Ingezonden persbericht


Persbericht
11 augustus 2006

NS Dienstregeling 2007 definitief vastgesteld

De nieuwe dienstregeling van NS voor 2007 is definitief vastgesteld. Dit besluit vormt het sluitstuk van een intensieve periode van overleg in de afgelopen twee jaar met consumentenorganisaties (verenigd in het LOCOV), regionale overheden en het ministerie van Verkeer & Waterstaat. Met deze dienstregeling realiseert NS een optimaal aanbod aan de klant. Tevens maakt deze opzet een verdere groei van het aantal reizigers mogelijk.
De Staatssecretaris van Verkeer & Waterstaat is gisteren akkoord gegaan met de nieuwe dienstregeling. Ook de consumentenorganisaties gaven in hun advies van vorige week aan positief te staan tegenover de dienstregeling 2007, gegeven de beschikbare infrastructuur. Een aandachtspunt is nog wel de reistijd tussen de Randstad en het Noorden. Daarom zal NS in het eerste halfjaar van 2007 een pilot-project uitvoeren om treinen sneller te laten rijden vanuit Zwolle richting Noorden, zodat reizigers een aantal minuten eerder kunnen aankomen in Groningen en Leeuwarden. Laatste verbeteringen
NS heeft in deze laatste fase van het ontwerpproces de verbetersuggesties uit het advies van de consumentenorganisaties, waar mogelijk, overgenomen. Deze aanvullende verbeteringen bestaan onder andere uit meer treinen in de avonduren en in de vakantieperiodes. Zo zullen op een aantal trajecten nog extra Intercity's rijden na 20.00 uur, waardoor geleidelijker wordt overgegaan van vier naar twee Intercity's per uur in de avonduren. Ook blijven er in de vakantieperiodes meer treinseries gehandhaafd. Verder wordt een aantal hele vroege en hele late treinen toegevoegd.

Informatiecampagne voor klanten
Nu de dienstregeling definitief is, is het spoorboekje voor 2007 bekend. NS zal komend najaar met een uitgebreide informatiecampagne haar klanten op de hoogte brengen van wijzigingen in de dienstregeling die ingaat op 10 december aanstaande. Reizigers kunnen nu alvast hun toekomstige reismogelijkheden bekijken via de Treinplanner 2007 op www.ns.nl

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070

Bijlage: belangrijkste verbeteringen in Dienstregeling 2007

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2

Bijlage: verbeteringen in Dienstregeling 2007

Het verbeterde vervoersaanbod aan de reizigers is tot stand gekomen in nauw overleg met de consumentenorganisaties en de regionale overheden. Een hoogfrequente Intercitydienst (in en om de Randstad vrijwel overal 4x per uur, daarbuiten vrijwel overal 2x per uur). Door integratie van de Intercity's en sneltreinen is de verdeling over het uur verbeterd. Deze treinen rijden zoveel mogelijk ieder kwartier en bieden daarmee een optimale spreiding van de reismogelijkheden; Een hoogfrequente Sprinterdienst (in en om de Randstad vrijwel overal 4x per uur, daarbuiten vrijwel overal 2x per uur);
Sterk verbeterde aansluitingen tussen internationale en binnenlandse treinen door aanpassing van de vertrek- en aankomsttijden aan de ons omringende landen; Nieuwe opstapmogelijkheden door nieuwe stations. Voor 2007 staat de opening van de volgende stations gepland: Helmond Brandevoort, Twello, Voorst-Empe, Apeldoorn de Maten, Apeldoorn Osseveld, Tiel Passewaaij en Utrecht Zuilen. Tot 2010 zullen in totaal 15 nieuwe stations geopend worden, daarmee is in de opzet van de nieuwe dienstregeling al rekening gehouden.

De dienstregeling 2007 biedt daarmee (ten opzichte van 2006): Meer reismogelijkheden (200 treinen per dag extra); Minder reistijd van station naar station (een afname tussen 1-3%). Dit komt doordat treinen vaker rijden en door de betere verdeling van de vertrektijden over het uur; Meer betrouwbare reistijd, door de verbeterde opzet van de dienstregeling; Gelijk blijven van het aantal overstappen; Een betere spreiding van treinen over het uur: Intercity's en Sprinters rijden zoveel mogelijk in een echte kwartier- of halfuurdienst. Reizigers hoeven hierdoor minder lang op hun trein te wachten.
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van bijna 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 70 70
F 030 - 235 61 93
www.ns.nl


---- --