PERSBERICHT:
Werkbezoek Britse staatssecretaris van milieu Bradshaw aan Sittard-Geleen
De Britse staatssecretaris, de heer Ben Bradshaw, bezoekt op donderdag 17 augustus de gemeente Sittard-Geleen. Tijdens dit werkbezoek krijgt de heer Bradshaw uitleg over het diftarsysteem (gedifferentieerde afvalinzameling). De gemeente Sittard-Geleen is namelijk de eerste grote gemeente die diftar naar aangeboden gewicht toepast. De staatssecretaris heeft zich op advies van Senter Novem, een landelijk adviesorgaan voor afvalverwijdering, tot de gemeente Sittard-Geleen gewend.
De Britse staatssecretaris oftewel PuS (Parliamentary under Secretary) onderzoekt de voor- en nadelen van verschillende vormen van tariefdifferentiatie bij huisvuilinzameling. Hiervoor bezoekt de staatssecretaris naast Sittard-Geleen ook Haarlemmermeer en Maastricht. Sinds oktober 2001 wordt in Sittard-Geleen het huisvuil gewogen om de hoogte van de afvalstoffenheffing te bepalen. Binnen de gemeente worden zeer goede resultaten geboekt met het systeem. Zo is de hoeveelheid restafval afgenomen met ruim 12.000 ton tot 18.000 ton. Dit is een daling van 41%. De hoeveelheid GFT-afval is 5.100 ton gedaald tot 8.600 ton. Dit is een daling van 36%.
Tegelijk met de afname van deze hoofdstromen is de gescheiden inzameling van specifieke recyclebare componenten zoals papier, glas, textiel en huisraad gestegen. In totaliteit is de gescheiden inzameling van deze afvalstromen toegenomen tot 12.700 ton, een stijging van ruim 23%.
Noot aan de redactie
Gezien het karakter van het bezoek is er geen ruimte in het programma voor een gesprek met de pers. We willen u echter wel de gelegenheid bieden om een foto van het bezoek van de heer Bradshaw te maken. Hiervoor is om 11:55 uur de mogelijkheid. Locatie Baenjehof (aan de Schuttestraat te Sittard. Daar wordt de ondergrondse opslag van huisvuil bekeken.
Bijgaand treft u verder een overzicht van de effecten van het Diftarsysteem in de Gemeente Sittard-Geleen
Waarom DIFTAR?
In 2001 is in de gemeente Sittard-Geleen bij de inzameling van huishoudelijk afval een tariefdifferentiatiesysteem (DIFTAR) ingevoerd waarbij betaling van de verschuldigde kosten plaatsvindt op basis van het aangeboden gewicht.
De motieven voor invoering van dat systeem waren:
- verlaging van de hoeveelheid huishoudelijk afval en daarmee ook de kosten van de afvalverwerking; (afvalpreventie/kostenvermindering)
- het verbeteren van het milieurendement door meer hergebruik/nuttige toepassing van afvalstromen; (afvalscheiding)
- een meer rechtvaardige toedeling van de kosten ( "de vervuiler betaalt")
Wat was er nodig om het systeem operationeel te maken?
Om het systeem operationeel te maken zijn:
- bij bijna 11.000 laagbouwwoningen de reeds aanwezige 2 afzonderlijke containers voor het restafval en het gft-afval voorzien van een dotcodesticker (in totaal 21.870 containers)
- bij bijna 22.000 laagbouwwoningen duo-containers geplaatst, eveneens voorzien van een dotcodesticker;
- ten behoeve van ca. 8.500 hoogbouwwoningen 178 locaties ingericht met ondergrondse restafvalcontainers (4 m3). Van deze locaties zijn 156 ook nog voorzien van een bovengrondse gft-inzamelcontainer (240 ltr.) Beide voorzieningen kan men gebruiken met behulp van een chipkaart met registratie en betaling per inworp.
