MINVenW:RWS zet stap naar nieuw recept voor nog stiller asfalt
Ministerie venw
http://www.minvenw.nl
Van 14 augustus tot begin oktober 2006 voert Rijkswaterstaat (RWS) op de N60 bij
Kloosterzande in Zeeuws-Vlaanderen geluidsmetingen uit. RWS heeft hier vorig jaar 24
proefvakken met zogenaamde stille wegdekken laten aanleggen. De bovenste laag hiervan
bestaat steeds uit een ander asfaltmengsel. De gegevens uit de geluidsmetingen worden
gebruikt voor een computerprogramma waarmee in de toekomst voorspeld kan worden hoeveel
decibel een nieuw asfaltmengsel stiller is.
Het geluid wordt op twee manieren gemeten: met microfoons langs de kant van de weg en met
een rijdend meetvoertuig. Het meetvoertuig rijdt met snelheden die variëren tussen
50 en 110 km/h over de proefvakken. De microfoons bevinden zich zowel aan beide zijden
van de weg, als in het meetvoertuig. Beide metingen registreren de hoeveelheid geluid die
tussen band en wegdek ontstaat. In totaal worden ruim 600 ritten over de proefvakken
gemaakt.
De resultaten van de geluidsmetingen worden gebruikt voor de ontwikkeling van een
computerprogramma. Met behulp van dit computerprogramma kunnen nieuwe stillere
asfaltmengsels worden ontwikkeld, die in 2007 in een tweede serie proefvakken op dezelfde
locatie worden aangelegd. Met aanvullende geluidsmetingen op deze nieuwe proefvakken,
wordt het computerprogramma verder geoptimaliseerd.
Het computerprogramma maakt het in de toekomst mogelijk om wegdekken te ontwikkelen die
nog eens 2 dB(A) stiller zijn dan het stille tweelaags ZOAB.
De proefvakken worden aangelegd in het kader van het Innovatieprogramma Geluid (IPG) van
Rijkswaterstaat. Het IPG wordt uitgevoerd in samenwerking met de ministeries van Verkeer
en Waterstaat en VROM, en Prorail.