Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
CDA vindt metro te mager voor Pernis
De Rotterdamse CDA gemeenteraadsfractie en de CDA-fractie in de wijkraad
Pernis vinden de vervoersplannen van de RET voor Pernis te mager. Bus 69 is,
naast de metro, de enige reguliere OV-verbinding in Pernis. Doordat buslijn
69 in de nieuwe plannen alleen in de spits rijdt heeft Pernis doordeweeks
buiten de spits en in het weekeinde alleen een metroverbinding.
Arend Ruizeveld de Winter (Pernis): "Onder de inwoners van Pernis, met name
de ouderen, is onrust ontstaan over het verdwijnen van een groot deel van de
dienstregeling van buslijn 69. In vervoersplannen van de RET komt deze
dienstregeling grotendeels niet terug."
De beide fractievoorzitters, Karen Duys en Arend Ruizeveld, vrezen dat het
vooral de oudere inwoners van Pernis zijn die hiervan de dupe worden: "De
afstand vanaf het metrostation Pernis naar bijvoorbeeld het woonzorgcentrum
in de Velsenaerstraat en naar de ouderenflat aan de Uiterdijk is groter dan
de voorgeschreven 200 meter." Daarmee achten de beide fractievoorzitters de
vervoersplannen ook strijdig met de uitgangspunten die de Stadsregio
Rotterdam - verantwoordelijk voor de concessieverlening - heeft gesteld aan
de bereikbaarheid van deze vormen van openbaar vervoer.
"Te verwachten is dat de druk op andere vervoersvormen, zoals
vervoer-op-maat en de wijkbus zal toenemen. Wij vragen ons af of deze
voorzieningen wel berekend zijn op deze vraag, zowel in materieel, personeel
als in financieel opzicht", aldus Karen Duys, fractievoorzitter voor het CDA
in de gemeenteraad.
Het CDA wil dat het College er alles aan doet om de bereikbaarheid van
Pernis te verbeteren. Karen Duys heeft hierover schriftelijke vragen
ingediend bij het College.
Rotterdam, 15 augustus 2006
De maximale loopafstand, volgens de uitgangspunten van de Stadsregio
Rotterdam, naar een bushalte is 400 meter en naar een metrostation is 1000
meter. 1/3 deel van de woningen in Pernis ligt verder dan 1000 meter van het
metrostation. (De werkelijke loopafstand is langer dan de hemelsbrede
afstand). Dit wordt aangemerkt als een "witte vlek", een locatie die buiten
het maximale aantal meters valt zonder een reguliere openbaar
vervoersbediening.
De Stadsregio Rotterdam geeft extra aandacht aan ouderen omdat zij minder
kunnen beschikken over een vervoersalternatief en aangewezen zijn op het
openbaar vervoer. Bij oververtegenwoordiging van ouderen door
geconcentreerde ouderenhuisvesting dient een halte op minder dan 200 meter
loopafstand te staan.
Het College is door de Stadsregio gevraagd een advies te geven over de
vervoersplannen van de RET.
Het CDA stelde de volgende vragen:
1. Is het College op de hoogte van de vervoersplannen van de RET?
2. Heeft het College al een definitieve reactie gegeven en is hierin
aandacht geweest voor:
a. de OV-voorziening in Pernis met het oog op de oudere inwoners? Zo
ja, welk advies is gegeven?
b. Heeft het College in haar advies gewezen op de strijdigheid van de
vervoersplannen met de uitgangspunten? Zo nee, waarom niet?
3. Welke acties gaat het College nemen om het voorzieningenniveau, met
name voor de oudere inwoners, binnen de door de Stadsregio Rotterdam
gestelde uitgangspunten, op peil te houden?
4. Is het College voornemens om, in het geval dat de RET er voor kiest
om geen reguliere busverbinding in Pernis aan te bieden, gebruik te maken
van de financiële ruimte die de Stadsregio Rotterdam biedt voor het oplossen
van zogenaamde 'witte vlekken'?
5. Kan het College garanderen dat er voor de oudere inwoners van
Pernis, ook buiten de spits OV-voorzieningen aanwezig zijn die het
voorzieningenniveau binnen de door de SRR gestelde uitgangspunten, op peil
houden?
--------------
Noot voor de redactie/
Ingezonden persbericht