Gemeente Dordrecht
---
Nut drinkwateroefening bewezen
Frits Langschmidt
De operationele oefening voor het verstrekken van nooddrinkwater is
geslaagd vinden de organisatoren. Meteen na de oefening hebben de
betrokkenen van Stadsbeheer Dordrecht en Evides Waterbedrijf een korte
evaluatie gehouden. Voor een aantal bewoners was het niet duidelijk
waarom de oefening werd gehouden en wat met nooddrinkwater bedoeld
wordt. Kennelijk is het zo gewoon dat er altijd water uit de kraan
komt, dat mensen zich slecht kunnen voorstellen dat dat ooit kan
ophouden.
Vandaag, 16 augustus 2006, werd in Dordrecht op drie plaatsen een
nooddrinkwateroefening gehouden. In zijn algemeenheid kan worden
gesteld dat de oefening geslaagd is omdat de samenwerking tussen
gemeente en Waterbedrijf Evides goed bleek te zijn en verliep zoals
van tevoren was bedacht. Ook de technische aspecten van de uitvoering
in de praktjjk kon worden getoetst.
Conclusies
De samenwerking in het beleidsteam en het uitvoerende team verliep
goed en geheel volgens verwachting. Er werd snel en efficiënt gewerkt
en de leden van de teams bleken goed op elkaar ingespeeld. Ook de
technische kant van de operatie was goed op orde: de aansluitingen en
de beschikbaarheid van dranghekken. Wel worden alle 49 tappunten in de
stad nog bekeken op bereikbaarheid voor de grote vrachtwagens met
flexibele waterzakken. Vooral bij het tappunt aan de Kinkelenburg was
de medewerking van bewoners groot.
Registratie
Een belangrijke conclusie is dat de wijze van registratie nadere
aandacht behoeft. Als drinkwater schaars is, is het van belang dat
iedereen zijn eerlijke portie krijgt. Dan is een zorgvuldige
registratie van groot belang. Wanneer slechts twee mensen bij de wagen
staan om het water te tappen, is het bij grote drukte onmogelijk om
ook nog eens een zorgvuldige registratie bij te houden en iedereen
naar legitimatie te vragen. Voorkomen moet worden dat ingewikkelde
administratieve handelingen tot lange wachttijden leiden en daardoor
tot veel ergernis.
Verbeterpunten
Daarnaast is een aantal verbeterpunten gesignaleerd. Zo zijn de
organisatoren van mening dat er nog duidelijker met omwonenden moet
worden gecommuniceerd. Op de Noordendijk bleek bijvoorbeeld de
waterwagen moeilijk te vinden. "Het is van belang dat wij nog
concreter en exacter aangeven waar bewoners terecht kunnen", meent
Joop Koetsenruijter. "Wellicht moeten ook verwijzingsborden worden
geplaatst en kan een informatietelefoonnummer helpen." Daarnaast was
het sommige bewoners niet duidelijk geworden dat zij zelf voor een
emmer of flessen moesten zorgen. Het is wel verstandig om voor dit
doel een jerrycan of iets anders in huis te hebben want zonder
drinkwater houdt niemand het lang uit. Het is ook goed een kan of
emmer in huis te hebben voor het geval de drinkwateronderbreking maar
van tijdelijke aard is.
Redactie
F.C. Langschmidt
Communicatie
telefoon 078 - 639 69 03
email fc.langschmidt@dordrecht.nl
Informatie
L.P.G. Stenssen
Openbare Orde en Veiligeheid
telefoon 078 - 639 69 78