AutoRai

Peugeot 908 RC: absolute perfectie

8/11/2006

Conceptcars worden meestal gemaakt vanuit de behoefte om nieuwe normen te zetten, grenzen te verleggen en nieuwe ideeën te testen. Passie en knowhow, in combinatie met een levendige verbeeldingskracht zijn de belangrijkste factoren bij het verwezenlijken van een droom. Een droom die heeft geleid tot de creatie van een unieke auto zoals de 908 RC. De 908 RC dankt zijn naam aan fantastische techniek: een V12 HDi met roetfilter zal de 908 racewagen in 2007 over de circuits jagen. De toevoeging "RC" geeft Peugeot alleen aan de meest sportieve auto's in het gamma. Ook refereert "RC" aan de in 2002 verschenen conceptcars RCª et RC¨, die dienden als inspiratie voor dit innovatieve project.

Het oorspronkelijke idee was om een 4-persoons limousine te creëren met unieke prestaties en een bijzonder sportief karakter. Een auto die geen concessies doet en alles op het gebied van sportiviteit, comfort, luxe en respect voor het milieu in zich verenigt. Kortom, een exclusieve 4-deurs limousine die de zinnen van zowel inzittenden als omstanders weet te prikkelen.

Mechaniek en structuur
De 908 RC wordt aangedreven door een HDi-motor met roetfilter en gaat vanaf 2007 meedoen aan de Le Mans Series. Deze 5,5 liter grote V12 levert, voor een diesel, ongekende prestaties met een maximum vermogen van meer dan 515 kW en bovenal een koppel van meer dan 1200 Nm.

Dankzij een blokhoek van 100° ligt het zwaartepunt van de motor bijzonder laag. Twee roetfilters aan de uiteinden van de uitlaten zorgen ervoor dat de auto ondanks zijn enorme prestaties toch ook behoedzaam omspringt met het milieu.

Het unieke van deze 908 RC is dat de motor in het midden vóór de achteras is geplaatst teneinde meer ruimte te creëren. De sequentiële, elektronisch aangestuurde 6-versnellingsbak werd speciaal aangepast om het enorme koppel dat de motor levert goed te kunnen verwerken. De versnellingsbak is bijzonder compact en wordt onder de motor gemonteerd.

Door de aandrijfunit vóór de achteras te plaatsen, bleef er voldoende ruimte over voor een bagageruimte van formaat. Door deze constructie kon de bestuurdersplaats ver naar voren worden geplaatst, waardoor de bestuurder en zijn passagiers kunnen genieten van alle ruimte in het interieur.

Exterieur
Dankzij een laag profiel, een korte, gedrongen voorkant en een lang aflopende achterzijde heeft de auto een puur en sportief karakter. Met z'n prachtige, 20-spaaks aluminium wielen (20 inch vóór en 21 inch achter) en de geraffineerde lijnen van de neus tot aan de achterlichten, lijkt de auto op een leeuw die klaar staat om zijn prooi te bespringen.

Het indrukwekkende front met z'n katachtige ogen kijkt u koelbloedig en zelfverzekerd aan. Voor de verlichting wordt gebruik gemaakt van LED's, het inwendige van de lichtunits werd speciaal bewerkt en lijkt op een pupil. De licht bollende "motorkap" met de aflopende zijkanten doet denken aan de snuit van een leeuw. De "neus" van het beest wordt gevormd door het verchroomde logo van het merk.

Er is veel zorg besteed aan de afwerking van de carrosserie. Door bijvoorbeeld het weglaten van portiergrepen is er sprake van gladde oppervlakken en pure, strakke lijnen. De auto heeft heel brede "heupen" met daarin de achterlichtunits. Voor de verlichting wordt gebruik gemaakt van lichtdiodes en het interieur van de achterlichten is zodanig bewerkt dat ze lijken op grote klauwen.

Aan de achterzijde wordt de sportiviteit van de auto onderstreept door de grote luchtdoorvoer met een chromen lijst en de dubbele uitlaatpijpen aan de zijkanten. Ook de kleur van de auto is bijzonder; zwart metallic met een diepblauwe glans die het exclusieve en sportieve karakter van de auto benadrukt.

