Wereldwijd onderzoek voorspelt maatschappelijke ontwikkelingen

Ddb amsterdam

PERSBERICHT
14 augustus 2006

DDB SignBank voorziet opkomst Nederlands ego-collectief

Wereldwijd onderzoek voorspelt maatschappelijke ontwikkelingen

Onder de naam DDB SignBank lanceert reclamenetwerk DDB het grootste internationale onderzoek naar maatschappelijke ontwikkelingen en trends. Wereldwijd verzamelen 3000 mensen hun waarnemingen en observaties van veranderingen in het dagelijks leven. Door deze niet vraaggestuurde methode ontstaat een reëel beeld van wat mensen werkelijk doen en niet wat ze zeggen te doen. Dat maakt DDB SignBank niet alleen de grootste, maar ook de meest betrouwbare voorspeller ter wereld.

Een van de belangrijkste ontwikkelingen die DDB SignBank in Nederland signaleert, is de opkomst van nieuw collectivisme. 'Dit zogenaamde ego-collectief is meer gebaseerd op het nastreven van gemeenschappelijk eigenbelang, dan op gemeenschappelijke idealen', vertelt Daan Remarque, in Nederland verantwoordelijk voor DDB SignBank. 'Hierbij passen drie andere ontwikkelingen: groeiende waardering van sociale controle en leefregels, het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen en de grotere macht die consumenten over markten hebben dankzij de door internet steeds transparanter wordende wereld.'

De 3000 wereldwijde sign-collectors registreren alle ontwikkelingen die ze opvallen, zoals de boeken die hun vrienden lezen, de manier waarop mensen informatie verzamelen, vaak terugkerende onderwerpen van gesprek, veranderingen in taboes of de kleding die hun kinderen dragen. De nationale beheerders van DDB SignBank verzamelen deze observaties in een enorme internationale database. Als er voldoende waarnemingen zijn, ontdekken en analyseren de strategen van DDB, met behulp van een sociologische methode, patronen. Op basis van deze patronen signaleert en voorspelt DDB culturele tendensen. Zo ontstaan niet alleen inzichten in lokale of regionale ontwikkelingen, maar kunnen die ontwikkelingen ook wereldwijd vergeleken worden.

De geestelijke moeder van DDB SignBank is de Deense sociologe Eva Steensig, die het onderzoek ontwikkelde om beter inzicht te krijgen in de veranderingen in menselijk gedrag. 'De door DDB SignBank gesignaleerde trends zijn kwalitatief gefundeerd, niet vertekend door een vraagstelling en representatief voor de gehele samenleving', zegt Remarque. De strategen van DDB gebruiken de inzichten uit DDB SignBank om gefundeerde marketingadviezen te geven over nieuwe productontwikkeling en marketingcommunicatie. Zo wees DDB Denemarken luierfabrikant Libero erop dat de vrijheidblijheid-mentaliteit aan het verdwijnen was en dat ouders weer meer interesse hebben voor zindelijkheidstraining. 'Daardoor kon Libero tijdig een reeks producten ontwikkelen die passen bij een actieve aanpak van zindelijkheid', aldus Remarque.

DDB is onderdeel van het grootste wereldwijde netwerk van marketingcommunicatiebureaus Omnicom. In Nederland is DDB onder andere bekend van de reclames van Centraal Beheer Achmea, Appelsientje, Volkswagen, McDonald's, Philips en Lotto.