Inspectie Verkeer en Waterstaat
17 augustus 2006: Europese maritieme inspecties vinden minder fouten
Europese maritieme inspecties, waaronder de Inspectie Verkeer en
Waterstaat, hebben in 2005 minder gebreken op schepen geconstateerd
dan in het jaar ervoor. Dit is een van de belangrijkste bevindingen
uit het jaarrapport van het Paris Memorandum of Understanding (Paris
MOU) on Port State Control, een samenwerkingsverband tussen 24
Europese landen en Canada.
Ondanks een toename van het aantal inspecties met 5% naar 21.302
daalde de hoeveelheid vastgestelde gebreken op schepen met 2.6% tot
62.434. Bijna de helft van deze gebreken werd gevonden op het terrein
van veiligheidsaspecten zoals reddingsmiddelen, brandblussers en
navigatie. De resultaten bleven op dat terrein echter wel min of meer
gelijk. De arbeids- en leefomstandigheden aan boord van schepen lieten
in 2005 een verbetering zien. Er was sprake van een afname van het
aantal geconstateerde gebreken van 8% naar 6.964.
Een significante toename van het aantal gebreken werd geconstateerd op
het gebied van milieu (+10% naar 4.099). De maritieme
inspectiediensten hebben daarom in het voorjaar van 2006 een
thema-actie gehouden met specifieke aandacht voor olielogboeken (van
belang voor verplichte afgifte in de haven), oliefiltering aan boord
en enkele andere milieugerelateerde aspecten.
Het aantal schepen dat na constatering van ernstige gebreken aan de
ketting moest worden gelegd daalde. Werden in 2004 nog 1.187 schepen
aangehouden, in 2005 lag dat aantal op een historisch laag niveau van
994. Inspecteurs van de maritieme inspecties vaardigden 28 nieuwe
vaarverboden uit voor schepen die niet langer meer welkom zijn in de
Paris MOU regio, waarmee het totaal van verbannen schepen tussen 2003
en 2005 komt op 96. Nederlandse schepen presteren over het algemeen
goed. Op de ranglijst van landen met een langjarig bovengemiddeld
prestatieniveau staat Nederland zevende. De lijst wordt aangevoerd
door Finland.
Het Paris MOU, waarvoor de Inspectie Verkeer en Waterstaat het
secretariaat voert, is tevreden met de overwegend positieve
ontwikkelingen. Niettemin blijft ze zich er voor inzetten dat
gebrekkige schepen de regio niet aandoen. De organisatie zal met meer
gerichte inspecties op schepen waarvoor een verhoogd risico bestaat
efficiënter kunnen werken. Daarnaast zal het zich met specialistische
thema-acties blijven toeleggen op deelterreinen op het gebied van
arbeidsomstandigheden, veiligheid en milieu.
Websites bij dit artikel
Jaarrapport Port State Control
17-8-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement