Univé verkort wachttijd ziekenhuiszorg met 90%
Univé verzekeringen
PERSBERICHT
Univé verkort wachttijd ziekenhuiszorg met 90%
ALKMAAR, 16 augustus 2006 - In het eerste halve jaar van 2006 heeft Univé de
wachttijd voor ziekenhuiszorg met bijna 90% verkort. De patiënt kon na bemiddeling
van Univé vaak al na een week terecht, terwijl voor de meest voorkomende
behandelingen een gemiddelde wachttijd geldt van twee maanden. Voor 400 van de meest
voorkomende behandelingen garandeert Univé dat de klant binnen 10 dagen ergens
terecht kan. Zorgbemiddeling zit standaard in het pakket en kost de klant niets extra's.
Uit onderzoek onder de Univé-klanten blijkt dat de tevredenheid over een
zorgbemiddeling groot is. Dit geldt ook voor werkgevers, die hierdoor de werknemer
sneller terug zien op de werkvloer.
Patiënten maken nog onvoldoende gebruik van zorgbemiddeling door
verzekeringsmaatschappijen. Univé spoort verzekerden actief aan om gebruik te
maken van deze service, omdat hiermee veel leed kan worden voorkomen. Zo wachten mensen
met chronische pijnen in verschillende regio's in Nederland een jaar op behandeling,
terwijl ze in een ander ziekenhuis direct terecht kunnen. Voor de 400 meest voorkomende
dagbehandelingen, zoals een meniscus- of heupoperatie, garandeert Univé een eerste
afspraak met de specialist binnen 10 dagen
Bij een verzoek om zorgbemiddeling door de klant probeert Univé allereerst om
binnen de regio een ziekenhuis te vinden met een kortere wachttijd. Bij de selectie
genieten de ziekenhuizen waarmee Univé afspraken heeft gemaakt over kwaliteit de
voorkeur. De klant kiest altijd zelf uit de mogelijkheden die de zorgbemiddelaar
voorlegt. Daarna vindt een afspraak plaats met een specialist in het betreffende
ziekenhuis. Deze specialist zal naast het behandelingsadvies van het ziekenhuis waar de
klant op de wachtlijst staat, een eigen advies opstellen. Onderzoek, behandeling en
nazorg vinden plaats in het zelfde ziekenhuis.
Noot voor redactie,