Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : IZ. 2006/1494
datum : 15-08-2006
onderwerp : Verslag Landbouw- en Visserijraad van 18 juli 2006 bijlagen : 1

Geachte Voorzitter,

Hierbij informeer ik u over de uitkomsten van de Landbouw- en Visserijraad die op 18 juni jl. in Brussel plaatsvond.

De Raad nam kennis van het werkprogramma van het voorzitterschap en discussieerde over de hervorming van de wijnsector, over de WTO-onderhandelingen en over het Commissievoorstel voor vrijwillige modulatie. Onder diversen informeerde de Commissie de Raad over de onderhandelingen met Mauritanië over een visserijovereenkomst en over de ontwikkelingen op het gebied van aviaire influenza. Op verzoek van Frankrijk gaf de Commissie uitleg over het visserijverbod op ansjovis in de Golf van Biskaje en Oostenrijk had de nieuwe richtlijnen voor staatssteun geagendeerd.

Werkprogramma van het voorzitterschap

Het voorzitterschap presenteerde het werkprogramma voor de komende maanden. Veel aandacht zal uitgaan naar de hervormingsvoorstellen voor de sectoren groenten en fruit, wijn en bananen. Ook worden voorstellen voor de aardappelzetmeelsector en voor het duurzaam gebruik van gewasbeschermingsmiddelen verwacht. Met uitzondering van aardappelzetmeel en eventueel van bananen wordt besluitvorming over deze voorstellen pas in de eerste helft van 2007 (onder Duits voorzitterschap) verwacht. Verder proberen de Finnen de reeds besproken voorstellen voor biologische landbouw, gedistilleerde dranken en dierenwelzijn vleeskuikens af te ronden. Ook het recent verschenen Actieplan duurzaam bosbeheer krijgt een prominente plek op de agenda. Voor wat betreft visserij nemen de jaarlijkse onderhandelingen in december over de total allowable catches (TAC's) en quota een belangrijke rol in. Het voorzitterschap zal zich verder inspannen om met Rusland afspraken te maken over dier- en plantgezondheid en organiseert het een aantal conferenties, onder meer over vereenvoudiging van regelgeving en de preventie van dierziekte-uitbraken. De informele Landbouwraad staat in het teken van de toekomst van het Europese landbouwmodel.

Hervorming marktordening wijn

Commissaris Fischer Boel presenteerde haar mededeling over de hervorming van de Europese wijnsector. Met deze hervorming wil zij met name de concurrentiekracht van de Europese wijnproducenten versterken. In de mededeling zijn vier hervormingsopties uitgewerkt: status quo, grondige hervorming, integratie in de bedrijfstoeslagenregeling en volledige liberalisatie. Gezien de groeiende import, de sterk toegenomen crisisdistillatie en de druk op marktprijzen en boereninkomens acht de Commissaris een status quo niet realistisch. Dat geldt ook voor volledige liberalisatie. Van de twee andere opties geeft de Commissie uitdrukkelijk de voorkeur aan de tweede optie. In dat geval blijft er een specifieke marktordening voor wijn bestaan, zij het een fundamenteel andere. Het beschikbare budget wordt dan niet meer ingezet voor productiestimulering, maar voor maatregelen die de sector weer economisch gezond kunnen maken. Een opkoopregeling voor wijngaarden (min of meer analoog aan het herstructureringsfonds voor suiker) is één van die maatregelen. Verder wil de commissie de regelgeving rond de indeling in kwaliteitswijnen en tafelwijnen, geografische aanduidingen, etikettering en oenologische praktijken vergaand vereenvoudigen en transparanter maken.

