'Ik hou van jou' mooiste teken van liefde
Onderzoek Nederlandse singles: hoe ziet jouw droompartner eruitAMSTERDAM, 20060816 -- Liefde op het eerste gezicht, geloven Nederlanders daarin? Hoe kijken we aan tegen de klassieke rolverdeling tussen man/ vrouw? En, wat zijn de ultieme relatiekillers? In een onderzoek van Love@LYCOS (www.love.lycos.nl) onder Nederlandse singles blijkt dat seks als een van de belangrijkste peilers wordt gezien om een relatie 'fris' te houden (40%). 'Ik hou van jou' wordt door 50% van de singles het meest gewaardeerd als liefdesverklaring. Slechte adem, bierbuiken, botox en siliconen schrikken juist af: singles geven aan dit de meest afstotelijke eigenschappen te vinden bij het andere geslacht.
Huwelijksbootje
Nederlandse singles stappen niet hals over kop in het huwelijksbootje, zo blijkt uit het Love@LYCOS onderzoek. 53% van de singles in Nederland heeft twee tot drie jaar nodig voordat ze zeker zijn van een huwelijksaanzoek, terwijl 35% van de mannen en vrouwen aangeeft nooit te willen trouwen. Er is dan geen sprake geweest van liefde op het eerste gezicht. 43% van de singles geeft namelijk aan te geloven in verliefdheid, in plaats van liefde, op het eerste gezicht.
Een volmaakt uiterlijk doet weinig voor het ontstaan van echte liefde. 35% van de Nederlandse singles geeft aan meer waarde te hechten aan innerlijke kwaliteiten. Geen seks voor het huwelijk? 30% geeft aan dit een ouderwetse opvatting, maar schikt zich er uiteindelijk wel in. Slechts 6% van de mannen en vrouwen zegt dan wel meteen: dan stappen wij het huwelijksbootje in!
Relatiekillers
Eenmaal in de liefde, moet er hard gewerkt worden om de relatie te behouden. Echte relatiekillers zijn vreemdgaan (54%) en jaloezie (21%). Onzelfstandigheid, of het teren op iemands geld, worden slechts door 10% opgevat als irritant. Altijd te laat? Dit wordt echt niet gewaardeerd. Bijna 60% van alle singles geeft aan dit een zenuwslopende eigenschap te vinden, tezamen met urenlang telefoneren.
Mannen gekleed in Hawaï-shirts, korte broek en sandalen zijn gewaarschuwd. De helft van de vrouwelijke singles geeft aan dit niet te waarderen. Ook vrouwen zijn gewaarschuwd. Een te wijde, slobberige, verwassen outfit is uit den boze bij mannen. 30% van de mannen geeft aan hier een hekel aan te hebben.
Een beetje aangeschoten? Agressief gedrag en jaloezie worden gevreesd (43%), gevolgd door opdringerigheid en flirten (24%). Echte afkeer? Dat hebben vrouwen op slechte adem (43%) en bierbuiken (25%) bij mannen. Zweetvoeten vormen geen echte bedreiging. Slechts 8% van de vrouwelijke singles zegt dit afstotelijk te vinden. Mannen kunnen botox en siliconen het minst waarderen (29%). Schaarse kleding wordt als het minst afstotend beoordeeld, slechts 2% zegt hier moeite mee te hebben.
Een partner van hetzelfde geslacht wordt niet gezien als een relatiekiller. Integendeel. 36% geeft aan dit zelfs komisch te vinden. Kinderen vormen overigens geen obstakels voor het voortborduren van de liefde - meer dan de helft van de singles geeft aan deze zo te willen overnemen, zonder problemen.
Dit onderzoek is in 2006 uitgevoerd door LYCOS Europe onder 1186 respondenten
Over Love@LYCOS
Meer dan 4 miljoen geregistreerde users in acht Europese landen dragen bij tot het succes van Love@LYCOS, een van de grootste flirt en funcommunities in Europa. Vooral de snelle, directe en simpele communicatie maakt de site tot een goed bezochte datingplek. Alle geregistreerde users kunnen gratis gebruikmaken van de Love@LYCOS features. Daarnaast biedt Love@LYCOS een betaalde dienst: Love@LYCOS Deluxe, die uitgebreide zoekfunctionaliteiten heeft en gepersonaliseerd kan worden.
Over LYCOS Europe
LYCOS Europe is een van Europa's grootste Internet portals en opereert een pan-Europees netwerk van websites in 8 verschillende talen. Met haar combinatie van zoek- en communicatie functionaliteiten, content channels, Internet toegang, homepage faciliteiten en online communities, bedient het bedrijf verschillende doelgroepen. Dit maakt LYCOS Europa een aantrekkelijke partner voor consumenten, adverteerders en e-Commerce partners in Europa. Elke maand bezoeken ongeveer 28 miljoen personen de verschillende LYCOS webpagina's. LYCOS Europa heeft een hoog bereik met haar netwerk, dat strekt van Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Engeland tot Italië, Nederland, Oostenrijk, Zweden, Spanje en Zwitserland.