Tentoonstelling Zon, Zee en Strand
Van 15 augustus tot 4 oktober is in De Affiche Galerij de
tentoonstelling "Zon, zee en strand" te zien. Ruim 60 affiches waarop
de zomer volop gevierd wordt. Advertenties, grotendeels uit de eerste
helft van de twintigste eeuw.Zonnebrandcrème, verfrissende snoepjes en
verkoelende drank worden afgewisseld met campagnes van badplaatsen en
hotels die alle mogelijke activiteiten aanprijzen in binnen- en
buitenland.
Vanaf 1885 stond er een stenen Kurhaus en op 6 mei 1901 opende Prins
Hendrik het Wandelhoofd Koningin Wilhelmina. Scheveningen was van
eenvoudig vissersdorp uitgegroeid tot mondaine badplaats. De twee
kenmerkende bouwwerken, de Pier en het Kurhaus, staan vaak prominent
op de affiches ter promotie van de badplaats. Het oude wandelhoofd is
overigens in 1943 gesloopt door de Duitsers, na brand in het
paviljoen. Pas in 1959 begint men aan de bouw van een nieuwe pier.
Deze wordt uiteindelijk in 1961 door Prins Bernhard officieel geopend.
Op een aantal van de affiches, die de beroemde Haagse ontwerper Jan
Lavies in de jaren vijftig voor Scheveningen maakte, is inderdaad geen
pier in zee te bekennen en ook op het affiche van Joop Geesink uit
1949 ontbreekt ieder spoor.
Badplaatsen, en Scheveningen al helemaal, bieden altijd meer vertier
dan alleen het strand. Vuurwerk was er al meteen. Alleen tijdens de
beide wereldoorlogen is het een tijdje verboden geweest. De
programmering van de Kurzaal en het affiche waarop Paviljoen Seinpost
aangeeft het gehele jaar geopend te zijn, met 's zomers dagelijks
concerten en soirees dansante, geven een duidelijk beeld van swinging
Scheveningen in de jaren twintig en dertig. Voorts werden er jaarlijks
motorraces gehouden op het strand, er konden tochtjes gemaakt worden
op zee en er was natuurlijk van alles te doen op de boulevard zelf.
Het massatoerisme doet in Nederland zijn intrede in de jaren vijftig.
Men trok massaal naar de Hollandse kust, op zoek naar zon, zee en
strand. Bleek zijn was uit, bruin worden was in, van een dunner
wordende ozonlaag had nog niemand gehoord en de fabrikanten van
zonnebrandcrèmes waar je nòg bruiner van werd, deden uitstekende
zaken. Natuurlijk maakte men flink reclame voor al deze producten,
liefst met een bevallige blonde jongedame op het strand prominent in
beeld. Het toppunt van zomerbeleving.
De tentoonstelling 'Zon, zee en strand' in De Affiche Galerij is in
samenwerking met het ReclameArsenaal tot stand gekomen. Pim Reinders
is dit jaar verantwoordelijk voor de invulling van de 'Hommersons
Casino's Boulevard Gallery'. Een deel van de affiches die in De
Affiche Galerij te zien zijn, hangt ook op de boulevard van
Scheveningen. Daar zijn rond 24 lantaarnpalen driehoeksborden
geplaatst waarop vooral de reclame rond Scheveningen is terug te
vinden. Het Haags Gemeenterchief gaat een stapje verder in De Affiche
Galerij. Hier komt niet alleen het kusttoerisme in al zijn facetten
uitgebreid aan bod. Ook zaken als ijsjes eten, een boek lezen terwijl
je in het water verkoeling zoekt, de nieuwste badmode en natuurlijk
het verlokkende van vakanties in het zonnige zuiden, het hoort er
allemaal bij en zorgt als geheel voor het ultieme zomer- en
vakantiegevoel.
Gemeente Den Haag