Apple Benelux


Profiel van een succesvolle onderwijsinstelling: de Violenschool

Unieke integratie van Macs en pc's op de Violenschool

Dat je als school niet hoeft te kiezen voor louter Macs of louter pc's bewijst de Violenschool in Hilversum. Deze openbare basisschool werkt al jaren met een combinatie van beide systemen en heeft de meer dan 100 computers, die verspreid in de school staan opgesteld, aangesloten op een en hetzelfde netwerk.

De Violenschool, een grote openbare basisschool in het centrum van Hilversum, beschikt al sinds jaar en dag over een groot aantal computers die worden ingezet om de leerlingen vaak spelenderwijs vertrouwd te maken met deze vorm van automatisering. En waar de meeste scholen doorgaans kiezen voor één specifiek computerplatform, heeft de Violenschool er doelbewust voor gekozen om te werken met een combinatie van Mac- en Windows-computers. "Omdat beide systemen zo hun voordelen hebben", aldus ICT-coördinator Kees van Buren.

Het grote voordeel van de Mac zit 'm vooral in de gebruiksvriendelijkheid. Kinderen hebben immers razendsnel door hoe ze met deze computers aan de slag kunnen, en dat was dan ook een belangrijke reden om in eerste instantie voor Apple te kiezen. Op het moment dat die keuze werd gemaakt - nu al weer vele jaren geleden - was er nog weinig educatieve software beschikbaar. Niet voor de pc en niet voor Mac. En dus besloot de ICT-verantwoordelijke van dat moment om, met wat hulp van een handige ouder, zelf de nodige software te ontwikkelen. Een inspanning die zich heeft vertaald in talrijke HyperCard-oplossingen die nog dagelijks worden gebruikt.

Daarnaast wordt de Mac ook veelvuldig ingezet als presentatiemachine. Een kijkje in de lessen van Hans van der Net, leerkracht van een van de bovenbouwgroepen, leert ons al snel dat zijn leerlingen zeer bedreven zijn in het maken van filmpjes en diapresentaties. De iLife-programma's voor het maken en bewerken van film, foto's en muziek kennen voor zijn leerlingen nauwelijks nog geheimen. "Ik heb op het ogenblik zes Macs in de klas staan en dat betekent dat zes kinderen constant bezig kunnen zijn met de verwerking van informatie of oefenstof, en dat werkt bijzonder plezierig", aldus Van der Net. Dat ook de leerlingen zeer te spreken zijn over deze manier van werken blijkt niet alleen uit de vele fraaie werkstukken die er worden geproduceerd, maar ook het feit dat ze buiten schooltijd met net zo veel plezier werken aan een afscheidsfilmpje voor een van hun medeleerlingen.

De leerlingen Jelmer en Daniël, die zeer bedreven zijn in het werken met iLife, benadrukken graag nog even dat het werken met de Mac niet alleen erg gemakkelijk is, maar bovenal erg leuk. "Wat natuurlijk ook motiveert, is dat de leerlingen snel resultaat zien. In korte tijd maken ze de mooiste dingen die ze niet vaak genoeg kunnen laten zien", aldus Van der Net. "Ze zijn apetrots op wat ze doen. Of ze nu een stukje met GarageBand hebben gemaakt of een diapresentatie; ze vinden het heel belangrijk om het aan medeleerlingen te laten zien, maar ook aan ouders tijdens presentatieavonden, informatieavonden en open huis dagen."

Samenvatting

Uitdagingen


* Leerlingen vertrouwd maken met computers
* Computergebruik integreren in het onderwijs
* Profiteren van de voordelen van Macs én pc's

Oplossing


* Computers in alle leslokalen

* Een combinatie van Mac- en Windows-computers
* Een Xserve met CyberMedia voor het beheer

Resultaten


* De werkomgeving voor leerlingen ziet er op een pc en Mac hetzelfde uit

* De Macs stimuleren de creativiteit van de leerlingen
* De pc's maken het mogelijk gebruik te maken van gangbare educatieve pakketen

Wetenswaardigheden


* Openbare school voor basisonderwijs

* 550 leerlingen, 22 groepen en 28 groepsleerkrachten
* Gesitueerd in het centrum van Hilversum

Interessante websites


* De Violenschool

Circuitmodel

Op de Violenschool wordt gewerkt volgens de uitgangspunten van het circuitmodel. Dit onderwijsmodel is vanaf 1979 door eigen leerkrachten ontwikkeld in het kader van het basisschoolontwikkelingsproject. De leerlingen zitten in heterogene bouwgroepen; groepen leerlingen van verschillende leeftijd en diverse ontwikkelingsniveaus bij elkaar. Bij het lesgeven aan deze heterogene groepen wordt gedifferentieerd naar leerdoel, leerinhoud, niveau van de leerling, werkvorm/-wijze en tempo; want leerlingen zijn onderling verschillend en leren niet allemaal op dezelfde manier. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen leerlijnencircuits, leerdoelencircuits en leerstof aangeboden in projecten. Bij leerlijnencircuits is de leerstof verdeeld in leerstappen; de opeenvolgende instructies vormen de leerlijn. Leerlingen krijgen in een kleine groep of individueel uitleg, gaan een periode oefenen en sluiten de leerstap af met een toets, om vervolgens de volgende leerstap uitgelegd te krijgen, of moeten de stap herhalen. Om tegemoet te komen aan alle verschillen is de klas verdeeld in 'hoeken'; tafelgroepen waar de leerlingen de oefenstof verwerken of instructie ontvangen. Alle hoeken zijn anders ingericht en bij een van de hoeken staat het werken met de computer centraal.


* Producten van andere fabrikanten worden alleen genoemd ter informatie. Dit betekent niet dat deze producten worden aanbevolen of door Apple zijn goedgekeurd.
Volgende pagina
Startpagina > Onderwijs > Profielen > Violenschool

Bezoek de Apple Store op het internet
0800 0200 570


Copyright © 2006 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.