Lange wachtlijsten in de ambulante psychiatrie

ROTTERDAM, 20060816 -- 1nP, een landelijk werkende zorgaanbieder voor de ambulante GGZ heeft momenteel 14.000 cliënten in zorg. Dat is mooi, zeker voor een instelling die pas tweeënhalf jaar bestaat. Maar ook 1nP heeft grote problemen rondom het tekort aan budget bij de zorgkantoren of keuzes die verschillende zorgkantoren moeten maken bij de verdeling van de schaarse budgetten. Medio april hebben wij in 29 van de 32 zorgkantoorregio's de voordeur moeten sluiten voor alle nieuwe, niet spoedeisende cliënten.


Het is des te meer treurig omdat 1nP altijd voldoende capaciteit had en nog steeds heeft om bij voldoende budget nagenoeg alle aangemelde cliënten binnen de Treeknorm van zorg te kunnen voorzien. Dit in tegenstelling tot veel collega instellingen die ook bij voldoende budget veelal kampen met maandenlange wachtlijsten. Dit is een belangrijke reden waarom cliënten en verwijzers enthousiast zijn over onze instelling.

1nP ontvangt momenteel van 11 van de 32 zorgkantoren regionaal budget naast de landelijke toelating. Gelukkig hebben wij van het merendeel van deze zorgkantoren inmiddels wat extra budget ontvangen. Daarmee hebben wij een stuk van de wachttijd kunnen bekorten. In bijna alle regio's is dit echter onvoldoende om de voordeur ook weer in zijn geheel open te stellen.

Vooralsnog zullen wij een stop moeten houden op het aannemen van nieuwe cliënten. Het gevolg is dat de wachtlijst in 2 maanden tijd nu is opgelopen tot ruim 900 cliënten, waarvan het merendeel langer wacht dan de hiervoor ingestelde (Treek-)norm (6 weken) en waarvan 245 cliënten al langer dan 3 maanden wachten en voorlopig nog geen zicht hebben op een behandeling binnen onze organisatie of elders. Dit is dramatisch voor cliënten, hun familie, verwijzers en professionals. Helaas zijn ook de zorgkantoren gebonden aan het beperkte AWBZ regiobudget dat zij kunnen uitgeven. Een aantal zorgkantoren heeft inmiddels bij VWS aandacht gevraagd voor de ontstane nijpende situaties in de ambulante GGZ en de thuiszorg en VWS om extra regionale middelen verzocht. Om de huidige wachtlijsten van 1nP weg te werken en te houden is in totaal structureel ¤ 1,2 miljoen euro extra nodig.
Hopelijk dringt de ernst van de situatie nu eindelijk door bij VWS. Ooit was de AWBZ bedoeld als een aanspraak waar je recht op had en waar je voor verzekerd was. Dat je in de praktijk geen zorg kunt krijgen ziet men in Den Haag voor het gemak even over het hoofd.

Natuurlijk moeten de kosten in de AWBZ afgeremd worden. De invoering van de DBC's in de GGZ en de overheveling naar de basisverzekering zullen in de toekomst ook een effect hebben op de kostenbeheersing. 1nP werkt als zorgaanbieder ook efficiënter en daarmee goedkoper dan de klassieke GGZ aanbieders. Op de korte termijn moeten zorgkantoren en VWS het toch vooral hebben van de met horten en stoten op gang komende marktwerking waarbij ook in de GGZ voorzichtig de concurrentie op prijs en kwaliteit op gang komen.