- aan ca. 800 gestapelde woningen emmertjes verstrekt die eveneens voorzien zijn van een dotcodesticker (40 ltr.-emmer voor restafval; 38 ltr.-emmer voor gft)
- aan de bijna 1.200 woningen in de stadscentra speciale huisvuilzakken tegen betaling ter beschikking gesteld;
- de huisvuilwagens voorzien van een aangepast beladingssysteem en is tevens een specifiek automatiseringssysteem geïnstalleerd om ieder huishouden op basis van de aangeboden gewicht aan huisvuil een afzonderlijke rekening te kunnen sturen
- aanpassingen bij de milieuparken doorgevoerd om ook daar afrekening op basis van het aangeboden gewicht te kunnen laten plaatsvinden.
Wat zijn de effecten?
Onder invloed van Diftar is de hoeveelheid restafval afgenomen met ruim 12.000 ton en gedaald tot 18.000 ton. Dit is een daling van 41%!!!!
De hoeveelheid GFT-afval is 5.100 ton gedaald tot 8.600 ton. Dit is een daling van 36%.
Tegelijk met de afname van deze hoofdstromen is de gescheiden inzameling van specifieke recyclebare componenten zoals papier, glas, textiel en huisraad gestegen. In totaliteit is de gescheiden inzameling van deze afvalstromen toegenomen tot 12.700 ton, een stijging van ruim 23%.
Niet geheel duidelijk is op welke manier het resterende deel van de opgetreden reductie van de hoeveelheid rest- en gft-afval tot stand is gekomen. Een aantal factoren speelt hierbij hoogstwaarschijnlijk een rol:
- het voorkomen van afval door een milieubewust gedrag van de burger;
- het weren van bedrijfsafval en afval uit andere gemeenten;
- het aanbieden van afval aan andere, al dan niet legale circuits (zoals commerciële inzamelaars, verkoop aan rommelmarkten of via Internet, illegale dumpingen etc);
Hoe groot de bijdrage van ieder van deze factoren is, is evenwel onbekend. Gegevens daarover zijn niet beschikbaar.
De financiële resultaten.
Door de verlaging van de aangeboden hoeveelheid rest- en gft-afval en de lagere verwijderingskosten van de gescheiden ingezamelde componenten, is een behoorlijke besparing opgetreden in de totale verwerkingskosten van het huishoudelijk afval. Die besparing bedraagt ca. ? 2 miljoen per jaar.
Hier staat echter tegenover dat, met name door de keuze voor een kwalitatief hoogstaand inzamelsysteem (ondergrondse in plaats van bovengrondse installaties, duocontainers in plaats van zakken) en de investering in geavanceerde soft- en hardware t.b.v. dataregistratie en belastingfacturatie , de inzamel- en bijkomende kosten ca. ? 900.000,-- hoger zijn dan voorheen.
De netto-besparing van de doorgevoerde aanpassingen bedraagt zodoende ? 1.100.000,--. Dit komt overeen met ruim 10% van de totale gemeentelijke kosten voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en het schoonhouden van de openbare ruimte.
Kanttekeningen
Ongewenste neveneffecten zijn slechts in beperkte mate daadwerkelijk waarneembaar. Doordat het dumpen van afval thans ook binnen de woonwijken zichtbaar is (met name bij ondergrondse installaties) is de beleving van de inwoners echter dat dit sterk is toegenomen. Op grond daarvan is blijvende aandacht geboden voor het tegengaan en bestrijden van illegale dumpingen.
De bedrijfszekerheid en betrouwbaarheid van het systeem zijn alleszins aan de maat. Niettemin komt het nog regelmatig voor dat door (al dan niet bewust) verkeerd gebruik storingen optreden bij de ondergrondse inzamelinstallaties. Toezicht en goede communicatie zijn de meest aangewezen instrumenten om dit tegen te gaan.
Ondanks de zojuist genoemde punten van aandacht kan het Diftarsysteem kennelijk rekenen op een breed draagvlak onder de bevolking. Dit valt af te leiden uit het feit dat het aantal bezwaarschriften tegen de oplegde aanslagen thans nog maar zeer gering is (0,1% van het totale aantal aanslagen).
Een gerichte bevolkingsenquête op dit punt heeft evenwel niet plaatsgevonden.
Karel Dronkert
Communicatie Adviseur/Voorlichter
Gemeente Sittard-Geleen
Afdeling Service Center
Postbus 18
6130 AA Sittard
T. 046-4778007
M. 06-10890659
E. karel.dronkert@sittard-geleen.nl
Gemeente Sittard-Geleen