MediaPlaza
Marketingtoepassingen van interactieve- en internet TV; de eerste
ervaringen
Internettelevisie is een nieuwe vorm van televisie kijken die een
interactieve dimensie met zich mee brengt. Kabel- telecombedrijven en
content makers zijn volop bezig om televisiediensten volledig uit te
bouwen zodat de kijker de 'baas' wordt over de televisie.
Georganiseerd zappen in de elektronische programmagids,
(gepersonaliseerde) video on-demand, terug- of doorspoelen van
programma's of reclames, beoordelen van content en het bekijken van
eerdere afleveringen of zelf televisie maken. Kortom, de TV-kijker
verandert van een passieve bankzitter in een actieve deelnemer.
Door wie laat je je gidsen?
De gevolgen voor het nu al roerige medialand zullen groot zijn. Door
themakanalen of gepersonaliseerde video on demand wordt het voor
marketeers mogelijk om hun doelgroep optimaal te bereiken. Al deze
interactieve ontwikkelingen hebben een flinke impact op de
marketingwereld. Hoe om te gaan met de huidige tv-reclamebudgetten?
Televisiecommercials in de huidige vorm hebben hun beste tijd gehad.
Het is tijd voor nieuwe advertentievormen. Liggen er mogelijkheden in
het bouwen van slimme interfaces die de kijkerskeuze ondersteunen? Of
juist in interactieve commercials waarbij een online bestelling
geplaatst kan worden?
Tijdens dit seminar, komen pioniers, experts en leveranciers aan het
woord om u een helder beeld te geven van het snel veranderende
medialandschap door nieuwe, krachtige marketingmogelijkheden. Waar
staan we nu met IPTV? Welke ontwikkelingen komen er vanuit het
buitenland onze kant op? En welke van deze nieuwe toepassingen kunnen
reeds worden ingezet? Als vervolg op het eerder gehouden IPTV seminar
in april van dit jaar zullen de eerste ervaringen met internet en
interactieve televisie worden gedeeld.
Doelstelling
De doelgroep informeren over het nut en de mogelijkheden van
interactieve televisie en de commerciële mogelijkheden die deze
ontwikkelingen opleveren. Kennis voor consumentenmarketing en
adverteerders. Het seminar 'Ervaringen met interactieve marketing
dankzij IPTV' is belangrijk voor:
· B-2-C Marketing-communicatiemanagers
· Brandmanagers
· Channelmanagers
· Key accountmanagers
· Reclamebureaus
· Interim managers multi media
· Mediabedrijven
· Educatieve- en publieks omroep
Essentiële kennisupdate
De bovengenoemde doelgroep zal:
- Inzicht krijgen in de eerste ervaringen met interactieve
(marketing)mogelijkheden van IPTV en interactieve televisie
- Kennis update: een overview van de trends en ontwikkelingen op het
gebied van de veranderende mediaconsumptie en de rol van internet- en
interactieve televisie hierin
- Praktijkcases van organisaties die nu al de voordelen van IPTV nu al
ervaren. Welke kansen lopen bedrijven mis als ze niet meegaan met de
ontwikkelingen op dit gebied?
- Netwerken met branchegenoten en aanbieders
Voor vragen over het programma kunt u contact opnemen met Lisette
Martens via 030 - 29 141 47.
PROGRAMMA
09.30 Ontvangst met koffie/thee
10.00 Opening en inleiding door dagvoorzitter - door Marianne Herbert,
Manager Experiences Media Plaza
10.15 Keynote - De nieuwste marketingmogelijkheden door middel van
internet en interactieve TV - door Erik-Jan Gelink, Director Marketing
UPC
Welke ontwikkelingen en commerciële toepassingen zijn er op het gebied
van internet- en interactieve televisie? Welke van deze trends zijn
direct toepasbaar in de marketingmix en wat betekent de veranderende
mediaconsumptie voor de moderne marketeer?
10.45 Keynote - Toepassingen van interactieve televisie in Nederland -
door Paul van Niekerk, directeur SPOT
Hoe wordt interactieve televisie vandaag de dag gebruikt. Wat is de
plaats van IPTV tussen de andere nieuwe media?
11.30 Leader presentaties - Drie vooruitstrevende cases vertellen in
ieder 10 minuten hoe zij momenteel gebruik maken van IPTV en wat hen
dit oplevert. Tijdens de parallelsessies gaan ze hier uitgebreid op in
en geven inzicht hoe ze dit bereikt hebben.
12.00 Elevator pitch parallelsessies
De overige parallelsessie-presentatoren pitchen ieder binnen 1 minuut
hun praktijkcase of oplossing.
12.05 Lunch
13.00 Parallelsessies - ronde 1
14.00 Parallelsessies - ronde 2
14.40 Pauze
15.00 Keynote - Nieuwste trends van interactieve televisie
Welke ontwikkelingen komen vanuit het buitenland onze kant op? En hoe
kunnen bedrijven deze vormen inzetten om hun doelgroep optimaal te
bereiken? Een update van de nieuwste toepassingen die deelnemers op
het puntje van hen stoel laat zitten.
15.30 Keynote - Ervaringscase uit het buitenland
Welke ervaringen heeft de organisatie met interactieve televisie? Wat
zijn de do's and don'ts en zijn de marketingdoelstellingen behaald?
16.00 Netwerkborrel
SPREKERS
Marianne Herbert (1972) is werkzaam bij Media
Plaza als programmamaker, presentator en workshopbegeleider. Marianne
studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam,
met als specialisatie Informatiestudies. Kennisoverdracht vormt de
rode draad in haar loopbaan: na als docent te zijn begonnen op de
universiteit, werkte zij twee jaar als internetconsultant. Inmiddels
verzorgt ze ruim zes jaar presentaties en workshops bij Media Plaza.
Erik-Jan Gelink (39) studeerde aan Nijenrode
en daarna economie aan de VU in Amsterdam. Hij begon zijn carriere als
ijsjes-marketeer bij Unilever en daarna werkte hij als business
manager bij The Gillette Company in Frankfurt am Main. In 1999 maakte
Erik-Jan de overstap naar de internetwereld als commercieel directeur
van Twinspark (het latere Agency.com). Vanaf 2000 werkt hij als
zelfstandig interim manager voor onder meer PCM, Tiscali, KPN Mobiel,
Digitenne en Postbank. Tegenwoordig is Erik-Jan Director Marketing bij
UPC Nederland BV. Naast zijn werkzaamheden is hij co-auteur van het
boek Gekte.com, en blogt hij - als hobby - over de digitale wereld op
erikjangelink.blogspot.com.
Paul van Niekerk (1956) studeerde economie in Tilburg en
Nederlandse Taal en Letterkunde in Amsterdam. Hij studeerde af in de
Geschiedenis van de Pers, Propaganda en de Openbare Mening. Zijn
loopbaan start bij Inter/View. Daarna werkt hij bij Telmar/Het Media
Instituut als consultant voor mediaplanning en -software. Bij de start
van het mediabureau The Media Partnership wordt hij verantwoordelijk
voor televisieplanning en research. Vervolgens wordt hij directeur
marketing bij SBS Broadcasting. Van daar uit maakt hij de overstap
naar SPOT, waar hij als directeur verantwoordelijk is voor de promotie
van televisiereclame op de Nederlandse zenders.