http://www.evo.nl
15-08-2006 - EVO wil open grenzen voor transportbedrijven
transportbedrijven
EVO vindt dat Nederlandse bedrijven vervoerdiensten moeten kunnen
aanbieden in alle lidstaten van de Europese Unie. Andersom moeten
bedrijven uit alle EU-lidstaten in Nederland hun vervoerdiensten
onbeperkt kunnen aanbieden. Nu zijn bedrijven nog gebonden aan
allerlei beperkingen, beter bekend als cabotage. Dit heeft EVO laten
weten aan de Europese Commissie, die het bedrijfsleven om advies heeft
gevraagd over dit onderwerp.
Open grenzen voor transportdiensten versterken de concurrentiekracht
van Europa en verhogen de efficiency van het vervoer. Dit biedt
milieuvoordelen en bevordert de doorstroming.
Eenzelfde pleidooi brengt EVO in een brief onder de aandacht van de
minister van V&W en de staatssecretarissen van SZW en EZ. EVO vraagt
hen om zich binnen Europa sterk te maken voor het vrijgeven van
cabotage en de vergunningsplicht beroepsvervoer over de weg af te
schaffen, omdat dit laatste leidt tot ongewenste administratieve
lasten.
Ook Nederlandse werknemers hebben baat bij onbelemmerde cabotage. De
verbeterde concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven zorgen ervoor
dat de bedrijven in Nederland gevestigd blijven en dit vergroot de
arbeidsmarkt. Helaas is op dit moment in Europa een negatieve trend
merkbaar waarin lidstaten er in toenemende mate toe overgaan om de
cabotagemogelijkheden te beperken. Dit is een geheel tegengestelde
trend van de gewenste ontwikkeling om te streven naar één Europese
markt en om van Europa de meest concurrerende markt te maken
(Lissabon-agenda).
De Europese Commissie vraagt zich net als EVO af of de
vergunningsplicht voor het beroepsvervoer over de weg nog moet blijven
bestaan. Dit vormt een belemmering ondernemers die willen toetreden
tot de markt. De toegevoegde waarde van de vergunning is niet
aantoonbaar en leidt tot (onnodige) administratieve lasten. Afschaffen
van de vergunningsplicht heeft daarentegen positieve gevolgen voor de
efficiency van het vervoer. Het mes snijdt aan twee kanten. Allereerst
is het gemakkelijker om een transportbedrijf te beginnen. Dit vergroot
de diversiteit vergroot en het aanbod. Daarnaast speelt mee dat
bedrijven die âeigen vervoerâ doen, nu geen goederen van derden mogen
vervoeren. Dat leidt ertoe dat er meer met (half-)lege vrachtautoâs
wordt gereden dan nodig is. En gelet op de recente discussies over
luchtkwaliteit is dat onnodig en onwenselijk.