Gemeente Den Haag

De dienst SZW heeft een nieuwe betaalwijze geïntroduceerd voor klanten die een deel van hun uitkering als kasvoorschot ontvangen. Voor een kasbetaling moesten de klanten tot op heden een kasformulier ophalen bij een wijkkantoor van de dienst. Met deze kasbetaling konden ze vervolgens naar het stadhuis om bij de centrale kas hun voorschot op te halen. Maar met de pinpas behoort deze procedure eind van dit jaar tot het verleden.

De cliënten die een kasvoorschot ontvangen krijgen in plaats van een kasbetaling de beschikking over een pinpas. Deze pinpas is niet gekoppeld aan een bankrekening en met de pas kunnen ze uit elke geldautomaat in Nederland het bedrag pinnen dat door de dienst SZW aan ze is toegekend.
Roodstand is niet mogelijk en klanten kunnen maximaal 2 x per dag gebruik maken van de pas.
De pas wordt in de loop van dit jaar voor alle wijkkantoren en de Werkbeurzen ingevoerd.
Behoudens noodsituaties zullen daarna in het Stadhuis geen kasbetalingen meer plaatsvinden.
Het product is door de dienst SZW in samenwerking met Mastercard en de ABN Amro ontwikkeld.

De dienst SZW probeert natuurlijk elke klant via een reguliere bank- of girorekening van een uitkering te voorzien maar het gebeurt toch zo'n 20.000 keer per jaar dat door allerlei omstandigheden van deze betaalwijze geen gebruik kan worden gemaakt. Tot op heden maakte de dienst dan gebruik van een kasbetaling. De pas draait inmiddels al succesvol op een aantal locaties van de dienst SZW.

Op donderdag 17 augustus reikt Wethouder Kool de pinpas van de dienst SZW uit aan de Clientenraad.