Ingezonden persbericht


GMF wil aanvalsplan Fiets

De Gelderse Milieufederatie (GMF) wil de strijd om een betere bereikbaarheid én luchtkwaliteit aangaan op de fiets. Een provinciaal aanvalsplan Fiets dient daartoe als basis. Dat zegt zij in reactie op de Netwerkanalyses (NWA) die in de provincie zijn opgesteld.

De NWA's die overal in het land worden opgesteld brengen de verwachte mobiliteit voor 2020 in beeld en de daarmee gepaard gaande knelpunten. Volgens die NWA's (opgesteld door het KAN, de Stedendriehoek en de provincie in zijn geheel) zijn dat er nog al wat. Zo zou het over 15 jaar helemaal vastlopen op de A-2 bij Culemborg, en op de A-12 bij Ede en Zevenaar en dreigt het centrum van Apeldoorn per auto onbereikbaar te worden. De Gelderse Milieufederatie trekt deze prognoses echter in twijfel en stelt dat de groei van de automobiliteit naar alle waarschijnlijkheid veel lager zal uitvallen dan nu is voorspeld. Dit ligt enerzijds aan de daling van de beroepsbevolking over enkele jaren, anderzijds aan de verdere stijging van de brandstofprijzen, waardoor alternatieven als carpoolen, vervoer per spoor en de binnenvaart vanzelf aantrekkelijker worden. Ook de kilometerheffing, die over enkele jaren landelijk wordt ingevoerd zal naar verwachting de groei van het autoverkeer temperen. Zeker als die heffing varieert per plaats, tijd en type voertuig.

Die lagere groei van de mobiliteit zorgt er voor dat zeer dure en drastische maatregelen zoals het verbreden van snelwegen en het aanleggen van rondwegen niet of nauwelijks nodig zijn. De uitbreiding van het wegennet zorgt slechts tijdelijk voor verlichting en een betere doorstroming van het verkeer, aangezien de extra ruimte op de weg al snel wordt opgeslokt door nieuwe (latente) automobilisten. Bovendien zal de toename van het verkeer leiden tot een toename van de luchtverontreiniging (met name in stedelijk gebied) met alle gevolgen vandien voor de gezondheid van Gelderse burgers.

Volgens de Gelderse Milieufederatie kan de groei van de automobiliteit die nog wel plaatsvindt, ook worden opgevangen met duurzamere én goedkopere alternatieven zoals het openbaar vervoer en mobiliteitsmanagement. De fiets zal echter voorop moeten gaan in de strijd om een betere bereikbaarheid en luchtkwaliteit. De fiets vervuilt niet, is snel op de korte afstanden, zorgt niet voor files en fietsen is gezond. Een aantrekkelijker fietsklimaat moet meer mensen in Gelderland verleiden vaker op de fiets te stappen, vooral ook in het woon-werkverkeer. Het aanvalsplan Fiets, dat opgesteld zou moeten worden door de provincie Gelderland, in nauwe samenwerking met de Stadsregio, gemeenten de fietsbranche en het bedrijfsleven, moet daartoe de juiste munitie bieden. Naast een uitbreiding van het netwerk van hoogwaardige fietspaden (snel, veilig en comfortabel), mogen ook stimulansen van het bedrijfsleven en een uitbreiding van de stallingscapaciteit bij winkelcentra en bedrijventerreinen niet ontbreken in het aanvalsplan.

Noot voor de pers (

Ingezonden persbericht