De dienst SZW heeft een nieuwe betaalwijze geïntroduceerd voor
klanten die een deel van hun uitkering als kasvoorschot ontvangen.
Voor een kasbetaling moesten de klanten tot op heden een kasformulier
ophalen bij een wijkkantoor van de dienst. Met deze kasbetaling konden
ze vervolgens naar het stadhuis om bij de centrale kas hun voorschot
op te halen. Maar met de pinpas behoort deze procedure eind van dit
jaar tot het verleden.
De cliënten die een kasvoorschot ontvangen krijgen in plaats van een
kasbetaling de beschikking over een pinpas. Deze pinpas is niet
gekoppeld aan een bankrekening en met de pas kunnen ze uit elke
geldautomaat in Nederland het bedrag pinnen dat door de dienst SZW aan
ze is toegekend.
Roodstand is niet mogelijk en klanten kunnen maximaal 2 x per dag
gebruik maken van de pas.
De pas wordt in de loop van dit jaar voor alle wijkkantoren en de
Werkbeurzen ingevoerd.
Behoudens noodsituaties zullen daarna in het Stadhuis geen
kasbetalingen meer plaatsvinden.
Het product is door de dienst SZW in samenwerking met Mastercard en de
ABN Amro ontwikkeld.
De dienst SZW probeert natuurlijk elke klant via een reguliere bank-
of girorekening van een uitkering te voorzien maar het gebeurt toch
zo'n 20.000 keer per jaar dat door allerlei omstandigheden van deze
betaalwijze geen gebruik kan worden gemaakt. Tot op heden maakte de
dienst dan gebruik van een kasbetaling. De pas draait inmiddels al
succesvol op een aantal locaties van de dienst SZW.
Op donderdag 17 augustus reikt Wethouder Kool de pinpas van de dienst
SZW uit aan de Clientenraad.
Gemeente Den Haag