Gemeente Den Haag

Tentoonstelling Zon, Zee en Strand

Van 15 augustus tot 4 oktober is in De Affiche Galerij de tentoonstelling "Zon, zee en strand" te zien. Ruim 60 affiches waarop de zomer volop gevierd wordt. Advertenties, grotendeels uit de eerste helft van de twintigste eeuw.Zonnebrandcrème, verfrissende snoepjes en verkoelende drank worden afgewisseld met campagnes van badplaatsen en hotels die alle mogelijke activiteiten aanprijzen in binnen- en buitenland.

Vanaf 1885 stond er een stenen Kurhaus en op 6 mei 1901 opende Prins Hendrik het Wandelhoofd Koningin Wilhelmina. Scheveningen was van eenvoudig vissersdorp uitgegroeid tot mondaine badplaats. De twee kenmerkende bouwwerken, de Pier en het Kurhaus, staan vaak prominent op de affiches ter promotie van de badplaats. Het oude wandelhoofd is overigens in 1943 gesloopt door de Duitsers, na brand in het paviljoen. Pas in 1959 begint men aan de bouw van een nieuwe pier. Deze wordt uiteindelijk in 1961 door Prins Bernhard officieel geopend. Op een aantal van de affiches, die de beroemde Haagse ontwerper Jan Lavies in de jaren vijftig voor Scheveningen maakte, is inderdaad geen pier in zee te bekennen en ook op het affiche van Joop Geesink uit 1949 ontbreekt ieder spoor.

Badplaatsen, en Scheveningen al helemaal, bieden altijd meer vertier dan alleen het strand. Vuurwerk was er al meteen. Alleen tijdens de beide wereldoorlogen is het een tijdje verboden geweest. De programmering van de Kurzaal en het affiche waarop Paviljoen Seinpost aangeeft het gehele jaar geopend te zijn, met 's zomers dagelijks concerten en soirees dansante, geven een duidelijk beeld van swinging Scheveningen in de jaren twintig en dertig. Voorts werden er jaarlijks motorraces gehouden op het strand, er konden tochtjes gemaakt worden op zee en er was natuurlijk van alles te doen op de boulevard zelf.

Het massatoerisme doet in Nederland zijn intrede in de jaren vijftig. Men trok massaal naar de Hollandse kust, op zoek naar zon, zee en strand. Bleek zijn was uit, bruin worden was in, van een dunner wordende ozonlaag had nog niemand gehoord en de fabrikanten van zonnebrandcrèmes waar je nòg bruiner van werd, deden uitstekende zaken. Natuurlijk maakte men flink reclame voor al deze producten, liefst met een bevallige blonde jongedame op het strand prominent in beeld. Het toppunt van zomerbeleving.

De tentoonstelling 'Zon, zee en strand' in De Affiche Galerij is in samenwerking met het ReclameArsenaal tot stand gekomen. Pim Reinders is dit jaar verantwoordelijk voor de invulling van de 'Hommersons Casino's Boulevard Gallery'. Een deel van de affiches die in De Affiche Galerij te zien zijn, hangt ook op de boulevard van Scheveningen. Daar zijn rond 24 lantaarnpalen driehoeksborden geplaatst waarop vooral de reclame rond Scheveningen is terug te vinden. Het Haags Gemeenterchief gaat een stapje verder in De Affiche Galerij. Hier komt niet alleen het kusttoerisme in al zijn facetten uitgebreid aan bod. Ook zaken als ijsjes eten, een boek lezen terwijl je in het water verkoeling zoekt, de nieuwste badmode en natuurlijk het verlokkende van vakanties in het zonnige zuiden, het hoort er allemaal bij en zorgt als geheel voor het ultieme zomer- en vakantiegevoel.