Google verandert reclame voorgoed
Vinden.net
Tijdens de jaarlijkse Search Engine Strategies-conferentie in het Amerikaanse San Jose gaf
Google-directeur Eric Schmidt een kijkje in de toekomst van deze populaire zoekmachine.
Belangrijkste bevinding: 1-op-1 advertising in zowel traditionele als online media heeft
de toekomst. Zoekmachinespecialist Peter van der Graaf van Vinden.net geeft tekst en
uitleg.
'Google is voornamelijk bekend om zijn zoekmachine, maar inmiddels is het bedrijf ook in
het bezit van diverse andere mediakanalen. Al enige tijd kan men Google onderdelen
gebruiken voor e-mail (Gmail), online fotoalbums (PicasaWeb), online video (Google
Video), tekstverwerken (Writely), spreadsheets (Google spreadsheets), het maken van
vrienden (Orkut), en het maken van een eigen weblog (Blogger).' aldus Van der Graaf.
'Sinds kort heeft Google ook een radiostation, een gratis draadloos netwerk, een
traditioneel mediabureau en samenwerkingsverbanden (met o.a. MTV Networks en Myspace) om
ook advertenties buiten de zoekresultaten te kunnen bieden. En dat heeft nogal wat
gevolgen.' zo meldt de Google-specialist.
1-op-1-adverteren
Door het combineren van alle data die Google over het zoekgedrag en internetgebruik heeft
verzameld, komt een duidelijk profiel naar voren waarop reclameuitingen kunnen worden
toegespitst. Zo krijgt men in de toekomst tijdens het luisteren naar de radio alleen
reclames die toegespitst zijn op zijn of haar interesses. Doordat deze reclames
relevanter zijn, worden ze minder als tijdverspilling gezien en neemt het effect van
radioreclame stevig toe, zo is de verwachting volgens Vinden.net.
Ander scenario. De recente samenwerking met MTV Networks moet ervoor gaan zorgen dat
programma's van Nickelodeon of MTV gratis online te zien zijn. De reclameuitingen in deze
filmpjes worden zoveel mogelijk toegespitst op de kijker. Elke keer dat het filmpje wordt
bekeken, kan er een andere advertentie worden getoond. Adverteerders zullen 'zendtijd per
bezoeker' betalen, waardoor het rendement aanzienlijk zal toenemen. Google heeft de
benodigde techniek al in huis, het systeem zal spoedig online gaan. Een dergelijk systeem
kan in de toekomst ook op digitale televisie worden toegepast.
Aanvulling op zoekmachinemarketing
Volgens Vinden.net zijn deze nieuwe vormen van reclame een ideale aanvulling op
zoekmachinemarketing. Reclame via zoekmachines is vraaggestuurd; iemand weet al waar hij
naar op zoek is en is eerder geneigd via reclameuitingen datgene te vinden. Reclame via
andere media wakkert juist het zoekgedrag aan. Men weet nog niet dat hij op zoek is, maar
de interesse wordt op dat moment gewekt. Met reclame die veel beter en precieser aansluit
op de belevingswereld van de consument.
Technologie en toekomst
'Google is de ideale partij om interesses in kaart te brengen en de technologie te
ontwikkelen om gepersonaliseerd adverteren mogelijk te maken.' zegt Van der Graaf van
Vinden.net. 'Het meetbaar maken van het resultaat van een advertentie zal de grootste
uitdaging worden. Daar zijn op dit moment nog geen pasklare oplossingen voor, maar gezien
de snelheid van de ontwikkelingen hoeven we daar niet lang op te wachten.'
'Google zal in de nabije toekomst meerdere overnames doen en samenwerkingsverbanden
starten en zo een stevige positie in de traditionele media verkrijgen. Dan is het een
kwestie van tijd voordat andere partijen 1-op-1 adverteren en de technologische
ontwikkeling daarvan zullen omarmen.' zo sluit Van der Graaf af.
Men moet dus niet verbaasd zijn in toekomst reclame op naam en op maat tegen te komen. Wat
men daar ook van kan vinden, het lijkt een ontwikkeling die de huidige reclame stevig op
haar grondvesten zal doen schudden. En dat is ook wat waard.
--------------------------------------------
Over Vinden.net
Vinden.net is expert op het gebied van zoekmachine marketing. De diensten bestaan uit het
adviseren en uitvoeren van zowel SEO (het scoren in normale (organische) zoekresultaten)
als SEA (het adverteren in zoekmachines) campagnes. Vinden.net vertegenwoordigt SEMPO in
Nederland. SEMPO is de internationale brancheorganisatie voor zoekmachinemarketeers.
------------------------------------------------