MediaPlaza


Marketingtoepassingen van interactieve- en internet TV; de eerste ervaringen
Internettelevisie is een nieuwe vorm van televisie kijken die een interactieve dimensie met zich mee brengt. Kabel- telecombedrijven en content makers zijn volop bezig om televisiediensten volledig uit te bouwen zodat de kijker de 'baas' wordt over de televisie. Georganiseerd zappen in de elektronische programmagids, (gepersonaliseerde) video on-demand, terug- of doorspoelen van programma's of reclames, beoordelen van content en het bekijken van eerdere afleveringen of zelf televisie maken. Kortom, de TV-kijker verandert van een passieve bankzitter in een actieve deelnemer.

Door wie laat je je gidsen?
De gevolgen voor het nu al roerige medialand zullen groot zijn. Door themakanalen of gepersonaliseerde video on demand wordt het voor marketeers mogelijk om hun doelgroep optimaal te bereiken. Al deze interactieve ontwikkelingen hebben een flinke impact op de marketingwereld. Hoe om te gaan met de huidige tv-reclamebudgetten? Televisiecommercials in de huidige vorm hebben hun beste tijd gehad. Het is tijd voor nieuwe advertentievormen. Liggen er mogelijkheden in het bouwen van slimme interfaces die de kijkerskeuze ondersteunen? Of juist in interactieve commercials waarbij een online bestelling geplaatst kan worden?

Tijdens dit seminar, komen pioniers, experts en leveranciers aan het woord om u een helder beeld te geven van het snel veranderende medialandschap door nieuwe, krachtige marketingmogelijkheden. Waar staan we nu met IPTV? Welke ontwikkelingen komen er vanuit het buitenland onze kant op? En welke van deze nieuwe toepassingen kunnen reeds worden ingezet? Als vervolg op het eerder gehouden IPTV seminar in april van dit jaar zullen de eerste ervaringen met internet en interactieve televisie worden gedeeld.

Doelstelling
De doelgroep informeren over het nut en de mogelijkheden van interactieve televisie en de commerciële mogelijkheden die deze ontwikkelingen opleveren. Kennis voor consumentenmarketing en adverteerders. Het seminar 'Ervaringen met interactieve marketing dankzij IPTV' is belangrijk voor:

· B-2-C Marketing-communicatiemanagers

· Brandmanagers

· Channelmanagers

· Key accountmanagers

· Reclamebureaus

· Interim managers multi media

· Mediabedrijven

· Educatieve- en publieks omroep

Essentiële kennisupdate
De bovengenoemde doelgroep zal:

- Inzicht krijgen in de eerste ervaringen met interactieve (marketing)mogelijkheden van IPTV en interactieve televisie
- Kennis update: een overview van de trends en ontwikkelingen op het gebied van de veranderende mediaconsumptie en de rol van internet- en interactieve televisie hierin

- Praktijkcases van organisaties die nu al de voordelen van IPTV nu al ervaren. Welke kansen lopen bedrijven mis als ze niet meegaan met de ontwikkelingen op dit gebied?

- Netwerken met branchegenoten en aanbieders

Voor vragen over het programma kunt u contact opnemen met Lisette Martens via 030 - 29 141 47.
PROGRAMMA
09.30 Ontvangst met koffie/thee
10.00 Opening en inleiding door dagvoorzitter - door Marianne Herbert, Manager Experiences Media Plaza
10.15 Keynote - De nieuwste marketingmogelijkheden door middel van internet en interactieve TV - door Erik-Jan Gelink, Director Marketing UPC
Welke ontwikkelingen en commerciële toepassingen zijn er op het gebied van internet- en interactieve televisie? Welke van deze trends zijn direct toepasbaar in de marketingmix en wat betekent de veranderende mediaconsumptie voor de moderne marketeer?
10.45 Keynote - Toepassingen van interactieve televisie in Nederland - door Paul van Niekerk, directeur SPOT
Hoe wordt interactieve televisie vandaag de dag gebruikt. Wat is de plaats van IPTV tussen de andere nieuwe media?
11.30 Leader presentaties - Drie vooruitstrevende cases vertellen in ieder 10 minuten hoe zij momenteel gebruik maken van IPTV en wat hen dit oplevert. Tijdens de parallelsessies gaan ze hier uitgebreid op in en geven inzicht hoe ze dit bereikt hebben.
12.00 Elevator pitch parallelsessies
De overige parallelsessie-presentatoren pitchen ieder binnen 1 minuut hun praktijkcase of oplossing.
12.05 Lunch
13.00 Parallelsessies - ronde 1
14.00 Parallelsessies - ronde 2
14.40 Pauze
15.00 Keynote - Nieuwste trends van interactieve televisie Welke ontwikkelingen komen vanuit het buitenland onze kant op? En hoe kunnen bedrijven deze vormen inzetten om hun doelgroep optimaal te bereiken? Een update van de nieuwste toepassingen die deelnemers op het puntje van hen stoel laat zitten.
15.30 Keynote - Ervaringscase uit het buitenland Welke ervaringen heeft de organisatie met interactieve televisie? Wat zijn de do's and don'ts en zijn de marketingdoelstellingen behaald? 16.00 Netwerkborrel
SPREKERS
Marianne Herbert (1972) is werkzaam bij Media Plaza als programmamaker, presentator en workshopbegeleider. Marianne studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, met als specialisatie Informatiestudies. Kennisoverdracht vormt de rode draad in haar loopbaan: na als docent te zijn begonnen op de universiteit, werkte zij twee jaar als internetconsultant. Inmiddels verzorgt ze ruim zes jaar presentaties en workshops bij Media Plaza. Erik-Jan Gelink (39) studeerde aan Nijenrode en daarna economie aan de VU in Amsterdam. Hij begon zijn carriere als ijsjes-marketeer bij Unilever en daarna werkte hij als business manager bij The Gillette Company in Frankfurt am Main. In 1999 maakte Erik-Jan de overstap naar de internetwereld als commercieel directeur van Twinspark (het latere Agency.com). Vanaf 2000 werkt hij als zelfstandig interim manager voor onder meer PCM, Tiscali, KPN Mobiel, Digitenne en Postbank. Tegenwoordig is Erik-Jan Director Marketing bij UPC Nederland BV. Naast zijn werkzaamheden is hij co-auteur van het boek Gekte.com, en blogt hij - als hobby - over de digitale wereld op erikjangelink.blogspot.com.
Paul van Niekerk (1956) studeerde economie in Tilburg en Nederlandse Taal en Letterkunde in Amsterdam. Hij studeerde af in de Geschiedenis van de Pers, Propaganda en de Openbare Mening. Zijn loopbaan start bij Inter/View. Daarna werkt hij bij Telmar/Het Media Instituut als consultant voor mediaplanning en -software. Bij de start van het mediabureau The Media Partnership wordt hij verantwoordelijk voor televisieplanning en research. Vervolgens wordt hij directeur marketing bij SBS Broadcasting. Van daar uit maakt hij de overstap naar SPOT, waar hij als directeur verantwoordelijk is voor de promotie van televisiereclame op de Nederlandse zenders.