Inspectie Verkeer en Waterstaat


17 augustus 2006: Europese maritieme inspecties vinden minder fouten

Europese maritieme inspecties, waaronder de Inspectie Verkeer en Waterstaat, hebben in 2005 minder gebreken op schepen geconstateerd dan in het jaar ervoor. Dit is een van de belangrijkste bevindingen uit het jaarrapport van het Paris Memorandum of Understanding (Paris MOU) on Port State Control, een samenwerkingsverband tussen 24 Europese landen en Canada.

Ondanks een toename van het aantal inspecties met 5% naar 21.302 daalde de hoeveelheid vastgestelde gebreken op schepen met 2.6% tot 62.434. Bijna de helft van deze gebreken werd gevonden op het terrein van veiligheidsaspecten zoals reddingsmiddelen, brandblussers en navigatie. De resultaten bleven op dat terrein echter wel min of meer gelijk. De arbeids- en leefomstandigheden aan boord van schepen lieten in 2005 een verbetering zien. Er was sprake van een afname van het aantal geconstateerde gebreken van 8% naar 6.964.

Een significante toename van het aantal gebreken werd geconstateerd op het gebied van milieu (+10% naar 4.099). De maritieme inspectiediensten hebben daarom in het voorjaar van 2006 een thema-actie gehouden met specifieke aandacht voor olielogboeken (van belang voor verplichte afgifte in de haven), oliefiltering aan boord en enkele andere milieugerelateerde aspecten.

Het aantal schepen dat na constatering van ernstige gebreken aan de ketting moest worden gelegd daalde. Werden in 2004 nog 1.187 schepen aangehouden, in 2005 lag dat aantal op een historisch laag niveau van 994. Inspecteurs van de maritieme inspecties vaardigden 28 nieuwe vaarverboden uit voor schepen die niet langer meer welkom zijn in de Paris MOU regio, waarmee het totaal van verbannen schepen tussen 2003 en 2005 komt op 96. Nederlandse schepen presteren over het algemeen goed. Op de ranglijst van landen met een langjarig bovengemiddeld prestatieniveau staat Nederland zevende. De lijst wordt aangevoerd door Finland.

Het Paris MOU, waarvoor de Inspectie Verkeer en Waterstaat het secretariaat voert, is tevreden met de overwegend positieve ontwikkelingen. Niettemin blijft ze zich er voor inzetten dat gebrekkige schepen de regio niet aandoen. De organisatie zal met meer gerichte inspecties op schepen waarvoor een verhoogd risico bestaat efficiënter kunnen werken. Daarnaast zal het zich met specialistische thema-acties blijven toeleggen op deelterreinen op het gebied van arbeidsomstandigheden, veiligheid en milieu.

Websites bij dit artikel
Jaarrapport Port State Control

17-8-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement