Profiel van een succesvolle onderwijsinstelling: de Violenschool
Unieke integratie van Macs en pc's op de Violenschool
Dat je als school niet hoeft te kiezen voor louter Macs of louter pc's
bewijst de Violenschool in Hilversum. Deze openbare basisschool werkt
al jaren met een combinatie van beide systemen en heeft de meer dan
100 computers, die verspreid in de school staan opgesteld, aangesloten
op een en hetzelfde netwerk.
De Violenschool, een grote openbare basisschool in het centrum van
Hilversum, beschikt al sinds jaar en dag over een groot aantal
computers die worden ingezet om de leerlingen vaak spelenderwijs
vertrouwd te maken met deze vorm van automatisering. En waar de meeste
scholen doorgaans kiezen voor één specifiek computerplatform, heeft de
Violenschool er doelbewust voor gekozen om te werken met een
combinatie van Mac- en Windows-computers. "Omdat beide systemen zo hun
voordelen hebben", aldus ICT-coördinator Kees van Buren.
Het grote voordeel van de Mac zit 'm vooral in de
gebruiksvriendelijkheid. Kinderen hebben immers razendsnel door hoe ze
met deze computers aan de slag kunnen, en dat was dan ook een
belangrijke reden om in eerste instantie voor Apple te kiezen. Op het
moment dat die keuze werd gemaakt - nu al weer vele jaren geleden -
was er nog weinig educatieve software beschikbaar. Niet voor de pc en
niet voor Mac. En dus besloot de ICT-verantwoordelijke van dat moment
om, met wat hulp van een handige ouder, zelf de nodige software te
ontwikkelen. Een inspanning die zich heeft vertaald in talrijke
HyperCard-oplossingen die nog dagelijks worden gebruikt.
Daarnaast wordt de Mac ook veelvuldig ingezet als presentatiemachine.
Een kijkje in de lessen van Hans van der Net, leerkracht van een van
de bovenbouwgroepen, leert ons al snel dat zijn leerlingen zeer
bedreven zijn in het maken van filmpjes en diapresentaties. De
iLife-programma's voor het maken en bewerken van film, foto's en
muziek kennen voor zijn leerlingen nauwelijks nog geheimen. "Ik heb op
het ogenblik zes Macs in de klas staan en dat betekent dat zes
kinderen constant bezig kunnen zijn met de verwerking van informatie
of oefenstof, en dat werkt bijzonder plezierig", aldus Van der Net.
Dat ook de leerlingen zeer te spreken zijn over deze manier van werken
blijkt niet alleen uit de vele fraaie werkstukken die er worden
geproduceerd, maar ook het feit dat ze buiten schooltijd met net zo
veel plezier werken aan een afscheidsfilmpje voor een van hun
medeleerlingen.
De leerlingen Jelmer en Daniël, die zeer bedreven zijn in het werken
met iLife, benadrukken graag nog even dat het werken met de Mac niet
alleen erg gemakkelijk is, maar bovenal erg leuk. "Wat natuurlijk ook
motiveert, is dat de leerlingen snel resultaat zien. In korte tijd
maken ze de mooiste dingen die ze niet vaak genoeg kunnen laten zien",
aldus Van der Net. "Ze zijn apetrots op wat ze doen. Of ze nu een
stukje met GarageBand hebben gemaakt of een diapresentatie; ze vinden
het heel belangrijk om het aan medeleerlingen te laten zien, maar ook
aan ouders tijdens presentatieavonden, informatieavonden en open huis
dagen."
Samenvatting
Uitdagingen
* Leerlingen vertrouwd maken met computers
* Computergebruik integreren in het onderwijs
* Profiteren van de voordelen van Macs én pc's
Oplossing
* Computers in alle leslokalen
* Een combinatie van Mac- en Windows-computers
* Een Xserve met CyberMedia voor het beheer
Resultaten
* De werkomgeving voor leerlingen ziet er op een pc en Mac hetzelfde
uit
* De Macs stimuleren de creativiteit van de leerlingen
* De pc's maken het mogelijk gebruik te maken van gangbare
educatieve pakketen
Wetenswaardigheden
* Openbare school voor basisonderwijs
* 550 leerlingen, 22 groepen en 28 groepsleerkrachten
* Gesitueerd in het centrum van Hilversum
Interessante websites
* De Violenschool
Circuitmodel
Op de Violenschool wordt gewerkt volgens de uitgangspunten van het
circuitmodel. Dit onderwijsmodel is vanaf 1979 door eigen leerkrachten
ontwikkeld in het kader van het basisschoolontwikkelingsproject. De
leerlingen zitten in heterogene bouwgroepen; groepen leerlingen van
verschillende leeftijd en diverse ontwikkelingsniveaus bij elkaar. Bij
het lesgeven aan deze heterogene groepen wordt gedifferentieerd naar
leerdoel, leerinhoud, niveau van de leerling, werkvorm/-wijze en
tempo; want leerlingen zijn onderling verschillend en leren niet
allemaal op dezelfde manier. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen
leerlijnencircuits, leerdoelencircuits en leerstof aangeboden in
projecten. Bij leerlijnencircuits is de leerstof verdeeld in
leerstappen; de opeenvolgende instructies vormen de leerlijn.
Leerlingen krijgen in een kleine groep of individueel uitleg, gaan een
periode oefenen en sluiten de leerstap af met een toets, om vervolgens
de volgende leerstap uitgelegd te krijgen, of moeten de stap herhalen.
Om tegemoet te komen aan alle verschillen is de klas verdeeld in
'hoeken'; tafelgroepen waar de leerlingen de oefenstof verwerken of
instructie ontvangen. Alle hoeken zijn anders ingericht en bij een van
de hoeken staat het werken met de computer centraal.
* Producten van andere fabrikanten worden alleen genoemd ter
informatie. Dit betekent niet dat deze producten worden aanbevolen of
door Apple zijn goedgekeurd.
Volgende pagina
Startpagina > Onderwijs > Profielen > Violenschool
Bezoek de Apple Store op het internet
0800 0200 570
Copyright © 2006 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.
Apple Benelux