Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

CDA vindt metro te mager voor Pernis

De Rotterdamse CDA gemeenteraadsfractie en de CDA-fractie in de wijkraad Pernis vinden de vervoersplannen van de RET voor Pernis te mager. Bus 69 is, naast de metro, de enige reguliere OV-verbinding in Pernis. Doordat buslijn 69 in de nieuwe plannen alleen in de spits rijdt heeft Pernis doordeweeks buiten de spits en in het weekeinde alleen een metroverbinding.

Arend Ruizeveld de Winter (Pernis): "Onder de inwoners van Pernis, met name de ouderen, is onrust ontstaan over het verdwijnen van een groot deel van de dienstregeling van buslijn 69. In vervoersplannen van de RET komt deze dienstregeling grotendeels niet terug."

De beide fractievoorzitters, Karen Duys en Arend Ruizeveld, vrezen dat het vooral de oudere inwoners van Pernis zijn die hiervan de dupe worden: "De afstand vanaf het metrostation Pernis naar bijvoorbeeld het woonzorgcentrum in de Velsenaerstraat en naar de ouderenflat aan de Uiterdijk is groter dan de voorgeschreven 200 meter." Daarmee achten de beide fractievoorzitters de vervoersplannen ook strijdig met de uitgangspunten die de Stadsregio Rotterdam - verantwoordelijk voor de concessieverlening - heeft gesteld aan de bereikbaarheid van deze vormen van openbaar vervoer.

"Te verwachten is dat de druk op andere vervoersvormen, zoals vervoer-op-maat en de wijkbus zal toenemen. Wij vragen ons af of deze voorzieningen wel berekend zijn op deze vraag, zowel in materieel, personeel als in financieel opzicht", aldus Karen Duys, fractievoorzitter voor het CDA in de gemeenteraad.

Het CDA wil dat het College er alles aan doet om de bereikbaarheid van Pernis te verbeteren. Karen Duys heeft hierover schriftelijke vragen ingediend bij het College.

Rotterdam, 15 augustus 2006

De maximale loopafstand, volgens de uitgangspunten van de Stadsregio Rotterdam, naar een bushalte is 400 meter en naar een metrostation is 1000 meter. 1/3 deel van de woningen in Pernis ligt verder dan 1000 meter van het metrostation. (De werkelijke loopafstand is langer dan de hemelsbrede afstand). Dit wordt aangemerkt als een "witte vlek", een locatie die buiten het maximale aantal meters valt zonder een reguliere openbaar vervoersbediening.

De Stadsregio Rotterdam geeft extra aandacht aan ouderen omdat zij minder kunnen beschikken over een vervoersalternatief en aangewezen zijn op het openbaar vervoer. Bij oververtegenwoordiging van ouderen door geconcentreerde ouderenhuisvesting dient een halte op minder dan 200 meter loopafstand te staan.

Het College is door de Stadsregio gevraagd een advies te geven over de vervoersplannen van de RET.

Het CDA stelde de volgende vragen:


1. Is het College op de hoogte van de vervoersplannen van de RET?
2. Heeft het College al een definitieve reactie gegeven en is hierin aandacht geweest voor:

a. de OV-voorziening in Pernis met het oog op de oudere inwoners? Zo ja, welk advies is gegeven?
b. Heeft het College in haar advies gewezen op de strijdigheid van de vervoersplannen met de uitgangspunten? Zo nee, waarom niet?


3. Welke acties gaat het College nemen om het voorzieningenniveau, met name voor de oudere inwoners, binnen de door de Stadsregio Rotterdam gestelde uitgangspunten, op peil te houden?

4. Is het College voornemens om, in het geval dat de RET er voor kiest om geen reguliere busverbinding in Pernis aan te bieden, gebruik te maken van de financiële ruimte die de Stadsregio Rotterdam biedt voor het oplossen van zogenaamde 'witte vlekken'?

5. Kan het College garanderen dat er voor de oudere inwoners van Pernis, ook buiten de spits OV-voorzieningen aanwezig zijn die het voorzieningenniveau binnen de door de SRR gestelde uitgangspunten, op peil houden?

--------------

Noot voor de redactie/

Ingezonden persbericht