UPC en Frisia maken meest irritante reclame volgens jongeren
Juniorsenior
Schoonmaak-, wasmiddelen- en maandverbandreclames scoren niet meer het hoogst, als het
gaat om irritante reclames. Uit een recent online onderzoek van JuniorSenior Research
onder 1108 kinderen en jongeren tot 21 jaar blijkt dat reclames voor leningen, hypotheken
en verzekeringen tegenwoordig de meeste irritatie onder deze doelgroep oproepen.
Uitzendtijd en herhaling
Een belangrijke reden voor deze irritatie is waarschijnlijk dat dit type reclame steeds
meer wordt uitgezonden rondom kinderprogramma's. Vooral de reclame van Frisia
Financieringen werd vaak spontaan door kinderen genoemd; ze vinden deze reclame 'nep,
overdreven en niet-grappig'. De reclame van UPC waarin een vrouw 'Hans' aandringt over te
stappen op de diensten van UPC riep eveneens veel irritatie op. Verder blijken kinderen en
jongeren zich vooral te irriteren aan de herhaling van reclames: '100 keer per dag
hetzelfde reclamespotje zien is zo saai!' (Bregje, 13 jaar).
Op basis van dit onderzoek kan gesteld worden dat reclame gericht op kinderen en jongeren
beter uit verschillende filmpjes kan bestaan die er niet te Amerikaans (in hun perceptie
'nep en overdreven') uitzien, humor bevatten en niet nagesynchroniseerd zijn.
Einde bericht
Voor meer informatie neemt u contact op met:
JuniorSeniorPressDpt
KarinDijksman
Tel: 020 53 53 453 (algemeen)
E-mail: karin.dijksman@jr-sr.com