Wereldwijd onderzoek voorspelt maatschappelijke ontwikkelingen
Ddb amsterdam
PERSBERICHT
14 augustus 2006
DDB SignBank voorziet opkomst Nederlands ego-collectief
Wereldwijd onderzoek voorspelt maatschappelijke ontwikkelingen
Onder de naam DDB SignBank lanceert reclamenetwerk DDB het grootste internationale
onderzoek naar maatschappelijke ontwikkelingen en trends. Wereldwijd verzamelen 3000
mensen hun waarnemingen en observaties van veranderingen in het dagelijks leven. Door
deze niet vraaggestuurde methode ontstaat een reëel beeld van wat mensen werkelijk
doen en niet wat ze zeggen te doen. Dat maakt DDB SignBank niet alleen de grootste, maar
ook de meest betrouwbare voorspeller ter wereld.
Een van de belangrijkste ontwikkelingen die DDB SignBank in Nederland signaleert, is de
opkomst van nieuw collectivisme. 'Dit zogenaamde ego-collectief is meer gebaseerd op het
nastreven van gemeenschappelijk eigenbelang, dan op gemeenschappelijke idealen', vertelt
Daan Remarque, in Nederland verantwoordelijk voor DDB SignBank. 'Hierbij passen drie
andere ontwikkelingen: groeiende waardering van sociale controle en leefregels, het
belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen en de grotere macht die consumenten
over markten hebben dankzij de door internet steeds transparanter wordende wereld.'
De 3000 wereldwijde sign-collectors registreren alle ontwikkelingen die ze opvallen, zoals
de boeken die hun vrienden lezen, de manier waarop mensen informatie verzamelen, vaak
terugkerende onderwerpen van gesprek, veranderingen in taboes of de kleding die hun
kinderen dragen. De nationale beheerders van DDB SignBank verzamelen deze observaties in
een enorme internationale database. Als er voldoende waarnemingen zijn, ontdekken en
analyseren de strategen van DDB, met behulp van een sociologische methode, patronen. Op
basis van deze patronen signaleert en voorspelt DDB culturele tendensen. Zo ontstaan niet
alleen inzichten in lokale of regionale ontwikkelingen, maar kunnen die ontwikkelingen ook
wereldwijd vergeleken worden.
De geestelijke moeder van DDB SignBank is de Deense sociologe Eva Steensig, die het
onderzoek ontwikkelde om beter inzicht te krijgen in de veranderingen in menselijk
gedrag. 'De door DDB SignBank gesignaleerde trends zijn kwalitatief gefundeerd, niet
vertekend door een vraagstelling en representatief voor de gehele samenleving', zegt
Remarque. De strategen van DDB gebruiken de inzichten uit DDB SignBank om gefundeerde
marketingadviezen te geven over nieuwe productontwikkeling en marketingcommunicatie. Zo
wees DDB Denemarken luierfabrikant Libero erop dat de vrijheidblijheid-mentaliteit aan
het verdwijnen was en dat ouders weer meer interesse hebben voor zindelijkheidstraining.
'Daardoor kon Libero tijdig een reeks producten ontwikkelen die passen bij een actieve
aanpak van zindelijkheid', aldus Remarque.
DDB is onderdeel van het grootste wereldwijde netwerk van marketingcommunicatiebureaus
Omnicom. In Nederland is DDB onder andere bekend van de reclames van Centraal Beheer
Achmea, Appelsientje, Volkswagen, McDonald's, Philips en Lotto.