HBD Monitor ICT 2006
Hoofdbedrijfschap detailhandel
HBD MONITOR ICT 2006
Computer bijna gemeengoed in winkels, maar toepassing moet beter
In bijna alle Nederlandse winkels (87%) staat een computer voor zakelijk gebruik. Via deze
PC heeft 61% van alle winkeliers vanuit de winkel toegang tot het internet. Ruim de helft
onderhoudt een website. Daarmee is de basis van automatisering enorm verbeterd ten
opzichte van een aantal jaren geleden. Anderzijds zijn er nog (te) veel ondernemingen die
de computer niet inzetten voor back-office activiteiten, zoals bestellen, voorraadbeheer,
prijzen, managementinformatie en boekhouding. Diverse bedrijfsactiviteiten gebeuren
omslachtig of nog met de hand. Ook in het contact met klanten worden de mogelijkheden van
ICT nog niet volledig benut.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de HBD Monitor ICT 2006 van het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel. Ruim 2.500 ondernemers, met name uit het midden- en kleinbedrijf, deden aan
dit onderzoek mee.
Sinds 1998 is het bezit van een computer voor zakelijke toepassingen binnen de
detailhandel gestegen van 64% naar 87%. Koplopers binnen de sector zijn supermarkten
(100%), winkels in consumentenelektronica (97%) en doe-het-zelfzaken (95%).
Food-speciaalzaken en winkels in huishoudelijke artikelen blijven achter met
respectievelijk 75% en 79%. Het computerbezit in de gevestigde detailhandel is nog wel
lager dan in het totale particuliere bedrijfsleven (95% volgens CBS).
Internettoepassingen
Bijna tweederde van de winkeliers (61%) heeft vanuit de winkel toegang tot internet en 44%
maakt gebruik van een breedbandverbinding. Dat is een aanzienlijke groei in vergelijking
met 2003 toen het breedbandgebruik onder winkeliers slechts 17% was.
Ook het bezit van een website is enorm toegenomen. Meer dan de helft (52%) van de
winkeliers heeft een eigen website. In 2003 was dit 25%. Uitzonderlijk hoog scoren
winkels in consumentenelektronica (73%), woon- en verlichtingszaken (70%) en
doe-het-zelfzaken (63%) waar het gaat om een eigen website. De website wordt vooral
gebruikt voor het geven van informatie over het bedrijf, de producten en de
dienstverlening. Bijna een kwart van de winkeliers met een website zegt de mogelijkheid
te bieden om online producten te kopen en aan huis af te laten leveren.
Nog veel omslachtig of met de hand
In de supermarktenbranche is een computer voor back-office activiteiten (o.a.
voorraadbeheer, prijsstelling en bestellen) onmisbaar. Maar in andere branches wordt de
computer daarvoor maar door ongeveer de helft van de computerbezitters gebruikt.
Belemmerende factoren in die branches zijn de aanlevering van artikelgegevens vanuit
leveranciers en de aanschaf van softwaresystemen door winkeliers die deze gegevens
automatisch kunnen inlezen. Daardoor heeft bijna 40% van de winkeliers géén
gegevens over zijn producten in het systeem. Van de winkeliers die dat wèl hebben,
moet tweederde die gegevens nog (bijna) helemaal met de hand invoeren.
Ook ten behoeve van de boekhouding worden de voordelen van computergebruik niet volledig
benut. Vier op de tien winkeliers doen de boekhouding grotendeels zelf en gebruiken
daarvoor de computer. Een klein deel van de winkeliers (12%) doet de boekhouding nog met
de hand. De rest besteedt de boekhouding uit.
Veel winst valt nog te behalen door de computer beter te benutten voor het bijhouden van
verkoopcijfers en het verzamelen van gegevens over klanten en klantenbinding. Zo heeft
pas de helft (49%) van de winkeliers een elektronische kassa met verkoopregistratie en
afrekenfunctie en beschikt 35% over scanners aan de kassa. In supermarkten is die
uitrusting standaard. We zien ten slotte dat eenderde van alle winkeliers een
elektronisch klantenbestand bijhoudt, maar slechts 7% geeft aan elektronische
nieuwsbrieven te versturen en 1% SMS-berichten.
Meer informatie
Een factsheet naar aanleiding van het onderzoek is te downloaden via de website van het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel, www.hbd.nl. Via www.optimaaldigitaal.nl kunnen
ondernemers informatie krijgen om hun computergebruik te verbeteren.
Noot voor de redactie,
Hoofdbedrijfschap Detailhandel