11-8-2006
De laatste chloortrein van het chemieconcern Akzo Nobel (de grootste
producent van chloor in Nederland) is gisteravond van Hengelo naar
Duitsland gereden. Daarmee is een einde gekomen aan de omstreden
chloortransporten, die sinds de jaren zeventig hebben plaatsgevonden.
Het kabinet wil nieuwe structurele transporten van chloor via het
spoor voorkomen. Incidenteel kunnen in de toekomst nog wel
chloortreinen door Nederland rijden, bijvoorbeeld als chloorfabrieken
tijdelijk stilgelegd moeten worden. In de zogenoemde Ketenstudies van
het ministerie van VROM staan maatregelen om de productie, transport
en opslag veiliger te maken. De Ketenstudies gaan ervan uit dat er zo
min mogelijk gevaarlijke stoffen door Nederland getransporteerd
worden.
Eind 2002 bereikten Akzo Nobel en de ministeries van VROM en
Economische Zaken een akkoord over het beëindigen van de
chloortransporten door Nederland; de zogeheten chloordeal. In het
convenant werd afgesproken dat de productie en de verwerking van
chloor in Nederland voortaan op één locatie zal plaatsvinden, zodat
transport overbodig is. De afspraak kon mede gemaakt worden dankzij
een bijdrage van 65 miljoen euro van de overheid.
Tegen de chloortreinen, die jaarlijks 50.000 tot 60.000 ton chloor
vervoeren, is jarenlang geprotesteerd vanwege de risico's voor met
name de dorpen en steden waar de treinen 's nachts doorheen rijden.
Toch is chloor onmisbaar. Chloor wordt bijvoorbeeld verwerkt in
cosmetica, cd's, contactlenzen en geneesmiddelen. Chloor is vanwege de
giftigheid ook een van de gevaarlijkste stoffen die in Nederland in
grote hoeveelheden over het spoor vervoerd werden.
Zie ook
* Meer informatie over Ketenstudies:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=21959
Download
Zie het origineel
* Ketenstudies ammoniak, chloor en lpg:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=w497