In de gedachtewisseling die volgde, onderschreven alle lidstaten de noodzaak van een hervorming. Ook de beoogde vereenvoudiging van geografische aanduidingen, etikettering en oenologische praktijken kon op brede steun rekenen. Wel hadden met name de producerende lidstaten kritiek op de analyse van de Commissie en toonden zij zich huiverig ten aanzien van de opkoopregeling. Zij zijn van mening dat de nadruk van toekomstig beleid vooral op promotie en marketing moet liggen. Nederland heeft zijn steun uitgesproken voor een fundamentele hervorming en aangegeven daarbij belang te hechten aan de uitfasering van marktondersteunende maatregelen zoals crisisdistillatie. Daarnaast moet de Europese wijnsector wat Nederland betreft aan concurrentiekracht winnen, bijvoorbeeld door de oenologische procédés meer in lijn te brengen met de internationale standaard. Nederland ondersteunt ook de voorgestelde versoepeling van etiketteringregels. Hoewel de Commissie sterk voorsorteert op de tweede optie, is wat Nederland betreft de integratie van de wijnsector in de bedrijfstoeslagenregeling nog niet van de baan. In lijn met eerdere GLB-hervormingen lijkt er veel voor te zeggen om de steun aan de wijnsector te ontkoppelen van productie. Dat neemt niet weg dat Nederland ook het nut van een opkoopregeling inziet. Het voordeel van zo'n systeem is dat de sector voldoende tijd wordt gegund zich aan te passen. Wel heeft Nederland een kritische noot geplaatst bij de voorgestelde nationale enveloppen. Vermeden moet worden dat deze worden aangewend voor het instandhouden van niet-concurrerende productie.

WTO-onderhandelingen

Commissaris Fischer Boel gaf een uiteenzetting van de stand van zaken in de WTO-onderhandelingen en keek daarbij terug op de besprekingen in Genève eind juni. Volgens de Commissaris zijn die nooit echt van de grond gekomen, met name vanwege starheid van de VS. Anticiperend op kritiek van onder meer Frankrijk op de onderhandelingstactiek van de Commissie, benadrukte Fischer Boel dat de EU in Genève geen nieuw aanbod op tafel heeft gelegd. De discussie die volgde, voltrok zich grotendeels langs de bekende lijnen.

Nederland heeft in algemene woorden het vertrouwen in de constructieve houding van de Commissie uitgesproken. Van groot belang is in ieder geval dat de uitkomst van een akkoord evenwichtig is. Nederland heeft aangegeven tevreden te zijn met de blijvende nadruk van de Commissie op parallelle uitfasering van exportsteun. Daarbij is het belangrijk dat alleen nieuwe budgetverplichtingen worden aangegaan en geen volumeverplichtingen. Verder heeft Nederland opnieuw een lans proberen te breken voor non trade concerns. Die zijn namelijk ook van belang in relatie tot markttoegang voor welzijnsgevoelige sectoren als pluimveevlees en varkensvlees.

Inmiddels heeft DG WTO Lamy de besprekingen voor onbepaalde tijd opgeschort. Ondanks het politieke signaal dat de G8-top van St. Petersburg gaf over het belang van een overeenkomst, mislukte een voorlopig laatste poging in G6 (VS, EU, Japan, Australië, India, Brazilië) verband in het weekend van 22 en 23 juli om op het gebied van modaliteiten voor landbouwsteun, -tarieven en industrietarieven nader tot elkaar te komen.