Interieur
Ook in het interieur van de 908 RC hebben de ontwerpers zich volledig kunnen uitleven. Het ver naar voren geplaatste interieur heeft een bijzonder groot glasoppervlak van maar liefst 3 m² en biedt de inzittenden een optimaal contact met de buitenwereld.

De immense voorruit biedt dankzij z'n bijzondere vorm een uitstekend zicht (net als bij de eerdere RC conceptcars). Deze loopt over het hoofd van de bestuurder door tot aan de middenstijl, waar het glazen dak van de auto begint. De enorme lichtinval, het royale zicht rondom en het ruime interieur met vier afzonderlijke stoelen zorgen voor een unieke sfeer.

De styling van het interieur sluit daar perfect op aan. Alle functies (radio, MP3-speler, navigatie, airco met 4 klimaatzones enz.) zijn gemakkelijk te bedienen via een breed touchscreen. Deze MMI (Mens-Machine-Interface) is ook toegankelijk voor de achterpassagiers via een multimediascherm op de middenconsole.

De keuze van de gebruikte materialen en de uitstekende afwerking dragen in belangrijke mate bij aan het luxueuze en tijdloze karakter van het interieur van deze 908 RC. De eikenhouten decorstrips, grijs lederen bekleding, gepolijst aluminium accenten, verchroomde toetsen, een klokje van Bell&Ross: alles draagt bij aan de sensatie van het voelen, zien en ruiken. Doelmatigheid is daarbij niet uit het oog verloren, zo zijn er talloze bergvakken in de deurpanelen en beide middenconsoles. Ook beschikt de auto over een groot en gekoeld dashboardkastje. Het interieur van de 908 RC nodigt uit tot verre reizen

Structuur en onderstel
Geheel in de traditie van eerdere conceptcars van Peugeot is de 908 RC een uniek voorbeeld van de kennis en knowhow van het Centre de Design.

De zelfdragende carrosserie is opgebouwd uit koolstofvezel en honingraat-vormig aluminium. Deze monocoque heeft aan de achterzijde een buizenframe waar de mechanische componenten aan bevestigd zijn.

Voor het onderstel wordt vóór en achter gebruik gemaakt van dubbele triangels met "losse" fusees, zoals we die ook kennen van de 407. Om het enorme vermogen te kunnen blijven beheersen en de auto veilig en snel tot stilstand te kunnen brengen is de 908 RC uitgerust met vier keramische remschijven die licht in gewicht zijn en goed bestand zijn tegen de extreme hitte die tijdens het remmen kan optreden. De auto staat op Michelin Pilot Sport PS2 banden, vóór in de maat 255/35 R20 en achter in de maat 285/30 R21.

Luchtweerstand
De vormgeving van de 908 RC is niet alleen mooi, in de windtunnel werden vele uren besteed aan het realiseren van een zo laag mogelijke luchtweerstand (gemeten Scx-waarde: 0,556). De vorm en de afmetingen van alle luchtopeningen werden zorgvuldig bepaald om de prestaties en het verbruik van de auto te verbeteren en tegelijkertijd voor voldoende koeling voor de aandrijfunit te kunnen zorgen.

De grote, in tweeën gedeelde luchtinlaat aan de voorzijde zorgt voor de koellucht voor de beide radiateurs. De luchtstroom wordt via de aluminium roosters in de voorschermen afgevoerd. De motor zuigt zijn lucht aan via de openingen in de achterstijlen.

Via de openingen in de achterschermen krijgen de interkoelers van de beide turbo's hun lucht aangevoerd .De achterklep is voorzien van een beweegbare spoiler die de bestuurder naar wens kan uitklappen voor meer druk op de achterwielen. Ook de onderzijde van de auto is glad gemaakt om zo min mogelijk weerstand te creëren.

Kortom, de 908 RC is een luxueuze interpretatie van een toekomstige circuitauto, de absolute top op het gebied van de moderne automobiel en dat niet alleen vanwege zijn technische kwaliteiten. De auto is bedoeld voor het topsegment, voor klanten die gewend zijn aan bijzondere prestaties, maar vooral ook met een passie voor auto's en de rijke historie en die zoeken naar het allerbeste op het gebied van innovatie, styling, comfort en rijplezier.