Ingezonden persbericht


Derde Europese tour door Europa in de strijd tegen discriminatie

Brussel, 10 augustus 2006 - De 'Stop-discriminatie-truck' van de EU gaat van start met zijn derde tour door de EU en doorkruist hierbij 22 steden in 13 landen om gelijke kansen op de arbeidsmarkt te bevorderen. Tijdens de rit - die vier maanden duurt - brengt dit informatieplatform van 30 ton een bezoek aan arbeidsbeurzen, carrièredagen op universiteiten, festivals voor jongeren, en bedrijven. Doel is de bekendheid met de voordelen van een werkomgeving zonder discriminatie te vergroten. De truck beschikt onder meer over een mobiel behendigheidspark dat de bezoekers bewust moet maken van de problemen waarmee mindervaliden dagelijks te maken hebben. Ter gelegenheid van het Finse voorzitterschap van de EU begint de tour dit jaar in Helsinki.

Bij de start van de tour zei Vladimir ?pidla, Eurocommissaris voor Werkgelegenheid, sociale zaken en gelijke kansen: "In het hedendaagse Europa is diversiteit duidelijk een feit. Toch zijn de economische en sociale voordelen ervan nog lang niet bekend. De tour van de Stop-dicriminatie-truck is een ideale gelegenheid om de bekendheid met de voordelen van diversiteit in het dagelijks leven te vergroten. Met deze tour willen we vooral jongeren bereiken die mogelijk te maken hebben met discriminatie, met name bij het zoeken naar een baan."

De tour richt zich vooral op jonge mensen, om hen te informeren over hun rechten onder de EU-wetgeving met betrekking tot gelijkheid bij het zoeken naar werk, opleidingen en trainingen. Een van de hoogtepunten van het programma van dit jaar is een interactief behendigheidspark (het zgn. 'Ability Park') waarmee geprobeerd wordt het publiek bekend te maken met de barrières waarmee mindervaliden in het dagelijks leven te maken hebben. Het park, ontwikkeld in samenwerking met NGO's die zich sterk maken voor mensen met een handicap, nodigt bezoeker uit om met een rolstoel een vast parcours met bochten, nauwe doorgangen, hellingen en trappen af te leggen. Als extra uitdaging voor de zintuigen wordt mensen gevraagd veelvoorkomende geuren en geluiden te identificeren zonder hun ogen te gebruiken.

Ook nieuw in de truck is een tentoonstelling van de beste ontwerpen van de posterwedstrijd 'Breaking Stereotypes' van de EU, en de mogelijkheid videoboodschappen op te nemen waarmee bezoekers hun persoonlijke mening over diversiteitskwesties kenbaar kunnen maken. De videoboodschappen - momentopnamen van de publieke opinie - zijn samengevoegd tot een korte film die te zien is op de campagnewebsite op www.stop-discrimination.info.

Om de tour aan te passen aan de behoeften en context van elk land, wordt ieder touronderdeel georganiseerd in nauwe samenwerking met lokale partners, waaronder NGO's, ministeries, bonden en werknemersorganisaties. Het programma bevat verder gesprekken met verschillende politici, trainingssessies over gelijke behandeling, optredens, live-muziek en antidiscriminatiefilms.

Bezoek www.stop-discrimination.info voor meer informatie over de promotietour en foto's.

Route van Europese trucktour 2006

10.08. Helsinki Finland
12.08. Tampere Finland
15.08. Stockholm Zweden
18.08. Malmö Zweden
23.08. Potsdam Duitsland
25.08. Cottbus Duitsland
04.09. Wenen Oostenrijk
07.09. Novo Mesto Slovenië
11.09. Bologna Italië
14.09. Rome Italië
28.09. Limassol Cyprus

01.10. Pafos Cyprus
12.10. Praag Tsjechië
18.10. Boedapest Hongarije
24.10. Leeds Verenigd Koninkrijk
27.10. Birmingham Verenigd Koninkrijk

02.11. Utrecht Nederland
04.11. Parijs Frankrijk
09.11. Toulouse Frankrijk
15.11. Gijon Spanje
17.11. Madrid Spanje
21.11. Valencia Spanje

14 augustus 2006