Vrijwillige modulatie

Commissaris Fischer Boel introduceerde kort het voorstel voor vrijwillige modulatie van directe inkomenssteun naar plattelandsbeleid. Dit voorstel vloeit voort uit het besluit dat de Europese Raad hierover in december 2005 hierover heeft genomen. Fischer Boel gaf aan dat dit besluit twee lastige elementen bevat: het vrijwillige karakter van de afwijkende voorwaarden ten opzichte van verplichte modulatie (zo is cofinanciering geen voorwaarde). Om de uitwerking niet nodeloos te compliceren, heeft de Commissie zo veel mogelijk aansluiting gezocht bij de regels voor verplichte modulatie. Dit betekent dat er een vrije voet is van 5.000 euro en dat de minimum bestedingspercentages over de drie assen van het plattelandsbeleid ook hier van toepassing zijn. Regionale differentiatie binnen een lidstaat is niet mogelijk en lidstaten moeten vooraf aangegeven hebben of ze vrijwillige modulatie toepassen. In het kielzog van het Verenigd Koninkrijk (de enige lidstaat die heeft aangegeven gebruik te maken van vrijwillige modulatie), pleitten de meeste lidstaten voor meer flexibiliteit. Ook Nederland heeft aangegeven nu niet voor de gehele periode van zeven jaar een besluit te willen nemen. In reactie hierop gaf Fischer Boel aan bereid te zijn om bij de health check in 2008 een instapclausule te overwegen. Omdat het advies van het Europees Parlement nog niet beschikbaar is, zal de Raad niet eerder dan in het najaar een besluit over het voorstel nemen.

Diversen

a) Visserijovereenkomst EU-Mauritanië

Commissaris Borg praatte de Raad bij over de onderhandelingen met Mauritanië over een visserijovereenkomst. Hoewel Commissaris Borg tijdens de Raad aangaf dat de uitkomst nog verre van zeker was, is het akkoord inmiddels gesloten. Het gaat met ingang van 1 augustus a.s. in en heeft een looptijd van zes jaar. In omvang is dit akkoord het grootste dat de EU met derde landen heeft afgesloten. Ook Nederlandse reders profiteren van de overeenkomst.

b) Noodmaatregelen ansjovis

Frankrijk tekende bezwaar aan tegen het besluit van de Commissie om op basis van biologisch advies de visserij op ansjovis in de Golf van Biskaje tot eind 2006 te verbieden. Commissaris Borg toonde zich echter weinig gevoelig voor de Franse argumentatie om de visserij op een laag niveau voort te zetten. Wel verklaarde hij zich bereid om de mogelijkheid van financiële steun voor betrokken vissers te onderzoeken.

c) Aviaire influenza

Commissaris Kyprianou informeerde de Raad schriftelijk over de ontwikkelingen op het gebied van aviaire influenza, waarbij hij onder meer inging op recente uitbraken in Hongarije, Roemenië en Spanje.

d) Nieuwe richtlijnen staatssteun

Op verzoek van Oostenrijk - daarin gesteund door vrijwel alle lidstaten - werd met Commissaris Fischer Boel van gedachten gewisseld over de nieuwe richtlijnen voor staatssteun. Veel ministers plaatsten kanttekeningen bij de beperkingen die deze richtlijnen ten opzichte van het huidige regime met zich meebrengen. Ook Nederland heeft aangedrongen op meer flexibiliteit, bijvoorbeeld als het gaat om sectoren die nauwelijks of geen steun ontvangen. Nederland heeft daarom bezwaar aangetekend tegen het voorstel om kassen van investeringssteun uit te sluiten. Voorts zijn vraagtekens geplaatst bij de aanscherping van de richtsnoeren ten opzichte van de kaderverordening plattelandsontwikkeling en - uit het oogpunt van effectieve dierziektebestrijding - bij de beperking van vergoedingen bij ruimingen. De Commissie is bevoegd deze richtsnoeren zonder instemming van de lidstaten vast te stellen, maar Fischer Boel liet weten niet doof te zijn voor het door de lidstaten geuite commentaar.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

Bijlage 1

Op het gebied van landbouw en visserij zijn de volgende punten als A-punt, dat wil zeggen zonder verdere discussie, door de Raad aangenomen.

* Beschikking van de Raad betreffende de gelijkwaardigheid van het in Kroatië verrichte officiële rassenonderzoek.
* Besluit van de Raad inzake de sluiting van de Overeenkomst in de vorm van een briefwisseling tussen de Europese Gemeenschap en de landen van het ACS Suikerprotocol inzake de gegarandeerde prijzen voor rietsuiker voor de leveringsperiode 2005-2006.