Als de generalist als hoofdaannemer fungeert krijgt hij veel speelruimte van de particulieren als het gaat om de materiaalkeuze, de merkkeuze en de keuze voor de aankoopplaats. Met betrekking tot de keuze voor het soort materiaal en het merk laat de helft van de particuliere opdrachtgevers de keuze over aan de generalist. Daarnaast wordt in 40% van de gevallen de keuze in overleg gemaakt. Bij de keuze voor de aankoopplaats liggen deze percentages op respectievelijk 68% en 23%. Indien er dus keuze gemaakt moeten worden voor wat betreft het soort materiaal, het merk en/of de aankoopplaats, dan ligt in 90% van de gevallen de uiteindelijke beslissing (deels) bij de generalist.
©2006 USP MARKETING CONSULTANCY
Uit het voorgaande blijkt duidelijk dat de particulier de belangrijkste opdrachtgever is voor een generalistische ZZP'er, maar dat deze generalist een hele belangrijke rol speelt in het keuzeproces. De aantrekkende economie, de lage rente en het toenemende consumentenvertrouwen zullen er toe gaan leiden dat consumenten meer geld in hun huis willen steken. In plaats van verhuizen zal een groot deel van de Nederlandse huishoudens er eerder voor kiezen om hun huidige huis te 'upgraden' door middel van renovatie en uitbouwen (zolder, dakkapel of serre). Wetende dat de generalist een voorname rol speelt in het keuzeproces van deze, in belang toenemende, renovatie en nieuwbouwmarkt is het belangrijk de marketingactiviteiten op deze doelgroep te richten. Een pullstrategie zal beduidend minder effect hebben dan een pushstrategie, aangezien het creëren van vraag bij de particulieren minder invloed heeft op het keuzeproces. Een goede positie krijgen bij de eindbeslisser (i.c. de generalist) zal veel meer opleveren. Deze zogenaamde pushstrategie kan op verschillende manieren worden ingevuld, bijvoorbeeld door het frequenter bezoeken door vertegenwoordigers van generalisten (invloed op materiaal en merk), direct mail (invloed op materiaal, merk en aankoopplaats), sturen van samples/monsters (invloed op materiaal en merk) of door het organiseren van informatiebijeenkomsten en trainingen (invloed op materiaal, merk en aankoopplaats). Tevens is het als handelaar belangrijk ingericht te zijn om de generalist goed te kunnen bedienen. Met name het snel kunnen afhalen en een breed assortiment zijn in deze belangrijk.
Naast de generalist worden in de ZZP & Klusmonitor ook de resultaten van de ZZP-specialisten weergegeven, te weten tegelzetters, metselaars, dakdekkers, stukadoors, schilders, W-installateurs en E-installateurs. Andere onderwerpen die in dit onderzoek aan bod zijn gekomen zijn 'trends en ontwikkelingen', 'bestelgedrag en logistiek proces', 'wijze van oriënteren' en 'naambekendheid en aankoopgedrag'. Indien u meer informatie wilt over de ZZP & Klusmonitor 2006 kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof van Bouwkennis (ridderhof@bouwkennis.nl of 010-2066996).
drs. Henri Busker
De auteur is verbonden aan USP Marketing Consultancy. USP Marketing Consultancy voert als onderzoeks- en marketingadviesbureau continu marktonderzoek uit voor onder andere toeleveranciers, brancheorganisaties en uitgevers binnen de bouw. USP heeft vorig jaar ook www.bouwpanel.nl opgezet. Hierbij zijn nu al ruim 10.000 organisaties uit de ontwerpende en uitvoerende (af)bouw en installatie aangesloten. Wanneer u meer informatie wenst over de activiteiten van USP of de mogelijkheden binnen het Bouwpanel kunt u bellen naar tel: 010-2066900.
---- --